Totnes Highstreet [Engeland] (serie update)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Laura
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Totnes Highstreet [Engeland] (serie update)

Bericht door Laura » zo dec 06 2009 11:17 pm

Ik een ander draadje postte ik al mijn foto's van een prachtig landschap in Engeland (waar ik in november 6 dagen geweest ben om een vriendin te bezoeken), maar nu een compleet andere serie :mryellow: .

De eerste dag nam mijn vriendin Leonie me mee naar de hoofdstraat van haar woonplaats Totnes. Erg leuke winkeltjes, en totaal niet te vergelijken met de steden hier! Van de laatste dag wist ik dat ik mezelf alleen zou moeten vermaken omdat Leonie naar haar werk moest, en ik riep daarom de eerste dag; 'met die winkeltjes, daar ga ik wel wat mee doen :idea: '. Leonie was hierover razend enthousiast, en tja.. en belofte maakt schuld. Maar stiekem was dit toch behoorlijk 'Out of my comfort zone' :wink2: . Op reis maak ik weliswaar vaker foto's van mensen, maar dit was anders. Daarom met toch wat lood in mijn schoenen begon ik aan de tocht door de Highstreet. Na een uur keerde ik terug om de eerste resultaten op de computer kritisch te bekijken en verbeterpunten te zoeken. Met de feedback van mezelf ben ik hierop opnieuw naar de Highstreet gegaan om meer foto's te maken. De mensen waren erg aardig, en het meerendeel vond het geen probleem om op de foto te gaan.

Onderstaande foto's haalden mijn uiteindelijk selectie. Alle foto's zijn gemaakt met een Tamron 10-24mm, Iso stond op 800/1000, f 5.6, en foto's zijn uit de hand genomen. Ik had het liefst met een statief willen werken, maar had deze de dag ervoor in de auto van Leonie laten liggen waarmee zij naar haar werk was :oops:.

Graag hoor ik wat jullie van de foto's vinden, of er foto's in de serie zitten welke er in jouw ogen niet in thuis horen of/en welke foto's je favorieten zijn. Zelf heb ik naar aanleiding van deze foto's ook nog een aantal verbeterpunten voor mijzelf genoteerd, maar hoor graag ook jullie mening daarover!

Groetjes
Laura

[Foto's zijn in willekeurige volgorde geplaatst]

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Laura op di dec 08 2009 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: Totnes Highstreet [Engeland]

Bericht door Ree » zo dec 06 2009 11:31 pm

Leuke serie.... goed overzicht van de winkeltjes met wat ze hebben.
Wat ik jammer vind is dat iedereen in de camera kijkt waardoor ze geen contact met hun omgeving hebben.
Hmm dat klinkt lekker vaag... ik denk dat ik ze dus liever bezig zie in hun omgeving, dat zou het voor mij iets interessanter maken maar misschien is dit een bewuste keuze van je....
Ook mis ik een beetje een overzicht van de hoofdstraat om de winkeltje wat beter te kunnen plaatsen....
Foto 2 is mijn favoriet... mooie warme kleuren... de schorten laten de personen lekker in de omgeving passen... helemaal goed....
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 07 2009 2:51 am

Een erg originele serie. Zo zie je maar dat je mensen gewoon kunt vragen of ze op de foto willen, en dat ze echt niet allemaal wegkruipen. Ook knap dat je eerst foto's maakt, gaat kijken op je PC of het beter kan, en er dan weer op uit trekt. Dat zou bij mij nooit opgekomen zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Meneer Zjeroen

Bericht door Meneer Zjeroen » ma dec 07 2009 8:26 am

Erg mooie serie, en.... dit vindt ik een "echte" serie !

Guy

Bericht door Guy » ma dec 07 2009 8:30 am

Heej Laura,

Ik vind het een erg leuke serie! leuk idee!!
foto 13 vind ik wel een erg mooie

maar ben het wel beetje met ree eens dat de mensen zich misschien beter bezig konden houden met hun "werk" in de winkel.
maar verder heb ik geen op of aanmerkingen ziet er goed uit!

Guy

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 07 2009 8:37 am

Leuke serie met allemaal trotse winkeliers. Kan me vinden in eerder commentaar, deze serie heeft een beetje jaren '60 vorige eeuw-sfeertje. Wel heel erg leuk!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma dec 07 2009 9:38 am

Mooie serie portretten(!).
Ik hoef die mensen helemaal niet aan het werk te zien; ik kan me heel goed voorstellen hoe de slager het vlees snijdt.
Ook leuk dat zoveel mensen mee wilden werken. Die heb je goed overtuigd!
Misschien zou ik de mensen wat groter in beeld willen zien. Sommige zijn erg klein afgebeeld.
Ben wel een beetje jaloers hoor.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Laura
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Laura » ma dec 07 2009 10:07 am

Bedankt voor de reacties!
Ree schreef:Wat ik jammer vind is dat iedereen in de camera kijkt waardoor ze geen contact met hun omgeving hebben.
Hmm dat klinkt lekker vaag... ik denk dat ik ze dus liever bezig zie in hun omgeving, dat zou het voor mij iets interessanter maken maar misschien is dit een bewuste keuze van je....
Ik snap wat je bedoelt hoor Ree, maar het is wel een bewuste keuze geweest om ze in de lens te laten kijken, om verschillende redenen. Op sommige foto's kijken de mensen enkel op, maar hebben ze nog wel in hun hand waar ze mee bezig waren (zoals 8 de schoenmaker, en 6 de fudge maakster), maar veelal trof ik de mensen aan terwijl ze een boekje zaten te lezen (zoals 5, 11, 13) of aan het kletsen waren (12). Het had meer inspanning gevraagd (en daarmee denk ik minder deelname) als ik de boel was gaan ensceneren. En dat is iets wat ik niet wilde, en bovendien (nog?) niet durfde. Tuurlijk had het kaasmeisje de kaas kunnen snijden en de slager het vlees, maar dan denk ik ook, wat hadden de mensen op o.a. 4, 10 en 11 moeten doen zonder dat ik het contact met hun verlies. Ook was het nu gewoon makkelijker: ik kwam dee winkel binnen, deed ik mijn verhaaltje, vroeg ik of ik een foto mocht maken en 2 minuten later stond ik alweer buiten. Meer tijd moet je denk ik ook niet van de mensen vragen..
Patrick schreef:Een erg originele serie. Zo zie je maar dat je mensen gewoon kunt vragen of ze op de foto willen, en dat ze echt niet allemaal wegkruipen. Ook knap dat je eerst foto's maakt, gaat kijken op je PC of het beter kan, en er dan weer op uit trekt. Dat zou bij mij nooit opgekomen zijn.
Dit werkte voor mij echt heel goed! :mryellow: Sowieso vind ik dat wanneer je bewust een fotoserie maakt van iets, je meerdere keren foto's moet gaan maken van het onderwerp. De eerste keer fotografeer je wat iedereen ziet, de tweede keer gaat het beter en de derde keer kom je met een onverwachte invalshoek omdat je al het andere al gefotografeerd heb. Weliswaar had ik niet de mogelijkheid om oneindig terug te gaan, maar zo kon ik mezelf wel beter sturen (want op het kleine schermpje blijft het toch moeilijk om goed naar de details te kijken)
Ree schreef:Ook mis ik een beetje een overzicht van de hoofdstraat om de winkeltje wat beter te kunnen plaatsen....
Deze heb ik vrij weinig gemaakt o.a. door slechterweer, maar ook vond ik de binnenkant veel interessanter dan de buitenkant en ze vanwege de kwaliteit de serie ook niet versterken (van de buitenkant had ik dan bewust een tweede serie van moeten maken). Maar voor het idee, hier twee van de highstreet:

16.
Afbeelding

17.
Afbeelding
ArjanL schreef:Misschien zou ik de mensen wat groter in beeld willen zien. Sommige zijn erg klein afgebeeld.
Ja, dat was voor mij een constante afweging tussen hoe groot ik de mensen in beeld wilde en hoeveel ik van het winkeltje wilde laten zien. Ik denk dat deze serie het beste tot zijn recht komt wanneer deze is geprint op A3 :wink2:

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma dec 07 2009 10:12 am

Hoi Laura,

Leuke serie, maar ik maak toch wat opmerkingen. Ik weet dat je dat niet erg vindt, ondanks dat je deze bij presentaties hebt gezet.

Door het gebruik van je groothoek heb je soms last van vertekening. Op zich geen probleem, alleen als de vertekening bij een persoon net is, vind ik dat minder. Voorbeeld foto 6 en 7 (5 misschien ook wat?).
Tevens vind ik de serie iets teveel van het goede. Een kleinere selectie denk ik is iets beter om de aandacht van de kijker vast te houden.

Ik zou in ieder geval eruit laten foto's 5, 6, 7, 9 en 15 (dan houd je die lekkere sfeervolle drukke winkeltjes over).

Weer van genoten hoor.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Laura
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Laura » ma dec 07 2009 10:23 am

Jolanda schreef:Leuke serie, maar ik maak toch wat opmerkingen. Ik weet dat je dat niet erg vindt, ondanks dat je deze bij presentaties hebt gezet.
Helemaal correct :mryellow:
Jolanda schreef: Door het gebruik van je groothoek heb je soms last van vertekening. Op zich geen probleem, alleen als de vertekening bij een persoon net is, vind ik dat minder. Voorbeeld foto 6 en 7 (5 misschien ook wat?).
Ja, dit is een van de verbeterpunten die ik ook zelf heb opgemerkt. Mijn valkuil is dat ik door de groothoek juist zoveel mogelijk op de foto wil zetten, en daarbij vaak ook mijn camera wat naar beneden draai, met het gevolg dat de lijnen (en personen) erg verlopen/vertekenen. Bij een aantal foto's heb ik dat geprobeerd te corrigeren, bij een aantal lukte dat idd minder.
Jolanda schreef: Tevens vind ik de serie iets teveel van het goede. Een kleinere selectie denk ik is iets beter om de aandacht van de kijker vast te houden.
Ik zou in ieder geval eruit laten foto's 5, 6, 7, 9 en 15 (dan houd je die lekkere sfeervolle drukke winkeltjes over).
Kan ik me ook in vinden, ben benieuwd wat anderen er van vinden! Zelf had ik juist 6, 7 en 9 toegevoegd omdat deze eetwaar verkopen ipv alleen spulletjes.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma dec 07 2009 10:31 am

En die vond ik juist erbuiten vallen......

Zo zie je maar, smaken verschillen!

Jolanda

die volgende week naar Parijs vertrekt......
click voor mijn foto's op flickr.

Laura
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Laura » ma dec 07 2009 10:35 am

Jolanda schreef:En die vond ik juist erbuiten vallen......

Zo zie je maar, smaken verschillen!
Mijn reactie was niet helemaal goed, ik vind dat ook zeker de mindere! Maar voegde deze enkel toe om de serie diverser te maken, omdat ik anders vond/bang was dat het juist allemaal van dat drukke werd...

Antoi
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoi » ma dec 07 2009 11:07 am

Hallo Laura,

Ik zou in het rijtje van Jolanda nog aanvullen met foto # 8.

Ik bekijk het anders dan jij en daar wil ik mee zeggen dat de foto's die overblijven, dat daar voor mij een verhaal achter zit of iets wat mij nieuwsgierig maakt.
Vb foto # 2, lekker ouderwets kruidenierswinkeltje. Echt zo'n winkel lijkt mij waar ze juist dat verkopen wat je nergens anders meer kunt krijgen.
Foto # 11, het staat er zo vol dat ik mijzelf afvraag of de man met de rode muts nou van 9 tot 6 uur gevangen zit op dat kleine plekje waar hij nu staat. :D
Foto # 12, ook geen doorsnee winkeltje, juist daarom zo leuk en ik vraag me af hoe vaak hij de stoelendans doet per dag.
Foto # 13, hij is up to date wat betreft het nieuws als ik de kranten zo voor hem zie liggen, in tegenstelling met zijn kleding etc. Ik zie hem ook na sluitingstijd zijn western pak aan trekken om samen met zijn vrouw naar Line dance te gaan. :D
Vandaar dus dat deze foto's voor mij een interessante serie vormen: # 2, # 11, # 12, # 13.

Groetjes,
Antoinette
Laatst gewijzigd door Antoi op ma dec 07 2009 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » ma dec 07 2009 1:02 pm

Laura schreef:Bedankt voor de reacties!
Ree schreef:Ree schreef:
Wat ik jammer vind is dat iedereen in de camera kijkt waardoor ze geen contact met hun omgeving hebben.
Ik snap wat je bedoelt hoor Ree, maar het is wel een bewuste keuze geweest om ze in de lens te laten kijken, om verschillende redenen. Op sommige foto's kijken de mensen enkel op, maar hebben ze nog wel in hun hand waar ze mee bezig waren (zoals 8 de schoenmaker, en 6 de fudge maakster), maar veelal trof ik de mensen aan terwijl ze een boekje zaten te lezen (zoals 5, 11, 13) of aan het kletsen waren (12). Het had meer inspanning gevraagd (en daarmee denk ik minder deelname) als ik de boel was gaan ensceneren. En dat is iets wat ik niet wilde, en bovendien (nog?) niet durfde. Tuurlijk had het kaasmeisje de kaas kunnen snijden en de slager het vlees, maar dan denk ik ook, wat hadden de mensen op o.a. 4, 10 en 11 moeten doen zonder dat ik het contact met hun verlies. Ook was het nu gewoon makkelijker: ik kwam dee winkel binnen, deed ik mijn verhaaltje, vroeg ik of ik een foto mocht maken en 2 minuten later stond ik alweer buiten. Meer tijd moet je denk ik ook niet van de mensen vragen..
Prima gedaan dus.. keuze gemaakt.. consequent doorgevoerd... missie geslaagd!
Laura schreef:
Ree schreef:Ree schreef:
Ook mis ik een beetje een overzicht van de hoofdstraat om de winkeltje wat beter te kunnen plaatsen....
Deze heb ik vrij weinig gemaakt o.a. door slechterweer, maar ook vond ik de binnenkant veel interessanter dan de buitenkant en ze vanwege de kwaliteit de serie ook niet versterken (van de buitenkant had ik dan bewust een tweede serie van moeten maken). Maar voor het idee, hier twee van de highstreet:
ook een bewuste keuze dus, prima!... toch vind ik het stiekum wel leuk om de foto's van de straat ook gezien te hebben ;-).
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Laura
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Laura » di dec 08 2009 7:37 pm

Jolanda en Antoi hadden me aan het denken gezet. Ik heb het een dagje laten liggen, er nog een keer kritisch bekeken en daarop toch besloten de serie dramatisch in te korten.
Ik denk dat ook less = more, en dat de foto's elkaar gaan versterken, waarbij ik dus de nadruk wil leggen op het aparte, authentieke of zoals Antoi zei:
Antoi schreef:dat daar voor mij een verhaal achter zit of iets wat mij nieuwsgierig maakt.
.
Ik had de foto's van het kaasmeisje en de groeteboer toegevoegd met name omdat ik anders de slager zo alleen vond (als enige iets net voedsel, en ik wilde die foto graag in de serie hebben omdat ik het zo'n leuk man vond hihi), maar bij nader inzien haal ik die er dus ook uit. Net als foto 1 overigens, omdat ik die anders vanwege de kleuren e.d. niet meer bij de rest van de serie vind passen. Wel heb ik nog 1 foto toegevoegd, de beren-meneer (nr 16). Hierbij dus de vernieuwde serie, in een onwillekeurige volgorde.

Ik hoor graag of je het een verbetering vind! :mryellow:
Groetjes
Laura

11.
Afbeelding
10.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
16. NIEUW!