Nieuwe Imac

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
H.Vos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nieuwe Imac

Bericht door H.Vos » ma dec 14 2009 7:16 pm

Ik sta op het punt een nieuwe IMAc aan te schaffen, maar nu de vraag welke configuratie? Hopelijk kunnen jullie mij hulp bieden. Ik heb hier en daar al mijn oor te luister gelegd , maar ik twijfel nog tussen het meest geavanceerde model (i7) of gewoon de standaard configuratie met duo core. Ik ben van plan veel met foto's bewerken aan de slag te gaan, geen film (in ieder geval niet direct) en ik vraag me daarbij af of ik dan kan volstaan met de gewone uitvoering of, met het oog op de toekomst, nu al de keuze te maken voor de i7? Ik weet dat er op die laatste kritiek is wat betreft de late levering en de flikkerende schermen, maar ik heb geen haast en ik ga er vanuit dat het probleem van de schermen wordt opgelost. Ik heb me al zoveel mogelijk ingelezen op het gebruik van apple/imac, maar welke keuze ik nu moet maken kom ik niet goed uit. Ik heb het geld er voor over voor de i7, maar als dat niet nodig is, is het niet nodig. Ik hecht vooral aan snelheid, maar ik kan niet goed beoordelen of de lichtere uitvoering ook volstaat. Alle tips zijn welkom, waarvoor bij voorbaat dank.
Groet,

Henk
Lid NCN

Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nieuwe Imac

Bericht door MartijnM » ma dec 14 2009 7:28 pm

Het snelheidsverschil tussen de Core 2 Duo en de i5 is aanzienlijk. De i5 (zoek met Google maar eens naar reviews) is behoorlijk sneller dan de snelste Core 2 Duo. Wanneer een applicatie niet alle 4 cores nodig heeft, zal de i5 automatisch switchen naar een turbomodes op 3,2GHz. Zwaardere programmatuur zoals Photoshop CS4 maakt graag gebruik van een quad core processor.

Het enige verschil tussen de i5 en de i7 is dat de laatste een (marginaal) hogere kloksnelheid kent en voorzien is van hyper-threading technologie. Dat zorgt ervoor dat de processor naast de 4 'echte' cores ook nog een viertal virtuele kan bijschakelen. Wanneer software zo geschreven is dat het daarvan gebruik kan maken, is dat een stuk sneller. Wanneer software er niet goed mee kan omgaan, heb je nauwelijks voordeel. Denk hierbij vooral aan videobewerkings- en renderingsoftware e.d.

Overigens heb ik de keuze gemaakt voor de i7, omdat de meerprijs niet schokkend was, maar dat moet ieder voor zich bepalen. En vanwege die leveringsproblemen heb je in ieder geval tot half januari de tijd om na te denken over je keuze... :wink:
Laatst gewijzigd door MartijnM op ma dec 14 2009 7:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Buy film, not megapixels...

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe Imac

Bericht door bert » ma dec 14 2009 7:32 pm

Hallo Henk,
Ik heb hier nu 2 weken een 27' Imac I5 en ik moet zeggen dat het een behoorlijk verschil is met mijn vorige 24" Imac 2.4 gigahertz.
Hij is veel sneller met fotobewerking en video omzetten.
Ik had begrepen dat de I7 maar 5 procent sneller is dan de I5.

Het scherm is een openbaring voor foto"s te bewerken en naar te kijken.
Veel succes met je besluit.

Gr Bert
D4 en wat andere leuke stukjes glas

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”