negatieven scannen: resolutie en uitvoerformaat

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
renecita

negatieven scannen: resolutie en uitvoerformaat

Bericht door renecita » vr dec 25 2009 1:10 pm

Ik heb een multifunctional gekocht, waar ik ook negatieven mee kan scannen (canon pixma mp 990). Bij het scannen kan ik de resolutie instellen (max 4800 dpi) en ook het afbeeldsformaat (aanpasbaar kiezen of zelf instellen, zoals bijv. 2000x3008).
Ik wil zo goed mogelijke kwaliteit, scannen mag ook best wat langer duren (je doet het immers maar 1x), maar niet 3x zo lang voor ongeveer dezelfde kwaliteit. Bijvoorbeeld 4800 resolutie en aanpasbaar duurt het sannen van een negatiefstrook een half uur (met stofverwijdering op hoog). Kies ik afbeeldingsformaat 2000x3008 pixels gaat het aanzienlijk sneller. Ik blijf de theorie van resolutie, afbeeldingsgrootte, dpi, pixels e.d. lastig vinden dus kan niet goed zelf bedenken wat nu het handigst is.

Wat raden jullie me aan?

Renée

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: negatieven scannen: resolutie en uitvoerformaat

Bericht door Léon Obers » vr dec 25 2009 1:30 pm

Instellingen zijn ook een beetje afhankelijk van de kwaliteiten van de scanner.
Op zichzelf is scannen op de nominale hoogste optische resolutie de beste optie. Maar het zou best kunnen zijn dat die 4800 dpi als hoogste resolutie van die scanner praktisch geen betere detaillering oplevert dan bijv. 2400 dpi. Dus dat is iets wat je zelf zou moeten uittesten.
Gebruik in ieder geval hele waarden voor deel-resoluties. Dus als de resolutie optisch maximaal 4800 dpi is, scan dan niet met een setting van bijv. 3600 dpi, want dan wordt de data ergens in breuken geïnterpoleerd, waarbij je later dat bestand wellicht nogmaals opnieuw gaat herschalen met weer interpolatie.

Kies 4800 dpi of anders bijv. 2400 dpi (de helft). Gezien de tijdswinst als geheel zou ik wel de mogelijkheden benutten van automatische stofverwijdering. Het scannen duurt dan wel langer, maar het handmatig stof verwijderen achteraf kost veel meer tijd.

Je schrijft dan wel dat je liever 1 keer scant, maar als dat vele malen meer tijd kost kun je beter alles in een tandje lagere resolutie scannen (2400 dpi), wat voor de meeste toepassingen en standaard prints meer dan genoeg is. Die paar opnamen die je mogelijk op een groter formaat wilt uitprinten, kun je dan alsnog op een hogere resolutie scannen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » vr dec 25 2009 1:40 pm

Misschien een domme vraag, maar welke Windows gebruik je en gebruik je TWAIN-drivers of WIA-drivers voor je scanner?
Ik heb zelf Vista64 en een Canoscan 8600F, maar ik krijg het niet voor elkaar om met TWAIN-drivers te werken zodat ik geen negatieven en/of dia's kan scannen....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

renecita

Bericht door renecita » vr dec 25 2009 3:27 pm

Ed Post schreef:Misschien een domme vraag, maar welke Windows gebruik je en gebruik je TWAIN-drivers of WIA-drivers voor je scanner?
Ik heb zelf Vista64 en een Canoscan 8600F, maar ik krijg het niet voor elkaar om met TWAIN-drivers te werken zodat ik geen negatieven en/of dia's kan scannen....
Geen idee... Als ik zou weten waar op mijn pc ik dat kan zien zou ik je wellicht antwoord kunnen geven..
Leon Obers schreef:Je schrijft dan wel dat je liever 1 keer scant, maar als dat vele malen meer tijd kost kun je beter alles in een tandje lagere resolutie scannen (2400 dpi), wat voor de meeste toepassingen en standaard prints meer dan genoeg is. Die paar opnamen die je mogelijk op een groter formaat wilt uitprinten, kun je dan alsnog op een hogere resolutie scannen.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk....

Rest nog de vraag wat ik bij afbeeldingsgrootte het beste zou kunnen kiezen: vrij aanpasbaar of een aantal pixels invoeren, zoals bijvoorbeeld 2000x3008. Ik voel ergens wel aan dat het niet zo'n slimme vraag is, maar ik krijg er zelf de vinger niet achter...

A.Translator

Bericht door A.Translator » vr dec 25 2009 4:13 pm

Ed Post schreef:Misschien een domme vraag, maar welke Windows gebruik je en gebruik je TWAIN-drivers of WIA-drivers voor je scanner?
Heb je hier al gekeken?
Ik heb de CanoScan 8400F (iets ouder dan de jouwe?) en die deed het prima op Vista 64-bit en nu op Windows 7 Pro 64-bit.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » za dec 26 2009 1:45 pm

A.Translator schreef:
Heb je hier al gekeken?
Ik heb de CanoScan 8400F (iets ouder dan de jouwe?) en die deed het prima op Vista 64-bit en nu op Windows 7 Pro 64-bit.
Ook negatieven en dia's?
Ik heb al eens gelezen dat TWAIN en 64 bit een no no is.....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

A.Translator

Bericht door A.Translator » za dec 26 2009 2:33 pm

Ed Post schreef:
A.Translator schreef:
Heb je hier al gekeken?
Ook negatieven en dia's?
Ik heb al eens gelezen dat TWAIN en 64 bit een no no is.....
Ik weet niets van Twain, maar negatieven scannen met mijn CanoScan 8400F gaat zonder problemen met gebruikmaking van de gewone CanoScan toolbox - ik heb het net nog even geprobeerd. Toen ik het nog veel deed, gebruikte ik het meegeleverde SilverFast. Ik ga even kijken of ik dat ook op deze computer kan installeren.

Latere toevoeging:
Volgens dit http://www.silverfast.com/product/Canon/583/en.html is de software wel geschikt voor jouw scanner op 64-bit, maar niet voor de mijne. Ik ga dat nog even uitzoeken, want tot een paar maanden geleden zeiden ze dat mijn scanner het überhaupt niet zou doen op Win 7 64-bit, maar dat is onzin gebleken.

Nog latere toevoeging: Vanuit Photoshop kun je prima negatieven scannen via de Canon software, maar Silverfast doet het inderdaad niet: het klaagt dat ie de scanner niet kan vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”