105 2.0 DC of 85 1.8
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
105 2.0 DC of 85 1.8
Dit jaar mag ik weer een nieuwe (Nikon) lens kopen, jippie!
Ik zit te twijfelen tussen een 85 1.8 of een 105 2.0 DC.
Ik heb nu; 12-24, 35, 180.
De 85 is een mooie, lichte aanvulling.
De 105 is zwaar maar oh zo mooi. Die hamerslagspikkel ...
Later wil ik ook nog wel een keer de 60 2.8 micro maar die heeft geen haast.
Van de 85 1.8 weet ik dat het fraaie plaatjes oplevert.
Iemand ervaring met de 105 DC?
Ik ben een liefhebber van scherpte, vandaar de keuze voor primes, maar ook van mooie onscherpte/bokeh.
Ik vermoed dat de 105 op dat punt beter presteert dan de 85.
Graag jullie advies/ervaringen, bedankt.
Ik zit te twijfelen tussen een 85 1.8 of een 105 2.0 DC.
Ik heb nu; 12-24, 35, 180.
De 85 is een mooie, lichte aanvulling.
De 105 is zwaar maar oh zo mooi. Die hamerslagspikkel ...
Later wil ik ook nog wel een keer de 60 2.8 micro maar die heeft geen haast.
Van de 85 1.8 weet ik dat het fraaie plaatjes oplevert.
Iemand ervaring met de 105 DC?
Ik ben een liefhebber van scherpte, vandaar de keuze voor primes, maar ook van mooie onscherpte/bokeh.
Ik vermoed dat de 105 op dat punt beter presteert dan de 85.
Graag jullie advies/ervaringen, bedankt.
Heb zelf zowel de 105 DC als de 85 1.8.
Ik vind de 105 DC zowel wat betreft de bouwkwaliteit als optisch beter.
De lens is haarscherp (indien gewenst) en heeft een mooiere onscherpte.
Men zegt dat deze lens vergelijkbaar is met de 85 1.4.
Helaas is de prijs van deze lens ook behoorlijk wat hoger, hij staat wel nieuw te koop bij Corne v Ieperen voor 825 Euro wat een zeer lage prijs is voor deze lens!
Ik weet niet waar je woont anders mag je ze van mij beide gerust uitgebreid proberen.
m.v.gr Marcel vd Kerkhof.
Ik vind de 105 DC zowel wat betreft de bouwkwaliteit als optisch beter.
De lens is haarscherp (indien gewenst) en heeft een mooiere onscherpte.
Men zegt dat deze lens vergelijkbaar is met de 85 1.4.
Helaas is de prijs van deze lens ook behoorlijk wat hoger, hij staat wel nieuw te koop bij Corne v Ieperen voor 825 Euro wat een zeer lage prijs is voor deze lens!
Ik weet niet waar je woont anders mag je ze van mij beide gerust uitgebreid proberen.
m.v.gr Marcel vd Kerkhof.
-
- Moderator
- Contacteer:
Hoi Marcel, bedankt voor je snelle reactie.
En ook bedankt voor je voorstel om te komen proberen, is nu nog niet aan de orde maar ik houd het zeker in gedachten!
Ik las trouwens in een andere post dat je niet weet hoe je hier foto's kunt plaatsen.
Je kunt geen foto's vanaf je eigen pc hier plaatsen.
Ik zet foto's op www.flickr.com, vervolgens kun je de url (=verwijzing) op Flickr kopieeren en daarna plakken in je post op deze site.
Werkt trouwens met foto's op elke externe locatie.
Oh ja, die website www.flickr.com is sowieso een aanrader.
En ook bedankt voor je voorstel om te komen proberen, is nu nog niet aan de orde maar ik houd het zeker in gedachten!
Ik las trouwens in een andere post dat je niet weet hoe je hier foto's kunt plaatsen.
Je kunt geen foto's vanaf je eigen pc hier plaatsen.
Ik zet foto's op www.flickr.com, vervolgens kun je de url (=verwijzing) op Flickr kopieeren en daarna plakken in je post op deze site.
Werkt trouwens met foto's op elke externe locatie.
Oh ja, die website www.flickr.com is sowieso een aanrader.
http://www.naturfotograf.com/lens_short.html
Ik heb zelf de 60/2.8 en 135/2 DC. De laatste is een heerlijke lens, ook in manual focus mode. De 105/2 DC schijnt iets scherper te zijn. Ik vond de reach echter iets belangrijker en ik wil er misschien ook een 85/1.8 naast. Ik vind de 105 te dicht bij de 85 zitten...You can be assured of high-quality imagery even at f/2, and from f/2.8-f/4 picture quality is stunning. Beyond f/5.6 performance begins to decline, so this is clearly a lens built for speed.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dan heb je een hele mooie opbouw; 60, 85, 135.yoyo schreef:http://www.naturfotograf.com/lens_short.html
Ik heb zelf de 60/2.8 en 135/2 DC. De laatste is een heerlijke lens, ook in manual focus mode. De 105/2 DC schijnt iets scherper te zijn. Ik vond de reach echter iets belangrijker en ik wil er misschien ook een 85/1.8 naast. Ik vind de 105 te dicht bij de 85 zitten...You can be assured of high-quality imagery even at f/2, and from f/2.8-f/4 picture quality is stunning. Beyond f/5.6 performance begins to decline, so this is clearly a lens built for speed.
Iedereen is wel enthousiast over die 105/135 DC. Klinkt goed.
Ik ga als het ff kan voor; 12-24, 35, 60, 105, 180. Dan ben ik héél tevreden.
Enige nadeel is dat ik dan nooit meer het materiaal de schuld kan geven

Nikon heeft gelukkig ook lenzen gemaakt die meer dan erg goed zijn en waar niets op aan te merken valt. De al genoemde 85mm/f1.4, 105mm/f2 DC, en 135mm/f2 DC zijn zulke lenzen.
De scherpte van al deze lenzen, en, belangrijker misschien nog, de onscherpteweergave zijn prachtig. Zelf heb ik een 85mm/f1.4 Ais (zelfde bouw als een AFD versie) en vaak genoeg gespeeld met zowel de 105mm als de 135mm DC Nikkors. De 105mm heeft mijn voorkeur, vanwege de 'handelbaarheid' van het brandpunt, maar effectief zul je weinig verschil zien tussen de twee DC's. Dat de 105mm scherper zou zijn dan de 135mm is mij in elk geval nooit opgevallen.
De scherpte van al deze lenzen, en, belangrijker misschien nog, de onscherpteweergave zijn prachtig. Zelf heb ik een 85mm/f1.4 Ais (zelfde bouw als een AFD versie) en vaak genoeg gespeeld met zowel de 105mm als de 135mm DC Nikkors. De 105mm heeft mijn voorkeur, vanwege de 'handelbaarheid' van het brandpunt, maar effectief zul je weinig verschil zien tussen de twee DC's. Dat de 105mm scherper zou zijn dan de 135mm is mij in elk geval nooit opgevallen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De 85 en de 105 DC zijn beide uitstekende objectieven. De keuze voor een van beiden hoort af te hangen van wat je er mee wilt doen.
De 85 is een uitstekend portret objectief en als je met volle opening portretten wilt maken: het kan met de 1,8 versie, maar de door van Son genoemde 1,4 versie heeft dan mijn voorkeur. De 1,4 versie zit ook in het zelfde prijs segment als de 105 DC.
Ik heb een poosje met de 105 gewerkt, omdat je dan de onscherpte in voor en achtergrond kunt regelen. Als ik portretten maak, dan begin ik altijd met de achtergrond, want ik heb een hekel aan storende achtergronden. Met de 105 ben je, als de achtergrond niet te veranderen is, iets in het voordeel.
Ik heb de 105 niet gehouden, omdat het onscherpte effect voor mij eigenlijk te beperkt was. Maar ja, dan wil ik een boom die uit iemands hoofd groeit, ook helemaal weg halen.
Een andere reden was, dat ik graag contact heb met de geportretteerde. Met een 105 sta ik er iets te ver van af. Dat is met een digitale reflex nog meer het geval.
Als ik je foto's DSC_3837 en DSC_3767 zie, dan zie ik dat je speelt met scherpte en onscherpte, dat soort foto's kun je dus met beide objectieven goed maken.
Je hebt al: 12-24, 35, 180, en een 85 past daar beter tussen dan de 105, die zit te dicht bij je 180.
Regelmatig ben ik bezig met een lijstje met Nikon objectieven met een mooie onscherpte. Maar dan kijk ik alleen nog maar naar een mooi beeld bij volle opening. De 1,4 85 staat op dat lijstje.
De 85 is een uitstekend portret objectief en als je met volle opening portretten wilt maken: het kan met de 1,8 versie, maar de door van Son genoemde 1,4 versie heeft dan mijn voorkeur. De 1,4 versie zit ook in het zelfde prijs segment als de 105 DC.
Ik heb een poosje met de 105 gewerkt, omdat je dan de onscherpte in voor en achtergrond kunt regelen. Als ik portretten maak, dan begin ik altijd met de achtergrond, want ik heb een hekel aan storende achtergronden. Met de 105 ben je, als de achtergrond niet te veranderen is, iets in het voordeel.
Ik heb de 105 niet gehouden, omdat het onscherpte effect voor mij eigenlijk te beperkt was. Maar ja, dan wil ik een boom die uit iemands hoofd groeit, ook helemaal weg halen.
Een andere reden was, dat ik graag contact heb met de geportretteerde. Met een 105 sta ik er iets te ver van af. Dat is met een digitale reflex nog meer het geval.
Als ik je foto's DSC_3837 en DSC_3767 zie, dan zie ik dat je speelt met scherpte en onscherpte, dat soort foto's kun je dus met beide objectieven goed maken.
Je hebt al: 12-24, 35, 180, en een 85 past daar beter tussen dan de 105, die zit te dicht bij je 180.
Regelmatig ben ik bezig met een lijstje met Nikon objectieven met een mooie onscherpte. Maar dan kijk ik alleen nog maar naar een mooi beeld bij volle opening. De 1,4 85 staat op dat lijstje.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik kijk meestal op www.pbase.com. Daar kun je per merk/camera/lens foto's selecteren.foto-ed schreef:Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat je nou precies met de DC kan van zo'n lens en wat het resultaat (lees foto's) ervan is. Kan ik hier ergens voorbeelden van zien?
-
- Moderator
- Contacteer:
Daar heb je een punt. Qua opbouw zou een 85 inderdaad wel beter passen en wat ik aan voorbeelden zie is de 85 1.4 bijzonder fraai.Hans Braakhuis schreef:De 85 en de 105 DC zijn beide uitstekende objectieven. De keuze voor een van beiden hoort af te hangen van wat je er mee wilt doen.
Ik wil meer de creatieve mogelijkheden van scherpte/onscherpte uit kunnen diepen. Zeker bij licht telewerk is dat toch wel heel mooi vind ik.
Ik ga er nog eens rustig over nadenken, wordt vervolgd.
Bedankt voor je reactie!
-
- Moderator
- Contacteer:
Hier dan toch echt wel, 338 foto's.foto-ed schreef:@skippy.
Ik had hier al op gekeken maar ik kon hier niet veel voorbeelden van vinden...
http://www.pbase.com/cameras/nikon/105_2d_af_dc
Succes!
Als je uiteindelijk toch een macro lens wilt kopen zou je ook eens kunnen kijken naar de Sigma 70mm, Tamron 90mm of de tokina 100mm F 2,8 macro lenzen. Zeker de Sigma als de Tamron kun je ook mooi inzetten als potretlens alleen zullen ze waarschijnlijk iets te scherp zijn voor portretten!!! De bokeh van de 85 zal voor portretten mooier zijn.
-
- Moderator
- Contacteer:
Deze mogelijkheid heb ik ook overwogen! Zoals je zelf al opmerkt zal het teveel aan scherpte van een macrolens en de mooiere bokeh van de 85 1.4 de weegschaal eerder naar de 85 of 105 dc uit doen slaan.tintin schreef:Als je uiteindelijk toch een macro lens wilt kopen zou je ook eens kunnen kijken naar de Sigma 70mm, Tamron 90mm of de tokina 100mm F 2,8 macro lenzen. Zeker de Sigma als de Tamron kun je ook mooi inzetten als potretlens alleen zullen ze waarschijnlijk iets te scherp zijn voor portretten!!! De bokeh van de 85 zal voor portretten mooier zijn.