D90 of D200
D90 of D200
Hallo,
Graag jullie advies: een nieuwe D90 of een occasion D200.
Gebruik nu de D80.
Mvg,
Hayko
Graag jullie advies: een nieuwe D90 of een occasion D200.
Gebruik nu de D80.
Mvg,
Hayko
Re: D90 of D200
Wat zou je meer willen halen uit je nieuwe camera t.o.v. de D80?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een D80 hoef je niet in te wisselen voor een D200, geeft hetzelfde beeld, niks extra, qua ruis zelfs net een minimale fractie beter dan de D200 en minder last van "streepjes" bij sterke licht/donker contrasten. Dus ik zou dan minimaal een D90 overwegen of beter een D300s als het je om een meer stevige body te doen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De D200 is een camera uit een andere serie dan de D80. Het ligt er maar helemaal aan wat je nu mist bij je D80. Zoals gezegd zijn de beelden ongeveer gelijk. Strepen heb ik trouwens nog nooit gezien (ik schiet zelf ook met een D200). De belichtingsmeter is trouwens wel een stuk betrouwbaarder bij de D200 in vergelijking met een D80. Verder vind ik het een veel fijnere body dan de Dx0 serie, maar dat is een persoonlijk iets.
qua ruis zelfs net een minimale fractie beter dan de D200
Hierdoor is de vraag al beantwoord het wordt geen D200.
- Léon Obers
- Forumlid
Zie evt. ook de reacties hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&start=0
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als dat belangrijk voor je is, dan moet je inderdaad niet voor een D200 gaan. Maar het belang van ruisarme foto's wordt wel eens overdreven. Ik kan je in ieder geval zeggen dat normaal overdag je nergens last van hebt. En op geprinte foto's zie je ruis ook helemaal niet zo snel.Hayko schreef:qua ruis zelfs net een minimale fractie beter dan de D200
Hierdoor is de vraag al beantwoord het wordt geen D200.
Veel plezier met je D90 dan maar. Mooie camera!
- Léon Obers
- Forumlid
Voor tentoonstelling heb ik voor bepaalde onderwerpen juist extra ruis aangebracht om het een betere op het onderwerp aangepaste uitstraling te geven.Patrick schreef:het belang van ruisarme foto's wordt wel eens overdreven. Ik kan je in ieder geval zeggen dat normaal overdag je nergens last van hebt. En op geprinte foto's zie je ruis ook helemaal niet zo snel.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik bedoel maar. En die krijg je er met een D200 gratis bij!Léon Obers schreef:Voor tentoonstelling heb ik voor bepaalde onderwerpen juist extra ruis aangebracht om het een betere op het onderwerp aangepaste uitstraling te geven.Patrick schreef:het belang van ruisarme foto's wordt wel eens overdreven. Ik kan je in ieder geval zeggen dat normaal overdag je nergens last van hebt. En op geprinte foto's zie je ruis ook helemaal niet zo snel.![]()
![]()

- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
@Hayko
Ik ben al 3,5 jaar een zeer enthousiast gebruiker van de D200 en buitengewoon tevreden.
Zoals al opgemerkt is ruis geen enkel punt bij buitenlicht omstandigheden. De scherpte dan
is bijzonder goed en geen ruis. Die D90 is een prachtige
3 jaar jongere camera met alle moderne toeters en bellen
zoals D-lightning, live view, video en een prachtig LCD scherm. Het is een z.g. "enthousiaste amateur" camera.
De D200 is een z.g. "semi prof" camera. Buitengewoon solide en stof- en spatwater dicht. Vanaf ca 500 ISO moet je
met ruis rekening houden maar...., het is geen lelijke ruis en als je niet boven 30 x 45 cm vergroot kan je de ruis
van 500 ISO voldoende de baas met een ruisonderdrukker.
Mogelijk aandachtspuntje: Voor HDR fotografie is de D200 geweldig met bracketing tot 9 opnamen
met max stappen van 1 EV.
De D90 is beperkt tot 3 stappen van max 2 EV. Daar kan je ook wel wat mee, maar is HDR
voor jouw een thema dan redt je het met de D90 niet echt.
Misschien heb je hier iets aan.
PixelPeter
Ik ben al 3,5 jaar een zeer enthousiast gebruiker van de D200 en buitengewoon tevreden.
Zoals al opgemerkt is ruis geen enkel punt bij buitenlicht omstandigheden. De scherpte dan
is bijzonder goed en geen ruis. Die D90 is een prachtige

zoals D-lightning, live view, video en een prachtig LCD scherm. Het is een z.g. "enthousiaste amateur" camera.
De D200 is een z.g. "semi prof" camera. Buitengewoon solide en stof- en spatwater dicht. Vanaf ca 500 ISO moet je
met ruis rekening houden maar...., het is geen lelijke ruis en als je niet boven 30 x 45 cm vergroot kan je de ruis
van 500 ISO voldoende de baas met een ruisonderdrukker.
Mogelijk aandachtspuntje: Voor HDR fotografie is de D200 geweldig met bracketing tot 9 opnamen
met max stappen van 1 EV.

voor jouw een thema dan redt je het met de D90 niet echt.
Misschien heb je hier iets aan.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur