Texel in zwart wit

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Texel in zwart wit

Bericht door Mieke53 » di dec 01 2009 10:19 pm

Beste forum leden
Ik ben een weekje in Texel geweest en heb diverse foto´s gemaakt. Normaal ben ik niet zo van het zwart witte, maar vond het omzetten naar zwart best een leuk werkje. Maar is dit geslaagd? Graag jullie visie hieroverover. Ook compositie, uitsnijding, en alles wat er mogelijk toch nog verkeerd is gegaan.
Het is met de 18-70 lens gedaan. In NEF en later bewerkt. Geen pola-filter gebruikt
Het zijn verschillende maten (presenteert misschien niet zo mooi) maar bij het beoordelen vond ik dat bij sommige foto´s best iets af mocht om de compositie ten goede te benutten.
Gaat erom te leren.
Dankjewel.
Mieke

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding

Foto 7
Afbeelding

Foto 7a
Afbeelding

Foto 8
Afbeelding

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Texel in zwart wit

Bericht door Maud » di dec 01 2009 10:35 pm

Mooie serie Noortje, nummer 2 vind ik heel gaaf!

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Ruudje

Bericht door Ruudje » di dec 01 2009 10:36 pm

hey Noortje..

Zitten fijne foto`s tussen! vind de kaders geen meerwaarde maar dat is persoonlijke smaak..

favo is 6

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di dec 01 2009 11:01 pm

Ruud,

Twijfelde ook over de kaders, en ze hadden op die blauwe ondergrond het kader hier inderdaad niet nodig, vind ik ook.
Bedankt hoor.

Maud, jij ook bedankt.

Groet,
Mieke

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » wo dec 02 2009 12:52 am

:mryellow: :mryellow: Daar zijn ze weer...
(ik had de foto's inmiddels al bekeken op Flickr.. :wink: )

Hele fijne foto's om naar te kijken, erg herkenbaar....
Ik heb geen idee hoe of jij de lucht/wolken in de foto's bewerkt, maareh petje af hoor.... heel mooi gedaan

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 2:03 am

:lol: :lol: :lol:
Zo als jullie zien:
´k ben terug.

Dacht inderdaad, even kijken wat ze er hier van vinden.
Leuk weer te horen van jullie.

Die D90........, 3 maanden nadat ik de D80 gekocht had kwam ie er. maar ja als je alles van tevoren weet. Bevalt ie jullie.
En dan weer terug naar het draadje.
Tjuus,
Mieke :D

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo dec 02 2009 9:09 am

Mooie en herkenbare serie. Zou er een paar ietsje lichter maken, zijn nu wel erg donker.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Photofanatic

Bericht door Photofanatic » wo dec 02 2009 9:31 am

Het is een hele nette serie, hoor, zou willen dat ik ze ook zo kon maken :(!
Texel is zowiezo een beste plek voor dit soort werk, zou dit vooral vaker gaan doen!

Groeten

Robby Roos
One With Nature
http://www.photofanatic.nl

Gun uzelf het plaatje, maar vooral ook een ander

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 02 2009 9:56 am

Als onderwerp en de uitbeelding een heel verdienstelijke serie. Technisch gezien in de zwart-wit omzettingen toch wel wat aanmerkingen aangaande de toonschaal en contrastwerking die ik bij diverse opnamen wat vlak vind (te weinig contrast) als geheel van de foto. Met name foto 2, 5, 7
Of voor delen in de foto, waarbij bijv. de luchten er dan wel aardig uitzien, maar wat eronder zit dan weer erg vlak is. Bijv. foto 1 de boot, foto 3 het landschap (dus niet de lucht), foto 6 de contrastwerking in de zee en het strand, foto 7a de gehele foto behalve het geclipte wit, idem foto 8 de hele foto behalve dat witte muurtje.

Bij foto 7a stoort me fotografisch gezien de bovenste rand van de reling die ongeveer precies gelijk loopt met de horizon van de zee. Ik zou door mijn hurken zijn gegaan met het standpunt, om de reling in ieder geval boven de horizon te krijgen en de horizon van de zee zo laag mogelijk of in ieder geval duidelijk afscheidend tussen de gaten in de reling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 1:57 pm

Robbie: bedankt voor je compliment.

Cees: inderdaad kan het bij bepaalde foto´s wat lichter, absoluut.

D90´s: Voor de wolken aan de schuifjes getrokken.

León: heerlijk die kritische noten, kan ik zeker wat mee en ga ze zo stuk voor stuk bekijken.

Enne....als laatste wat heerlijk om jullie weer te ontmoeten :) en altijd weer te kunnen rekenen op verbeter-commentaar.

Groet en bedankt,

Mieke

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 02 2009 2:11 pm

noortje53 schreef:Patrick: inderdaad had ik gewoon wat meer platen moeten maken, maar heb nog steeds dat zuinige , alsof ik analoog schiet.
Daarbij: Dirk had het na een aantal foto´s wel gezien :( Hij vond zich genoeg geleend aan mij.
Was dat niet een reactie op iets dat ik in een ander draadje had getikt? :mryellow:
noortje53 schreef:Hoeveel clicks kan een D80 trouwens hebben?
Dat varieert nogal. Je moet wat dat betreft een beetje mazzel hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 2:22 pm

Bij foto 7a stoort me fotografisch gezien de bovenste rand van de reling die ongeveer precies gelijk loopt met de horizon van de zee. Ik zou door mijn hurken zijn gegaan met het standpunt, om de reling in ieder geval boven de horizon te krijgen en de horizon van de zee zo laag mogelijk of in ieder geval duidelijk afscheidend tussen de gaten in de reling.[/quote]

Hi Léon,
Heb de foto´s die je noemde even bekeken. Ik heb, om van kleur naar zwart wit om te zetten, dus nog genoeg te leren. Maar ik vraag me af: als ik in sommige foto´s/delen meer contrast had gegeven lopen de zwarte delen dan niet dicht? Hoop dat ik het goed zeg.
Om de foto spannender te maken gebruik ik meestel: die witte, grijze, en zwarte driehoekjes en wacht dan op de rode en groene spikkels(wat een teveel aangeeft van overdone).
Maar dit is waarschijnlijk niet het echte contrast wat jij bedoeld, welke in mijn programma ACDSee tevoorschijn komt samen met exposure en fil light.
Misschien is het ook een beperking van dit programma hoor, dat kan natuurlijk ook.

Dan de leuning. Helemaal gelijk, ik zag het al op het schermpje van mijn D80 na inzoomen.
Maar................. die houten pier liep 30° rond de zee in :( ofwel was niet recht. Hoe mooi het ding ook was, hier kun je fotografisch met die leuning dus niets mee, (volgens mij) ook niet vanuit een andere hoek. Wel geprobeerd dus maar geen mooi resultaat. Ben verder niet echt technisch , maar volgens mij lukt dat ook niet met een gebogen leuning. Mee eens?

Hoor graag nog over bovenstaande van je.

Groet,
Mieke

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » wo dec 02 2009 4:43 pm

Noortje,#4 & #6 zijn het voor mij schitterende opname's. :mryellow: :mrgreen:Alleen de kaders kan me niet bekoren.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 5:24 pm

Germay, bedankt hoor. Ach ja, die kaders, ben er zelf gek op, maar ja, het had op deze blauwe ondergrond ook niet echt gehoeven.
Psssssssssssst, tussen ons: meestal maak ik het kader nog iets groter en gooi er dan ook nog een lijstje om. Erg hè? :oops:
Gr Mieke :)

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » wo dec 02 2009 6:33 pm

noortje53 schreef:Germay, bedankt hoor. Ach ja, die kaders, ben er zelf gek op, maar ja, het had op deze blauwe ondergrond ook niet echt gehoeven.
Psssssssssssst, tussen ons: meestal maak ik het kader nog iets groter en gooi er dan ook nog een lijstje om. Erg hè? :oops:
Gr Mieke :)
Noortje,persoonlijke smaak moet altijd kunnen dacht ik als jij dit mooi vindt is het toch oké? Nogmaals, prachtige opnamen. :mryellow: 8)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”