Wow, wat een leuke reacties! Iedereen bedankt hiervoor. Cees, niet te bescheiden, foto’s zijn schitterend met 3 als favoriet.
Voordat ik de vervolgserie presenteer, even een paar antwoorden geven.
Mfoto 2008 schreef:kan je uitleggen hoe je te werk bent gegaan? Had je de flitsers op de straat staan?
Ik zal proberen hier een iets uitgebreide reactie op te geven waar je hopelijk iets mee kunt doen.
Voorbereiding thuis:
- Liefkozend je dochter en haar vriendin vragen of ze meegaan zodat je twee wandelende flitsstatiefjes bij je hebt
- Veel extra batterijen opladen voor de SB-900
Ter plekke:
- Ik stel alles, maar dan ook alles manueel in
- Camera op manueel
- WB op 5000K
- Sluitertijd op 1/250e fixed (hoogst mogelijke flitssynchronisatie van je camera kiezen)
- ISO200
- SU800 op twee groepen (A+B) programmeren (camera’s met ingebouwde flits kan je de commanderstand gebruiken. Interne flits dan uitzetten (--))
- 1 flitser voorzien van een
softbox die als hoofdlicht wordt ingezet (groep A)
- 1 flitser op een monopod bevestigen die de achtergrond en/of als haarlicht fungeert (groep B). Deze is voorzien van een
gobo om direct licht in de lens (flare) te voorkomen
- Beide flitsers zijn voorzien van een
Cinegel #3442: Half Straw 1/2 CTS voor een iets warme kleur
Op de plaats van bestemming meet ik het licht (zonder flits) en ga daar normaal 1 tot 1¾ stop onderzitten. Hierdoor wordt mijn achtergrond iets donkerder waardoor mijn onderwerpen los komen en meer benadrukt worden. Mijn flitsers stel ik op als een zogenaamd crosslight. Dit betekend: mijn hoofdicht (groep A, zoom 24mm) staat links van mij in een hoek van 45 graden (flits op ooghoogte)). Diagonaal op mijn hoofdlicht plaats ik mijn haarlicht (groep B, zoom 50mm) hoog in de lucht, vandaar de monopod, en in het midden staat het onderwerp.
M.b.v. de SU800 (commander) bepaal ik eerst mijn rimlight (groep B) intensiteit. Zoals gezegd, ook mij commander staat manueel ingesteld en ik begin met ½ flits power (= 1 stop minder). Beoordeel het resultaat. Teveel licht, knijp je de flitspower verder met een stop (¼ etc.). Beoordeel dit door je histogrammen te raadplegen en pas op voor hooglichten! Eenmaal klaar, dan zet ik pas mijn hoofdlicht in (groep A). Die knijp ik standaard 1 tot 1¾ stop t.o.v. mijn achterlicht. Ik bepaal het flitslicht bewust manueel om zo een zo'n kort mogelijke flits reclycletijd te verkrijgen (snelheid is een must hier). Dit had ik gisteren helemaal nodig omdat we met z'n drieën gebruik maakte van dezelfde flitsers. Ook kon ik langer fotograferen omdat mijn batterijen minder snel uitgeput waren.
In totaal maak ik zo'n 5 tot 6 proefopname. Dit kost zo’n 2-3 minuten aan voorbereidingstijd. Nu is het een kwestie van je tweebeen statiefjes op de juiste wijze dirigeren, zorgen dat de afstand zoveel mogelijk gelijk blijft en knippen maar. Bijkomend voordeel is dat iedereen tijd voor je maakt, je krijgt genoeg ruimte van de omstanders omdat ze allemaal dit disco geweld willen zien
Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar is het absoluut niet. Zonder hautain over te komen, gisteren met twee andere forumleden aan de slag geweest. Na wat uitgelegd te hebben kwamen ook zij erachter dat het uiteindelijk kinderspel was.
- Afsluiting van de dag: salaris voor de statiefjes… De grote gele M moest worden aangedaan
a90 schreef:Met welk objectief heb je de foto's gemaakt ?
Alles is gemaakt met de Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR II
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
Ik hoor weer graag de verbeterpunten of ander commentaar en bij voorbaat dank voor het kijken.
Groet,
ALE