Ik heb om foto's goed te kunnen laten afdrukken, in mijn vakantie mijn D300 op Adobe RGB ingesteld. Profotonet wil voor de afdrukken alles in sRGB hebben. Ik probeer nu het kleurprofiel via Capture NX2 om te zetten. Na het bijwerken, er verandert niets op het scherm, moet je volgens de handleiding de wijziging aanvaarden via de knop "toepassen" . Ik kan alleen een vinkje plaatsen. Een knop toepassen heb ik niet ontdekt. Na het opslaan blijft de EXIF informatie op Adobe RGB staan.
Wat doe ik fout?
kleurprofiel wijzigen met Capture NX2
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: kleurprofiel wijzigen met Capture NX2
Beste Jack,
Het is maar goed dat er bij wijzigen (weinig of) niets verandert op jouw scherm.
Maar als me na het omzetten een foto opslaat moet de kleurruimte natuurlijk wel op srgb staan.
Wat is het bestandsformaat waarin je opslaat?
Groeten, Gijs
Het is maar goed dat er bij wijzigen (weinig of) niets verandert op jouw scherm.
Maar als me na het omzetten een foto opslaat moet de kleurruimte natuurlijk wel op srgb staan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is niet juist wat je schrijft.jack schreef:Ik heb om foto's goed te kunnen laten afdrukken, in mijn vakantie mijn D300 op Adobe RGB ingesteld. Profotonet wil voor de afdrukken alles in sRGB hebben.
Profonet zet bestanden om naar hun afdruk ICC-profiel, ongeacht of je bestand het Adobe RGB op sRGB profiel heeft.
Alleen als je geen kleurprofiel "tag" hebt ingesloten (er geen kleurruimte is toegewezen), gaan zij er vanuit dat het sRGB is.
Dus gewoon je bestanden met het AdobeRGB profiel aanleveren.
Meer info: http://www.profotonet.nl/content.asp?path=ovhhor0l
Vriendelijke groet, Léon Obers
Het bestandsformaat is .NEF.gijs sandberg schreef:Beste Jack,
Groeten, Gijs
Ik fotografeer met D300. Mijn vrouw met NIKON P4 in jpg. Kleurruimte onbekend. Het zal wel sRGB zijn.Léon Obers schreef:Dat is niet juist wat je schrijft.
Profonet zet bestanden om naar hun afdruk ICC-profiel, ongeacht of je bestand het Adobe RGB op sRGB profiel heeft.
Alleen als je geen kleurprofiel "tag" hebt ingesloten (er geen kleurruimte is toegewezen), gaan zij er vanuit dat het sRGB is.
Dus gewoon je bestanden met het AdobeRGB profiel aanleveren.
Ik wil de fot'o's via software bij Profotonet TIFF (D300) en JPG (P4) formaat aanleveren.
Telefonisch contact leverde het volgende op:
Mix van TIFF en JPG geen probleem. Totaal aanleveren op sRGB.
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, ik zou ze helemaal niet gemixt aanleveren, dat is vragen om fouten of een compromis in je kleurkwaliteit als je van AdobeRGB naar sRGB gaat.jack schreef: Ik fotografeer met D300. Mijn vrouw met NIKON P4 in jpg. Kleurruimte onbekend. Het zal wel sRGB zijn.
Ik wil de fot'o's via software bij Profotonet TIFF (D300) en JPG (P4) formaat aanleveren.
Telefonisch contact leverde het volgende op:
Mix van TIFF en JPG geen probleem. Totaal aanleveren op sRGB.
Het verschil van AdobeRGB of sRGB terug geconverteerd naar het profiel van de printer is uiterst klein maar door een goed geoefend oog wel op te merken, dus gebruik in ieder geval de grootste kleurruimte als basis ---> AdobeRGB voor je eigen bestanden als dat mogelijk is.
Dan verbaast het me dat je wel TIF wilt aanleveren voor je bestanden, en niet JPG.
Bij de formaten die je wenst 50x75 cm, zijn TIF-bestanden veel te grote bestanden om up te loaden, of je moet een internet account hebben met een wel erg hoge uploadsnelheid. Bovendien kun je het verschil in de afdruk bij het beoordelen van die afdruk pal voor je neus, hier niet waarnemen met een bestand wat je in JPG hebt aangeleverd in een compressiewaarde van pakweg 8-10 in Photoshop tegenover TIF.
Leon,
De mix moet wel.
Het is een vakantieboek. Ik maak meestal geen foto als mijn vrouw een foto maakt en visa versa.
Verwacht je problemen wanneer ik alle foto's in jpg stuur maar met mijn foto's in Adobe RGB en haar foto's in SRGB?
Groeten
Jacques
De mix moet wel.
Het is een vakantieboek. Ik maak meestal geen foto als mijn vrouw een foto maakt en visa versa.
Verwacht je problemen wanneer ik alle foto's in jpg stuur maar met mijn foto's in Adobe RGB en haar foto's in SRGB?
Groeten
Jacques
- Léon Obers
- Forumlid
OK, die info had je eerder niet aangegeven. Overigens had ik me vergist in het afdrukformaat. Ik was in de war met een ander draadje ook met profotonet. Voor een vakantieboek heb je nogal wat foto's, dus is TIF ook hier niet aan de orde om up te loaden. Veel te omvangrijke data.
Voor wat betreft een "vakantieboek" kun je alles inderdaad dan het beste naar sRGB zetten. Verschillen tussen sRGB en Adobe RGB zullen in dit soort plaatjes in het geheel niet opvallen.
Daar waar die verschillen tussen sRGB en Adobe RGB opvallen is bijvoorbeeld onder gecontroleerde studio lichtomstandigheden bij modellenfoto's met make-up met fijne pasteltinten, of juist bij "onbereikbare" extreme kleuren in die make-up. Daar zie je werkelijk een betere genuanceerdheid bij Adobe RGB dan bij sRGB. (Mogelijk zelfs beter nog een grotere kleurruimte te gebruiken).
Dat in de EXIF-gegevens het AdobeRGB profiel blijft staan is juist. Dat is namelijk het gegeven waarmee je hebt opgenomen. Dat blijft staan precies zoals het diafragma en de sluitertijd en de ISO ook blijven staan. Alleen als "tag" in de bewerking als zijnde het profiel wat bij je bewerkte kleurruimte staat is wel overgezet, naar het sRGB profiel als je die bewerking in Nikon Capture NX hebt gedaan.
Een en ander kan wel eens verwarrend zijn. De Nikon Capture software laat de originele EXIF-data zien. Andere programma's (zoals PhotoME) laten als "EXIF"-data dan meestal de gegevens zien van het bewerkte bestand, en niet het oorspronkelijke kleurprofiel wat is opgenomen.
Om vergissingen uit te sluiten zou je ook gewoon Photoshop kunnen nemen om alle bestanden van AdobeRGB naar sRGB te converteren.
De meesten van de externe software kan overweg met de tags die verandert worden bij een bewerking in "Photoshop" en leest dan als zodanig de kleurprofiel "tags" van die bewerking.
Voor wat betreft een "vakantieboek" kun je alles inderdaad dan het beste naar sRGB zetten. Verschillen tussen sRGB en Adobe RGB zullen in dit soort plaatjes in het geheel niet opvallen.
Daar waar die verschillen tussen sRGB en Adobe RGB opvallen is bijvoorbeeld onder gecontroleerde studio lichtomstandigheden bij modellenfoto's met make-up met fijne pasteltinten, of juist bij "onbereikbare" extreme kleuren in die make-up. Daar zie je werkelijk een betere genuanceerdheid bij Adobe RGB dan bij sRGB. (Mogelijk zelfs beter nog een grotere kleurruimte te gebruiken).
Dat in de EXIF-gegevens het AdobeRGB profiel blijft staan is juist. Dat is namelijk het gegeven waarmee je hebt opgenomen. Dat blijft staan precies zoals het diafragma en de sluitertijd en de ISO ook blijven staan. Alleen als "tag" in de bewerking als zijnde het profiel wat bij je bewerkte kleurruimte staat is wel overgezet, naar het sRGB profiel als je die bewerking in Nikon Capture NX hebt gedaan.
Een en ander kan wel eens verwarrend zijn. De Nikon Capture software laat de originele EXIF-data zien. Andere programma's (zoals PhotoME) laten als "EXIF"-data dan meestal de gegevens zien van het bewerkte bestand, en niet het oorspronkelijke kleurprofiel wat is opgenomen.
Om vergissingen uit te sluiten zou je ook gewoon Photoshop kunnen nemen om alle bestanden van AdobeRGB naar sRGB te converteren.
De meesten van de externe software kan overweg met de tags die verandert worden bij een bewerking in "Photoshop" en leest dan als zodanig de kleurprofiel "tags" van die bewerking.