Beste mensen,
Ik moet een foto van de buren nemen als echtpaar, die gaat dienen als uitnodigingskaart.
E.e.a. gaat gebeuren bij hen in de huiskamer, in de buurt van de schuifpui vanwege het (al) aanwezige licht en de rustige zachtgele achtergrond.
Wat heb ik tot mijn beschikking:
. D80
. 2 obj.18-70 (3.5-5.6) en/of 50 mm objectief ( 1.8 ).
. Statief.
. Set lampen( met wat toebehoren overgenomen). Er zit ook een flitskabel bij maar ik durf dit nog niet te proberen omdat de fotograaf mij adviseerde eerst even te controleren of de spanning van Nikon hetzelfde is als van de zijn Canon camera.
Anders blaas ik van mijn D80 misschien het flitsmechanisme op. En jaaaaaa, ik verwacht hier minstens 1 geintje over.
(ik heb trouwens al een spanningsmeter gekocht om de flitskabel door te meten, maar moet nog uitzoeken hoe het werkt met dat ding).
Misschien kunnen jullie me hierover ook nog adviseren. Misschien beter een nieuwe kabel kopen of werken die lampen dan niet meer? Sorry hoor technisch ben ik echt een beginner.
Dus: 1 ding is zeker, ik gebruik alleen de instellichten voor deze situatie.
Maar kan nog wel wat tips gebruiken, want ze willen een mooie softe foto....
Welke lens is het beste,
hoe stel ik de lampen op (er zitten geloof ik 4 lichtsterktes op) of zet ik ze vol, maar indirect tegen het plafond.
hoe zal ik mijn camera instellen.sluitertijd, diafragma, belichting, dat soort dingen
Natuurlijk probeer ik zelf ook wel wat uit, maar heb maar beperkt tijd om te schieten. Dus extra tips: graag.
Allemaal alvast weer bedankt.
Groet,
Mieke
Portret foto
Re: Portret foto
Mieke,
"E.e.a. gaat gebeuren bij hen in de huiskamer, in de buurt van de schuifpui vanwege het (al) aanwezige licht en de rustige zachtgele achtergrond."
Eigenlijk heb je geen extra licht nodig, omdat je al met daglicht kunt werken. Een reflektiescherm of wit doek zal voldoende zijn om eventuele schaduwpartijen op te helderen. En anders de flitser van je camera gebruiken en deze minimaal 1 stop laten onderbelichten.
Voordeel van deze methode voor jou is dat je geen gedoe hebt met lampen, ed.
En ga later maar een keer met iemand die verstand heeft van lampen kijken of deze bruikbaar zijn.
"E.e.a. gaat gebeuren bij hen in de huiskamer, in de buurt van de schuifpui vanwege het (al) aanwezige licht en de rustige zachtgele achtergrond."
Eigenlijk heb je geen extra licht nodig, omdat je al met daglicht kunt werken. Een reflektiescherm of wit doek zal voldoende zijn om eventuele schaduwpartijen op te helderen. En anders de flitser van je camera gebruiken en deze minimaal 1 stop laten onderbelichten.
Voordeel van deze methode voor jou is dat je geen gedoe hebt met lampen, ed.
En ga later maar een keer met iemand die verstand heeft van lampen kijken of deze bruikbaar zijn.
Hey,
Ik zou de 50mm 1.8 hiervoor gebruiken en erop letten dat je een f waarde pakt die beide portretten scherp maakt, schuine opstelling t.o.v schuifpui en reflectie scherm of iets wits gebruiken voor de shadows..
en genoeg foto`s schieten vanuit verschillende standpunten..
Succes gewenst iig
Ik zou de 50mm 1.8 hiervoor gebruiken en erop letten dat je een f waarde pakt die beide portretten scherp maakt, schuine opstelling t.o.v schuifpui en reflectie scherm of iets wits gebruiken voor de shadows..
en genoeg foto`s schieten vanuit verschillende standpunten..
Succes gewenst iig
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bedankt Ruud, heb ik in elk geval een begin.
Inderdaad maar aanschieten dan, zoeken we later wel uit.
Groet,
Mieke.
Inderdaad maar aanschieten dan, zoeken we later wel uit.
Groet,
Mieke.