ombouw oude nikon objectieven

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
fenno werkman

ombouw oude nikon objectieven

Bericht door fenno werkman » ma dec 28 2009 7:40 pm

Ik heb mijn F1 en F2 even opgeborgen en mijzelf een d700 met 80-200 kado gedaan om mijzelf eens in het digitale tijdperk te verdiepen. Nu heb ik nog 3 koffers met oude objectieven liggen en omdat ik graag met mijn oude nikkor objectieven blijf werken zou ik deze willen laten ombouwen. Wie heeft hier ervaring mee en waar kan ik dat het beste laten doen? Of moet ik gewoon alles nieuw kopen? Volgaarne advies van leden.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: ombouw oude nikon objectieven

Bericht door gijs sandberg » ma dec 28 2009 7:44 pm

Beste Fenno,
Welkom op dit forum.
Jouw vraag moet je preciseren met de vattingen/specificaties van jouw lenzen.
Een Ai of AI-s lens (of omgebouwd) kan op een D700 passen en werken.
Conform de gebruiksaanwijzing zijn sommige oudere lenzen na om/verbouw te gebruiken.
Let wel: de Nikon ombouw actie stamt uit 1977, de meeste onderdelen (ai-ringen) zijn uitverkocht.
(Google maar eens naar ai-modification, of ga naar http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/aimod.html)
Overigens: de meeste "moderne" lenzen met een diafragmaring kan je laten voorzien van een vorkje, zodat ze op een Nikon F of F2 passen (als je goed naar de f-ring kijkt zie je de markeringen voor een vorkje).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”