SB-600 vast op Nikon D90

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Alfabert

SB-600 vast op Nikon D90

Bericht door Alfabert » di dec 08 2009 1:02 pm

Hallo!

Het probleem is dat mijn SB-600 flitser niet maar van mijn D90 te krijgen is! ik denk dat
de monteerpin niet meer omhoog wil als ik aan de vergrendeling draai
(deze draait ook door) Heeft iemand een goede tip om deze er (compleet) af te krijgen
zonder hem op te sturen naar Nikon? dan ben ik hem nl een aantal weken kwijt..... :(

Daniël

Re: SB-600 vast op Nikon D90

Bericht door Daniël » di dec 08 2009 1:05 pm

Men neemt een decopeerzaag en voila. Hij is er af.

Even serieus. Ik denk toch echt dat je met de camera naar Nikon moet gaan. Wat je nog kan proberen is naar je lokale camera zaak gaan waar ze soms 'verstand' er van hebben.
Maar ik denk toch echt dat je naar Nikon zelf moet gaan.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di dec 08 2009 1:15 pm

Allereerst welkom op het forum.

Ik zou even naar de winkel gaan waar ik de D90 en de SB600 aangeschaft heb. Kunnen zij niet helpen, zou ik doorrijden naar Beverwijk.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » di dec 08 2009 1:27 pm

Hallo,
Klinkt misschien raar, maar als je de hand weet te leggen op een afstel setje voor contactpunten van de ontsteking van een auto dan kun je hier de dunste of de stevigste zo tussen flitser en fototoestel schuiven, waardoor de pinnetjes ingedrukt worden.
De stripjes zijn van metaal en hebben een verschillende dikte en flexibiliteit.
Als je nog garantie hebt dan zou ik eerst naar de winkelier gaan.
Groeten en succes.

Lotjeman61
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di dec 08 2009 1:30 pm

Ik zou proberen om met een klein haaks kruiskopje of een klein kruiskop bitje wat goed past en een punt tangetje de 4 schroefjes in de voet van de SB600 los te draaien.
Dan kun je bij het binnen werk en het pinnetje optillen en de flitsvoet van de camera afschuiven. Ik geloof dat je nieuwe flistvoeten voor de SB600 in Beverwijk zo kunt bestellen.
Hier dus http://www.nikonservice.nl/shop/product ... e1abe5b6d3
Nieuwe flistvoet monteren en Klaar is Bert.

Let wel op als je aan flitsers gaat sleutelen de condensatoren zijn meestal ook na langere tijd nog geladen en je kunt daar best een flinke optater van krijgen.
Maar ik geloof niet dat je in de voet van de SB600 hoogspanning tegen komt maar een gewaarschuwd............

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

flitslicht

Bericht door flitslicht » di dec 08 2009 1:35 pm

Misschien een wild idee, maar het geheel ondersteboven houden zodat het pinnetje naar onderen valt?

Alfabert

Bericht door Alfabert » di dec 08 2009 2:11 pm

Allemaal bedankt voor de snelle reactie's! Ik ga het nog es proberen door hem inderdaad
ondersteboven te houden, en anders aan de onderkant open te halen dmv een haakse
schroevendraaier oid, heb alleen garantie op mijn camera, deze is nog geen 3 maandjes
oud, dus liever wat aan de flitsert vervangen dan m'n camera....

Daniël

Bericht door Daniël » di dec 08 2009 2:48 pm

In de metaal sector heb je zoiets als een Voeler plaatjes.
Afbeelding
die heb je in meerdere diktes. Er zit namelijk altijd speling tussen contact oppervlaktes. Als je zo'n voeler hebt kan het zijn dat je de pinnetjes naar boven kan drukken.

Zeker weet ik het niet. Maar het zou moeten lukken.

Volgens mij zijn deze voelers niet zomaar even te koop.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di dec 08 2009 3:07 pm

Alfabert schreef:Allemaal bedankt voor de snelle reactie's! Ik ga het nog es proberen door hem inderdaad
ondersteboven te houden, en anders aan de onderkant open te halen dmv een haakse
schroevendraaier oid, heb alleen garantie op mijn camera, deze is nog geen 3 maandjes
oud, dus liever wat aan de flitsert vervangen dan m'n camera....
Ik lees dat je nog garantie hebt.
Ik vermoed dat het vergrendel-pennetje blijft steken in de kamera-aansluiting.
Ik zou alleen wat voorichtig wrikken en schommelen proberen, daarna naar de winkel.
Ivm hoogspaning en andere risico's zou ik geen puntige voorwerpen proberen.
Als je naar de winkel of Nikon gaat: neem kamera EN flitser mee, ook al is het voordien gelukt ze los te halen, het gaat om de match/passing tussen kamera en flitser.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » di dec 08 2009 3:56 pm

dcschuiling schreef: Volgens mij zijn deze voelers niet zomaar even te koop.
Laatst een setje gehaald voor, als ik me goed herinner, €7,95 bij de ijzerwinkel. Onmisbaar als je een gitaar wilt afstellen of de uitlijning van je lensmount wilt controleren :lol:

Afbeelding

Overigens staat er geen hoogspanning op de contactjes aan de buitenkant van de flitser. Met het CLS systeem zijn die apparaten ook bedoeld om off-camera gebruikt te worden.

Daniël

Bericht door Daniël » di dec 08 2009 3:59 pm

Ik had de plaatjes nog niet gezien bij mijn ijzerhandel om de hoek.

Weet ik dat ook weer. Wij gebruiken ze voornamelijk met gefreesde vlakken die met een tolerantie van elkaar af moeten staan.

Meneer Zjeroen

Bericht door Meneer Zjeroen » di dec 08 2009 4:34 pm

Ik heb zelf ook een D90 en een SB600 en heb net de aansluiting goed bestudeerd.

Vervelend is wel dat het vergrendel palletje zich helemaal aan de voorzijde bevindt... (lenszijde)

Dus als je met iets vanaf de achterzijde gaat " penetreren" ( er zit een kleine ruimte) moet het lang genoeg zijn. ( op 1,5 cm exact zit de vergrendel pal)

Daarbij viel me op dat bij een (goedwerkende) SB600 zelfs in de vergrendelde positie het palletje bleef veren....

succes....

Alfabert

Bericht door Alfabert » vr dec 11 2009 4:16 pm

Hallo!

Het is me gelukt om zonder schade aan de camer de flitser er af te krijgen!
Ik heb nl een kleine schroevedraaier haaks omgebogen, hierdoor kon ik onderaan de flitser de 4 schroefjes losdraaien en de flitser van de flitservoet
halen. daarne kon ik het pinnetje met een tangje omhoog halen en de voet van de camera schuiven! hoef nu enkel een nieuwe flitservoet te bestellen
voor een paar tientjes! dat scheelt me een hoop reparatiekosten bij Nikon en ben mijn camera niet een paar weken kwijt!!

Iedereen superbedankt en zeker voor deze gouden tip...

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”