Bedankt voor de reacties!
Ree schreef:Wat ik jammer vind is dat iedereen in de camera kijkt waardoor ze geen contact met hun omgeving hebben.
Hmm dat klinkt lekker vaag... ik denk dat ik ze dus liever bezig zie in hun omgeving, dat zou het voor mij iets interessanter maken maar misschien is dit een bewuste keuze van je....
Ik snap wat je bedoelt hoor Ree, maar het is wel een bewuste keuze geweest om ze in de lens te laten kijken, om verschillende redenen. Op sommige foto's kijken de mensen enkel op, maar hebben ze nog wel in hun hand waar ze mee bezig waren (zoals 8 de schoenmaker, en 6 de fudge maakster), maar veelal trof ik de mensen aan terwijl ze een boekje zaten te lezen (zoals 5, 11, 13) of aan het kletsen waren (12). Het had meer inspanning gevraagd (en daarmee denk ik minder deelname) als ik de boel was gaan ensceneren. En dat is iets wat ik niet wilde, en bovendien (nog?) niet durfde. Tuurlijk had het kaasmeisje de kaas kunnen snijden en de slager het vlees, maar dan denk ik ook, wat hadden de mensen op o.a. 4, 10 en 11 moeten doen zonder dat ik het contact met hun verlies. Ook was het nu gewoon makkelijker: ik kwam dee winkel binnen, deed ik mijn verhaaltje, vroeg ik of ik een foto mocht maken en 2 minuten later stond ik alweer buiten. Meer tijd moet je denk ik ook niet van de mensen vragen..
Patrick schreef:Een erg originele serie. Zo zie je maar dat je mensen gewoon kunt vragen of ze op de foto willen, en dat ze echt niet allemaal wegkruipen. Ook knap dat je eerst foto's maakt, gaat kijken op je PC of het beter kan, en er dan weer op uit trekt. Dat zou bij mij nooit opgekomen zijn.
Dit werkte voor mij echt heel goed!

Sowieso vind ik dat wanneer je bewust een fotoserie maakt van iets, je meerdere keren foto's moet gaan maken van het onderwerp. De eerste keer fotografeer je wat iedereen ziet, de tweede keer gaat het beter en de derde keer kom je met een onverwachte invalshoek omdat je al het andere al gefotografeerd heb. Weliswaar had ik niet de mogelijkheid om oneindig terug te gaan, maar zo kon ik mezelf wel beter sturen (want op het kleine schermpje blijft het toch moeilijk om goed naar de details te kijken)
Ree schreef:Ook mis ik een beetje een overzicht van de hoofdstraat om de winkeltje wat beter te kunnen plaatsen....
Deze heb ik vrij weinig gemaakt o.a. door slechterweer, maar ook vond ik de binnenkant veel interessanter dan de buitenkant en ze vanwege de kwaliteit de serie ook niet versterken (van de buitenkant had ik dan bewust een tweede serie van moeten maken). Maar voor het idee, hier twee van de highstreet:
16.
17.
ArjanL schreef:Misschien zou ik de mensen wat groter in beeld willen zien. Sommige zijn erg klein afgebeeld.
Ja, dat was voor mij een constante afweging tussen hoe groot ik de mensen in beeld wilde en hoeveel ik van het winkeltje wilde laten zien. Ik denk dat deze serie het beste tot zijn recht komt wanneer deze is geprint op A3