Hallo,
Ik wil er een F2.8 lens bijkopen en toch wat zoom houden en heb mijn oog laten vallen op de volgende 2 lensen:
- Sigma AF 28-70/2.8 EX DG COMPACT (300 euro)
- Sigma AF 24-70/2.8 EX DG MACRO (400 euro)
Wat is het verschil tussen deze twee lensen naast de 4 mm extra? Wie weet iets over de kwaliteit?
Ik ben niet van plan Marco opnamens ermee te maken en ik denk het 4 mm verschil ook te overzien is.
Ik wil deze lens gebruiken als ik in de namiddag en 's avonds op pad ga (gebouwen en zo) plus overdag bij sportopnamen buiten en in de zaal.
70 mm is daarbij voldoende.
Wie heeft ervaring met deze lensen?
Thx,
John
verschil Sigma 24-70 en Sigma 28-70
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Al bij de leverancier van beide lenzen gekeken?
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=19 voor de 24-70
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=22 voor de 28-70
Als ik ze zo bekijk dan kon de 24-70 wel eens hetzelfde probleem hebben als het oudere broertje dat ik daarvan heb (24-7- EX DG geen macro) en dat is dat ie bij zoomen van lengte verandert. Als ik naar de foto van de 28-70 kijk dan kon die dat wel eens niet doen.
Voor de rest is de 24-70 de helft zwaarder dan de 28-70 en 3 tot 6 cm langer (afhankelijk van de zoom stand)
De 24-70 heeft een diafragmaring die je op de kleinste stand vast moet zetten (bij mij schiet ie daar wel eens van af met lens wisselen en in de tas drukken), bij de 28-70 heb je daar geen last van.
Voor het fotograferen van gebouwen kan die 4 mm net het verschil zijn tussen een foto en een nat pak.
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=19 voor de 24-70
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=22 voor de 28-70
Als ik ze zo bekijk dan kon de 24-70 wel eens hetzelfde probleem hebben als het oudere broertje dat ik daarvan heb (24-7- EX DG geen macro) en dat is dat ie bij zoomen van lengte verandert. Als ik naar de foto van de 28-70 kijk dan kon die dat wel eens niet doen.
Voor de rest is de 24-70 de helft zwaarder dan de 28-70 en 3 tot 6 cm langer (afhankelijk van de zoom stand)
De 24-70 heeft een diafragmaring die je op de kleinste stand vast moet zetten (bij mij schiet ie daar wel eens van af met lens wisselen en in de tas drukken), bij de 28-70 heb je daar geen last van.
Voor het fotograferen van gebouwen kan die 4 mm net het verschil zijn tussen een foto en een nat pak.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
De 24-70 wordt bij zoomen langer, iets van een anderhalve cm ofzo.
Ik heb de lens gehad en was er altijd erg tevreden over, maar verkocht omdat ik een 2de hands Nikkor 28-70 kon kopen, die overigens ook van lengte verandert bij zoomen.
Ik begrijp ovrigens dit probleem ook niet zo. Misschien is het een probleem bij de Sigma 70-300, want die verdubbelt ongeveer van lengte, maar ook daar heb ik nooit een probleem me gehad.
Ik heb de lens gehad en was er altijd erg tevreden over, maar verkocht omdat ik een 2de hands Nikkor 28-70 kon kopen, die overigens ook van lengte verandert bij zoomen.
Ik begrijp ovrigens dit probleem ook niet zo. Misschien is het een probleem bij de Sigma 70-300, want die verdubbelt ongeveer van lengte, maar ook daar heb ik nooit een probleem me gehad.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik sta met de voorkant van de lens nog wel een stijf tegen een vogelkooi en dan is groei/krimp tijdens het zoomen niet optimaal. Mijn 24-70 gaat van 11,5 naar 14,5 cm en dat is in zo'n situatie echt genoeg om vervelend te zijn.hjanssen schreef: die overigens ook van lengte verandert bij zoomen. Ik begrijp ovrigens dit probleem ook niet zo.
(Groei/krimp tijdens het scherp stellen zou natuurlijk veel erger zijn.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
70mm 2.8 en langer wordt over het algemeen wel wat duurder dan je budget. Als je rond de 70mm zit is de 50-150 2.8 misschien wel iets voor je. Die is alleen wel wat duurder dan 350. Iets van 550 dacht ik.
Het is een nieuwe lens van Sigma.
Interessant?
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=62
Het is een nieuwe lens van Sigma.
Interessant?
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=62
Ik heb zelf de Sigma 24-70mm. Erg tevreden over. Deze lens ´groeit´ inderdaad bij zowel zoom als scherpstellen. Voor mij geen probleem, zolang het geen grote ´stof´ zuiger is zoals je bij veel telelenzen ziet (b.v. 135-400mm). AF van de lens is redelijk (niet mega snel, dus geen HSM en da´s vind ik wel erg jammer..... Voor architectuur echter geen probleem want ik heb nog geen gebouwen zien bewegen. Portret is een ander verhaal). Wel wat aan de zware kant (voor mij een voordeel) en een vrij grote diameter (82mm), vrij dure filters dus mocht je die willen gebruiken.
M.b.t. de 28-70mm was de extra 4mm groothoek voor mij wel doorslaggevend. Heb ook gekeken naar de Tamron 28-75mm, echter stevighed van de behuizing van de Sigma was t.o.v. deze lens doorslaggevend. de 24-70mm is naar mijn mening een degelijk gebouwde en kwalitatief goed preseterende lens. Er is altijd baas boven baas................
Mijn ervaring m.b.t. architectuur fotografie (gebouwen / steden) is dat het bereik 24-70mm een ideale is. Voor het echte groothoek werk is b.v. een 12-24mm (Tokina) een mooie aanvulling. Voor het wat meer telewerk ben ik, na diverse lensen, uitgekomen op een Nikon 70-210 AFD. Da´s geen 2.8 lens, echter wel 1 van mijn favorieten (scherp).
Voor het messcherpe werk gebruik ik vaste brandpunt lenzen met minimale lichtsterkte van 2.8. (28mm, 50mm, 85mm en 105mm). Een zoom kan nimmer een vast brandpunt objectief overtreffen, echter een compromis tussen (nog steeds goede) kwaliteit en gemak..
Bij elkaar met de zoomers 12 - 210mm dekkend en kun je in brede en kwalitatieve zin goed uit de voeten voor een relatief betaalbare prijs (dit t.o.v. de b.v. te dure Nikon 28-70mm 2.
.
M.b.t. de 28-70mm was de extra 4mm groothoek voor mij wel doorslaggevend. Heb ook gekeken naar de Tamron 28-75mm, echter stevighed van de behuizing van de Sigma was t.o.v. deze lens doorslaggevend. de 24-70mm is naar mijn mening een degelijk gebouwde en kwalitatief goed preseterende lens. Er is altijd baas boven baas................
Mijn ervaring m.b.t. architectuur fotografie (gebouwen / steden) is dat het bereik 24-70mm een ideale is. Voor het echte groothoek werk is b.v. een 12-24mm (Tokina) een mooie aanvulling. Voor het wat meer telewerk ben ik, na diverse lensen, uitgekomen op een Nikon 70-210 AFD. Da´s geen 2.8 lens, echter wel 1 van mijn favorieten (scherp).
Voor het messcherpe werk gebruik ik vaste brandpunt lenzen met minimale lichtsterkte van 2.8. (28mm, 50mm, 85mm en 105mm). Een zoom kan nimmer een vast brandpunt objectief overtreffen, echter een compromis tussen (nog steeds goede) kwaliteit en gemak..
Bij elkaar met de zoomers 12 - 210mm dekkend en kun je in brede en kwalitatieve zin goed uit de voeten voor een relatief betaalbare prijs (dit t.o.v. de b.v. te dure Nikon 28-70mm 2.