voorwerpen fotograferen voor een Boek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
johann

voorwerpen fotograferen voor een Boek

Bericht door johann » wo dec 23 2009 10:04 pm

hallo

ik ben bezig met het schrijven/maken van een boek over archeologische metaalvondsten.
in dit boek komen over het algemeen foto,s te staan van voorwerpen en munten.
nu heb ik sinds kort een Nikon fotocamerea gekocht ,omdat de oude camera die ik had niet geschikt was voor hetgeen ik wil doen .

ik wil foto,s kunnen maken van een hoge kwaliteit , en vooral Macro foto,s.
bijvoorbeeld munten fotograferen waarvan je de tekst ,maar ook andere kleine details die op de munt staat goed kan zien
verder wil ik ook van allerlei voorwerpen die men gebruikte foto,s kunnen maken ,,als Lepels / messen/ knopen/mantelspelden enz enz..

de camera die ik heb gekocht is een Nikon D80 .
er zit al een lens bij ,namelijk de AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm F/3.5 -4.5G IF ED (een mond vol). :oohh:
ik heb er een Grote munt mee kunnen fotograferen ,en opzich niet slecht maar het kan scherpen lijkt mij.
alleen Niet met deze lens denk ik.
daarom zoek ik een echte macrolens (als je dat zo noemt??) waarmee je zeer scherpe en loepzuivere foto,s van hele kleine voorwerpen/munten kan maken.

wie heeft er een betaalbare Tip :?:

alvast bedankt

gr Johan :D

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: voorwerpen fotograferen voor een Boek

Bericht door gijs sandberg » wo dec 23 2009 10:14 pm

Beste Johan,

Welkom op dit forum.
Een groot deel van de kunst van fotograferen is het manipuleren van het licht (aannemende dat je binnen fotografeert).
De 18-70 lens die je beschrijft is een verdienstelijke lens, maar het dichtbij-bereik is beperkt.
Nikon maakt speciale Macro lenzen in soorten en maten, ze heten Micro-Nikkor.
Deze lenzen kunnen optimale beeldkwaliteit leveren tot een afbeeldingsmaatstaf van 1 op 1.
Kijk ook eens hier voor meer macro-tips: http://home.kpn.nl/braak117/ onder Macro met Nikon.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

johann

Bericht door johann » wo dec 23 2009 10:21 pm

dankje Gijs :D

ik zal dat eens goed doorlezen ,

ik ga idd over het algemeen binnen fotograferen (soms ook op locatie in musea

dus de belichting / omstandigheden zullen soms anders zijn

gr johan

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo dec 23 2009 10:23 pm

johann schreef:hallo

ik ben bezig met het schrijven/maken van een boek over archeologische metaalvondsten.
nu heb ik sinds kort een Nikon fotocamerea gekocht ,omdat de oude camera die ik had niet geschikt was voor hetgeen ik wil doen .

bijvoorbeeld munten fotograferen waarvan je de tekst ,maar ook andere kleine details die op de munt staat goed kan zien
verder wil ik ook van allerlei voorwerpen die men gebruikte foto,s kunnen maken ,,als Lepels / messen/ knopen/mantelspelden enz enz..

de camera die ik heb gekocht is een Nikon D80 .
er zit al een lens bij ,namelijk de AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm F/3.5 -4.5G IF ED (een mond vol). :oohh:
ik heb er een Grote munt mee kunnen fotograferen ,en opzich niet slecht maar het kan scherpen lijkt mij.
alleen Niet met deze lens denk ik.
daarom zoek ik een echte macrolens (als je dat zo noemt??) waarmee je zeer scherpe en loepzuivere foto,s van hele kleine voorwerpen/munten kan maken.

wie heeft er een betaalbare Tip :?:

alvast bedankt

Je kan de Tamron 90mm 2.8 Macro of de Sigma 105mm 2.8 Macro overwegen.
Deze objectieven zijn relatief goedkoop op de tweedehands markt te koop voor rond de 200 tot 250 euro.
Succes met je keuze.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

johann

Bericht door johann » wo dec 23 2009 10:34 pm

ha George

ik zie dat als het over macro gaat, de Sigma 105mm 2.8 Macro vaak genoemd worden

is er tussen de 2 die jij noemt nog verschil qua kwaliteit :?:

dank voor jou reactie :)

gr johan

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo dec 23 2009 10:55 pm

Wat is voor jou betaalbaar, en hoe "handig" ben je.
Je hebt 2e hands macro objectieven van €30, €100 en ook van €500.
Zelf heb ik een setje tussenringen van Panagor (€9,90) gekocht en 2 oude (zogenaamde) macro objectieven.
1 van het merk Sakar (zoom macro) 35-75mm F 1:3,5-4,8 (€19,00) en 1 Tamron adaptall macro zoom 35-80mm 1:2,8-3,5. + nikon adapter voor €40 of zo.
Dan moet je wel alles manueel instellen, vandaar de vraag hoe handig je bent :|
Een statief is dan ook wel nodig( heb ik niet, zet het op een tafeltje)
Ook zit je met belichting, heb je een mooi studiootje of zo (deze is €4)
en met welke flitser ga je te werk.(in het museum mag je over het algemeen niet flitsen!!)
Ik gebruik b.v een pringlebus.
hier zie je 5 voorbeelden van mij
Wat ik doe is niet hoogwaardig maar een beetje aanklooien, meer voor de hobby.
Sommige gebruiken een omkeerring, andere tapen weer een objectief omgekeerd voor een ander objectief.

Maar Monique, 1 van de d-90's maakt hele mooie macro's met volgens mij een teleconverter en een nikon micro105mm.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Volgens mij is het beter iets meer te investeren als het om een boek gaat :?:
Nou, van mij ook de groeten

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do dec 24 2009 1:17 pm

Deze heb ik vanmiddag voor jou als voorbeeld gemaakt met m'n D80, Panagor 36mm ring, Tamron adaptel objectief, flitser van de D80
Munt is 23 mm

1 de eerste gewoon plat gelegd op een bordje wat onder een voorverpakte pizza zit, flitser van camera.
Afbeelding

2 deze heb ik op een buisje gezet, zodat hij wat hoger komt en zodoende de achtergrond waziger zou worden.(had ik ook nog ff diafragma moeten aanpassen :x )
Nu die pringlebus erop maar zoals je ziet, kom je toch tekort.
Je kan natuurlijk ook zo'n ringflitser gaan knutselen (staan op het pentax forum) maar remoss heeft een mooi setje te koop staan in de daarvoor bestemde rubriek en daar staan en er komt nog een macro objectief bij.
edit: volgens mij staan ze er niet meer bij, waarschijnlijk al verkocht
Ik bedoel hiermee te zeggen "allemaal wel leuk dat aanklooien wat ik doe, maar voor een boekwerk is het niet handig"
Afbeelding
Laatst gewijzigd door pietje-nukem op do dec 24 2009 3:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 24 2009 3:08 pm

johann schreef: ik ben bezig met het schrijven/maken van een boek over archeologische metaalvondsten.

Met in het achterhoofd dat de foto's bestemd zijn voor in een boek, en de bijbehorende enorme kosten van het drukken ervan, zou ik geenszins besparen op de kosten van een maco-objectief en verlichting. Dat wil overigens niet zeggen dat je persé Nikon lenzen zou moeten aanschaffen.

Betaalbare goede lenzen zijn er te krijgen van bijv. Sigma, Tamron en Tokina:
- Sigma in de brandpunten 70mm/2.8 (erg goed), 105mm/2.8
- Tamron in de brandpunten 60mm/2.0, 90mm/2.8
- Tokina 100mm/2.8

Ringflits zou ik in ieder geval ook erbij aanschaffen. Daarnaast misschien nog een eenvoudig studio verlichtingssetje en wat studio attributen om je voorwerpen op te kunnen plaatsen of een mooie uitlichting te kunnen krijgen. Een conische perspex mat-witte kegel om je voorwerpen onder te kunnen leggen kan daarin wel eens handig zijn.
En bovenal een goede monitor en hardware kalibreer-setje om zo goed mogelijk je materiaal te kunnen bewerken.

Daarboven misschien een cursus of workshop fotografie om dat soort kleine voorwerpen netjes op de plaat te zetten met licht.

Ik weet niet hoe wetenschappelijk dat boek is opgesteld, maar mogelijk komen in fotografie extra zaken naar voren indien voorwerpen met UV of IR-licht worden gefotografeerd.
Aanknopingspunt daarbij bijv.: http://www.naturfotograf.com/UV_IR_rev00.html#top_page
http://www.naturfotograf.com/uvstart.html#top
bron: http://www.naturfotograf.com/index2.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

johann

Bericht door johann » do dec 24 2009 8:24 pm

ha Pietje & Leon.

tjonge wat een informatie , hartelijk dank hiervoor. :!: :!:

qua kosten zat ik te denken zo rond de 250 euro ,voor een macro lens.

Flitser: er zit toch al een flitser op de d80 :?: :mrgreen:

Pietje , de foto die jij laat zien is voldoende scherp voor in het boek hoor (mooi scherp)

Handig ben ik wel maar technisch helemaal niet ,dus zelfbouw zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.

ik heb ooit een fotostudio gekocht bij de Lidle , dat is een kubus in verschillende kleuren om op te bouwen met 2 spotjes erbij en een universele statief (je)

ik kan een vaste opstelling maken voor de foto,s die ik ga nemen zodat ik een beetje een eenheid creeer in de foto,s.
ga ik naar musea of verzamelaars ,dan kan ik de fotostudio meenemen ,want het is zo groot als een aktentas.(inklapbaar)

ik moet dus op zoek naar een macrolens voor rond de 250 euro , daar heb je hoop ik wel een goede gebruikte voor toch??

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do dec 24 2009 8:54 pm

Je kan ook de 200mm f/4 doen, rond de 200 euro op marktplaats. Maar dat is wel MF dus zelf scherpstellen. Of een 60mm af-d. Die is heel scherp en heeft autofocus op jouw d80

johann

Bericht door johann » do dec 24 2009 9:34 pm

dankje David :D

ik zag deze te koop staan ,maar weet niet of het een goeie = :?:

type: Nikon AF-D 28-105mm F:3.5 - 4.5 IF Asferisch. Macro tot 1:2. prijs 170 euro

ik word niet goed van al die type,s :lol:

gr johan

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 24 2009 10:15 pm

johann schreef:dankje David :D

type: Nikon AF-D 28-105mm F:3.5 - 4.5 IF Asferisch. Macro tot 1:2. prijs 170 euro

gr johan
Dat is best een leuk lensje met een aardige macrofunctie, maar niet zo goed als een echte macro lens.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr dec 25 2009 12:22 am

johann schreef:dankje David :D

gr johan
Zou ik niet doen is geen echte Macro objectief.
Macro objectief moet minimaal 1:1 halen.
Kijk naar een gebruikte Tamron 90mm 2.8 Macro of een Sigma 105mm 2.8 Macro,
Zelf heb ik de Sigma 105mm Macro en daar ben ik dik tevreden over.
Je kan altijd duurder en beter, maar als je een Sigma 105mm kan scoren voor ongeveer 225 euro heb je voor een nette prijs een heel mooi objectief.
Mocht je ooit meer/beter willen, dan kan je dit objectief voor dezelfde prijs altijd weer weg doen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr dec 25 2009 11:07 am

Naast een macro objectief is belichting zeker zo belangrijk.
Hier wat ervaring van iemand bij het fotograferen van munten.

Knap en creatief wat je zonder statief en echt macro-objectief doet Pietje, maar voor regelmatig gebruik is een statief toch wel aan te raden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr dec 25 2009 12:41 pm

Handige link ArendV, heb interessante dingen gezien welke ik ook kan gebruiken.
Mijn posting is meer geweest om te laten zien dat het heel goedkoop kan, maar dat het niet echt professioneel is.
Ik kan nooit ff gauw een foto maken i.v.m alles manueel instellen/scherpstellen en dan ben je toch in sommige (zo niet heel veel) situatie's erg beperkt :(
Dus eigenlijk laat ik zie hoe kan, maar hoe het niet moet :wink: en dat Leon het goed verwoord
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=22513 hier wil iemand een Tamron sp 90mm macro verkopen, wel een ouder model.
Weet ook niet of alles automatisch werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”