advies bruiloftfotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
wilco1

advies bruiloftfotograferen

Bericht door wilco1 » di dec 15 2009 7:32 am

Aanstaande vrijdag gaat mijn broer trouwen, een bevriend fotograaf zou daarbij de foto’s verzorgen, echter gisteren belde mijn broer met het verzoek of ik de foto’s wilde maken daar de fotograaf in het ziekenhuis ligt.
Nu wil ik dit wel doen maar ik ben net begonnen met fotograferen en ken de (on)mogelijkheden van het toestel nog onvoldoende, ik heb dit ook aangegeven en dat ik uiteraard mijn best zal doen om mooie foto’s te maken maar dat ik zeker geen pro ben.

Nu ben ik me een beetje aan het voorbereiden maar blijf met een aantal vragen en onzekerheden zitten waarbij hulp en adviezen van harte welkom zijn.
Ik maak gebruik van de D90, met de nikkor AF-S 18-105 mm kitlens en de SB600 opsteekflitser met diffuser, uiteraard zorg ik voor extra batterijen voor het toestel en de flitser en heb ik ook een extra geheugenkaartje (totaal 8GB)
Ik wilde gaan fotograferen met het toestel in stand A.

Mijn vragen, keuzes en onzekerheden:

Is het verstandig gebruik te maken van een statief?

Voor het lichtmeten gebruik maken van matrix, centrum of spotmeting?

Afhankelijk van de hoeveelheid licht en mogelijkheden wilde ik kiezen voor een iso tot iso800 en als er geflitst moet worden daar waar mogelijk het flitslicht bouncen via plafond camera en flitser in stand stand DDl.

Is het verstandig bij voorbaat al uit te gaan van een belichtingscompensatie van bv 2/3 stop (bij flitsen)

Het diafragma wilde ik tussen de F8 en F11 houden (gelezen dat 3 stops boven minimum de meeste scherpte oplevert)

De witbalans wilde ik op automatisch houden daar ik de foto's in raw schiet en dit dus nog kan aanpassen.

Bij voorbaat dank,

Groet, Wilco

florist

Re: advies bruiloftfotograferen

Bericht door florist » di dec 15 2009 8:51 am

Beste Wilco,

ik heb een ander advies;
zorg dat er een andere bruiloftsfotograaf komt.

Waarschijnlijk trouwt je broer maar een keer, en dan is het wel zo leuk als de foto's gelukt zijn!
Aangezien je aangeeft dat je net begonnen bent met fotograferen vrees ik dat jullie beide niet tevreden zijn met de resultaten.

Als je op het feest de foto's zelf wilt maken, daar kan ik me in vinden, maar huur alsjeblieft voor het "officiële" gedeelte een (semi)prof!

Groeten Floris

wilco1

Bericht door wilco1 » di dec 15 2009 9:15 am

@ florist,
Dat was ook mijn eerste gedachte,
mijn broer en aanstaande vrouw willen het beperkt houden, alleen directe familie ( geen ooms en tantes alleen de ouders en broers met aanhang) en een beperkt aantal vrienden, de bevriende fotograaf blijkt de zwager van de bruid te zijn, zou er geen fotograaf in de familie of vriendenkring gezeten hebben dan zou er ook geen ingehuurd worden.

Ik zie het dus vooral als een leuke test/oefening maar met een serieuze ondertoon

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di dec 15 2009 9:18 am

Is er binnen deze groep niet een meer ervaren fotograaf?

Zo niet, zou ik hier op het forum maar eens gaan zoeken. Er zijn heel wat draadjes over dit onderwerp.

Succes!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

wilco1

Bericht door wilco1 » di dec 15 2009 9:56 am

@ Cees,
nee helaas niet, maar zo heel erg onervaren ben ik niet, ik heb voorheen (tot ongeveer 2000) met een analoog spiegelreflex mijn foto’s gemaakt, daarna door tijdgebrek en andere interesse’s het laten versloffen en overgestapt op een digitale compactcamera, nu ik weer wat meer tijd heb wil het weer naar een hoger plan tillen, echter voor vrijdag mijn camera door en door te leren kennen en alle effecten van de diverse instellingen en combinaties te doorgronden gaat me helaas niet lukken

Het forum heb ik redelijk goed doorgespit (net zoals de artikelen op je site) echter praktische antwoorden kon ik niet vinden.
Bv het statief, ja om bewegingsonscherpte te voorkomen, nee omdat het er vaak om gaat een bepaald moment te vangen en je niet de tijd hebt om je statief neer te zetten en alles op je gemak in te stellen, iemand met ervaring kan (in mijn ogen) vrij simpel zeggen wel of niet doen omdat ….. of bv tijdens de plechtigheid wel en tijdens receptie geen statief.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » di dec 15 2009 10:11 am

Hallo Wilco,

als je besluit om toch de foto's te schieten zou ik voor safty instelling gaan waardoor je de zekerheid hebt dat de foto's gewoon goed zijn.
De A stand moet zeker voldoen , met de matrix meting ( even een keer testen op locatie voor juiste resultaat i.v.m lichtinval en opstelling).
Je ziet dan ook meteen of je moet flitsen of niet , Bij zo'n gelegenheden gaat veiligheid boven alles.En het gebruik van een statief is een persoonlijke keuze , maar wat je zelf al aangaf is dat je niet altijd de tijd hebt om het statief juist aftestellen bij plechtigheden zoals een bruiloft. Fotografeer zoals jij denkt dat je moet fotograferen en vertrouw op jezelf en je materiaal.( je ervaring word er aleen maar groter van of het nu goed of minder goed gaat ).
Succes en ben benieuwd naar je resultaat.

groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di dec 15 2009 11:03 am

Beste Wilco,
Eens met Floris:
Niet aan beginnen, huwelijkefotografie is een VAK.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wilco1

Bericht door wilco1 » di dec 15 2009 11:18 am

De opties niet doen is voor mij geen optie de optie huur een vakman in is voor mijn broer geen optie.
Mijn broer en zijn aanstaande hebben niet de wens dat er een perfecte/professionele fotoshoot gedaan wordt, zij willen wel graag dat er foto's gemaakt worden.

Ik wil zelf gewoon zo goed als mogelijk binnen mijn kunnen foto's maken, helaas ontbreekt het mij aan tijd om van te voren de locatie te verkennen en zodoende bv de beste belichting uit te vinden, tijdens de bruiloft zal het mij ook aan tijd ontbreken om op mijn gemak met de diverse instellingen te spelen en of een testshoot te doen.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di dec 15 2009 11:31 am

Geen statief, je hebt simpelweg niet de tijd om daarmee te gaan klooien, dus laat dat ding thuis. Je gaat alle belangrijke momenten missen als je met een statief bezig bent.

Probeer anders een lichtsterk objectief te lenen of te huren voor die dag, ik denk dan aan een 17-55 2.8.

Voor de rest gewoon lekker aan de slag gaan, en zoveel mogelijk foto's maken!! En dat het een vak apart is weet iedereen ondertussen wel, maar als je geen keuze hebt en je broer vind het geen probleem (en hij weet dat hij er niet teveel van mag verwachten) kun je wat mij betreft iedereen hier laten lullen dat je het vooral niet moet doen (werkt lekker de-motiverend....) maar ik zou me er niets van aantrekken en gewoon lekker je ding doen. Juist van je fouten kun je leren!

Succes!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » di dec 15 2009 11:36 am

In tegenstelling tot wat de anderen aanraden zeg ik met de gegevens die je verstrek gewoon doen en er van leren!
Goed aan je broer aangeven dat hij er niet te veel van mag verwachten en dat er zelfs kans op mislukte foto's is.
Ik heb het zelf een keer voor een kennis ook onder deze voorwaarden gedaan.

Ik heb dus ook bijna geen ervaring maar het volgende wil ik je wel meegeven.

Als voorbereiding even voor je zelf bepalen wat de belangrijke momenten zijn die je wilt hebben en dit ook even aan je broer en zijn aanstaande vrouw vragen.
Hiermee geef je jezelf voor die dag een leidraad en ondanks dat dat druk geeft, geeft het ook rust omdat je weet wat je wilt en wat er verwacht wordt.

Ik zou niet met een statief werken, omdat je gewoon niet flexibel genoeg bent dan.
Moet je nog een groepsfoto's maken? Dan zeker statief gebruiken!

Gebruik veilige instellingen (A-stand lijkt me prima) en zoek hier op het forum zeker even naar flitstips van ALE en Martijn Oorthuis om platgeflitste foto's te voorkomen.
En zoals reeds opgemerkt, veel klikken!

Ik wens je succes toe... ga heen, en leer....... :wink:
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di dec 15 2009 11:44 am

Hoewel ik het eens ben met de mensen die zeggen dat je heel goed moet beseffen waar je aan begint en het wellicht beter niet kunt doen, is het uiteindelijk jullie beslissing en kunnen we er maar beter het beste van maken door je een paar tips te geven. Ik schiet maar een eind weg, hopelijk hebben anderen zinnige aanvullingen

* Zorg dat je lichtsterke objectieven hebt (eventueel huren). Je 18-105 objectief gaat problemen geven bij binnen fotograferen. Zeker in deze donkere maanden als er sowieso maar weinig daglicht naar binnen komt. Je zult dan veel moeten flitsen, wat lang niet altijd fijn is. Of je moet de ISO opschroeven wat weer ruis geeft. Koop een af-s 35mm f/1.8 en neem die ook mee. Kost je ca 180 euro, maar kan in sommige situaties (weinig licht) zeer nuttig zijn. Het is een allround-objectief. Je kan ook een af-d 50mm f/1.8 kopen op je D90. Is net iets meer dan 100 euro. Voor beide objectieven geldt dat je ze naderhand desgewenst met weinig verlies weer kunt verkopen dus dat is een investering die je weinig hoodbrekens zou moeten kosten. Een andere optie is een AF-s 17-55 f/2.8, maar die zijn erg duur. Deze zou je tweedehands kunnen kopen (reken op ca 800 euro) en daarna weer kunnen verkopen. Misschien maak je zelfs nog winst 8). Huren is als gezegd ook een optie, maar relatief kostbaar.
* Probeer een tweede camera te lenen (van de fotograaf die in het ziekenhuis ligt? Heeft die ook een Nikon?), zodat je minder lenzen hoeft te wisselen. Op de ene je kitlens, op de andere een lichtsterke prime bijvoorbeeld.
* Statief kan je altijd meenemen, maar zal doorgaans niet zo handig zijn. Je kunt een eenbenig statief overwegen (monopod).Beter ermee verlegen dan erom verlegen.
* Een externe flitser is een must. De sb-600 is prima. Zorg voor voldoende batterijen. Zorg voor een omnibounce (zo'n wit kapje erop). Probeer zoveel mogelijk indirect te flitsen.
* Ga vantevoren naar de locatie als dat kan om te kijken hoe de omstandigheden daar zijn. Als je binnen fotografeert, zorg dan dat je zo min mogelijk tegen ramen in fotografeert. Je kunt dus vantevoren al bepalen waar je moet staan. Ook kun je onderzoeken wat er gebeurt als je indirect flitst.
* Bij een witte bruidsjurk zul je vaak wat moeten overbelichten omdat anders de stof grauw eruit ziet. Wel weer oppassen dat het niet uitbijt.
* Fotografeer in raw!!! Dan kun je naderhand nog veel meer corrigeren. Zeker op het vlak van de witbalans wordt je daar erg gelukkig van.
* Zorg voor voldoende geheugen, maar beter niet één 32 GB kaart, maar een stuk of wat kleinere.
* Zorg ervoor dat je een goede tas hebt waarin je je spullen bij je hebt zodat je niet hoeft te rommelen.
* Zorg dat je weet wie er op de foto moeten komen.
* Bespreek met het bruidspaar wat voor hun de momenten zijn die ze heel graag op de foto willen hebben.
* Fotografeer geen etende of drinkende mensen. Levert doorgaans zeer onflatteuze plaatjes op.
* Vermijd de volautomatische stand. Gebruik P als je niet zeker bent van je zaak. Zeker bij een lichtsterke prime zou ik in de A-stand gebruiken.

Succes ermee en hopelijk heeft een aantal van de zeer ervaren fotografen hier nog zin om je wat tips te geven...
Groeten,
Joep

Kijk eens in deze thread:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=17959
En zo zijn er nog meer.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di dec 15 2009 12:10 pm

Ik zou idd lekker een statief meenemen en je diafragma op f/8 en f/11 houden dan zullen de foto's vast wel goed zijn.

succes
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di dec 15 2009 12:19 pm

Natuurlijk zijn er ook mensen die met een camera in hun hand geboren zijn, het nooit hebben hoeven leren en waarbij de kwaliteit van hun allereerste bruidsreportage die van alle professionele fotografen oversteeg....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » di dec 15 2009 1:06 pm

Hoi Wilco,

Mijn advies... gewoon doen. Voor iedereen zal het wel eens de eerste geweest zijn. Je hebt geluk dat het je broer is die trouwt en weet dat je geen ervaring hebt. Er zijn al genoeg goede tips gegeven maar houd je niet bezig met het pielen aan knopjes. Concentreer je op de situaties waar je een foto van wilt maken zoals het omdoen van de ringen, het tekenen van de huwlijks akte enz. Gewoon op save en de camera op automatisch. Dan maar wat slagschaduwtjes hier of daar. Er zullen wellicht toonbare foto`s uit je camera komen. Daar ben ik niet bang voor.
Gebruik GEEN statief. Je bent dan inderdaad te veel beperkt in je bewegingen. Gebruik alleen een statief als je zelf ook op de foto wilt bij de groepsfoto.
Leer van de foto`s die beter hadden gekund na de bruiloft. Als je weet wat je verkeerd gedaan hebt en ook weet hoe je het anders had moeten doen dan ben je al een heel eind.
Vergeet vooral niet om ook plezier te hebben op de dag dat je broer trouwt. Een zenuwachtige en gespannen fotograaf werkt negatief op de mensen die gefotografeerd worden.
Ik wens je veel succes en laat wat foto`s zien als je zover bent.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

wilco1

Bericht door wilco1 » di dec 15 2009 1:33 pm

@ noogle,
eigen voorkeur gaat uit naar geen statief, ik zal eventueel stevigheid/houvast zoeken tegen een muur of ander object waar tegen geleund kan worden.

Het afraden zie ik meer als extra motivatie voor een goed resultaat.

@ Ree,
ik zal nog overleggen met het bruidspaar welke momenten er eventueel vastgelegd “moeten” worden.
De tips van ALE en Martijn Oorthuis ben ik aan het doornemen (al met al toch wel een hoop extra goede info)

@ joepert,
ik ben me nog aan het verdiepen in de lenzen, ik ben alleen op dit moment bang dat als ik een lens neem met een vast brandpunt dat dat eerder een beperking zal zijn.
Andere fotograaf heeft een canon.
De locatie zie ik pas op de dag zelf, uiteraard probeer ik terplaatse zoveel mogelijk rekening te houden met ramen en andere reflectiepunten.
Alles is binnen de familie/goede vriendenkring, een eventuele onflatteuze zal niet echt een probleem zijn mits deze niet verder verspreid wordt (ik zal dan ook mijn best doen een van mijn broertjes in zo’n pose vast te leggen)
Er zal geen groepsfoto komen, de families zijn niet voltallig aanwezig en een groepsfoto gaat geheid scheve ogen en erger opleveren.

@ Martijn,
hangt een goede foto echt alleen maar van het diafragma af?

@ aquarius,
uiteraard is het ook voor mij feest en uiteraard zal ik ook foto’s plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”