Toch draadloos flitsen met een D50?
Toch draadloos flitsen met een D50?
Ik ben in het bezit van een D50 en een SB600 flitser. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om met deze combinatie draadloos te flitsen. Maar nu ben ik op EBAY het onderstaand dingetje tegengekomen. Als ik het goed begrijp zet je dit dingetje onder je flitser. Ik denk dat er een lichtgevoelige sensor in zit die er voor zorgt dat de flitser geactiveerd wordt op het moment dat er ergens anders een flitser af gaat. Nu wil ik best zo'n dingetje kopen (het kost bijna niets) maar mijn vraag hier is:
Iemand ervaring met zoiets?
http://cgi.ebay.nl/Wireless-Radio-SLAV ... 23020dac15
Of zou zoiets beter zijn?
http://cgi.ebay.nl/Flash-Radio-Remote-T ... 5d25837d4d
Iemand ervaring met zoiets?
http://cgi.ebay.nl/Wireless-Radio-SLAV ... 23020dac15
Of zou zoiets beter zijn?
http://cgi.ebay.nl/Flash-Radio-Remote-T ... 5d25837d4d
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Toch draadloos flitsen met een D50?
Beste Melissa,
Het oogt als een zogenaamde domme flits-slaaf unit.
Dwz als een flits het apparaat treft laat het de aangekoppelde flitser afgaan, maar met geen enkele andere controle of aansturing.
Het kan een nuttig apparaat zijn, ook icm een sb-600 maar nogmaals: van controle is geen sprake, belichting zal je handmatig moeten meten/instellen..
In de beter gesorteerde fotowinkel zijn soortgelijke gadgets ook te koop.
Groeten, GIjs
Het oogt als een zogenaamde domme flits-slaaf unit.
Dwz als een flits het apparaat treft laat het de aangekoppelde flitser afgaan, maar met geen enkele andere controle of aansturing.
Het kan een nuttig apparaat zijn, ook icm een sb-600 maar nogmaals: van controle is geen sprake, belichting zal je handmatig moeten meten/instellen..
In de beter gesorteerde fotowinkel zijn soortgelijke gadgets ook te koop.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Enige alternatieven ? of kun je dan beter een 2e hands toestel kopen die dat wel kan?
Ben wel benieuwd als trouwe D50 fan

- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb dezelfde spullen: D50 en SB600, een slave-blokje en een radiografische aansturing.
In de praktijk gebruik ik het slave blokje nooit.
Een slave-blokje moet aangestuurd worden door een andere flitser. Het ligt voor de hand dat dat de ingebouwde flitser is.
Maar die moet een behoorlijke flits geven om de slave te activeren; en vaak wil ik dat niet. Ik wil juist alleen maar de SB600. Daarnaast gaat het me te vaak mis. Dan gaat de SB600 helemaal niet af. Net te weinig licht, of een obstakel. Hoe dan ook: voor mij niet goed.
De radiografische aansturing gebruik ik vaak. Ik zet de SB600 op een studiostatief, met een paraplu ervoor en je hebt een prima lichtbron. Het enige nadeel is dat er geen sprake meer is van enige automatiek. Je moet alles met de hand instellen, zowel je camera, als de sterkte van de flitser. Dus dat vraagt bijna altijd een paar proefopnamen.
De kwaliteit van het licht is veel mooier als het niet recht van voren komt, en door een paraplu (of softbox) wat verspreid wordt. En een dergelijke opstelling is ook nog vrij makkelijk mee te nemen.
Inmiddels heb ik een D300 en die kan de SB600 op afstand aansturen, en ik kan ook de handmatige instellingen van de SB600 via de D300 doen. Helemaal fantastisch.
In de praktijk gebruik ik het slave blokje nooit.
Een slave-blokje moet aangestuurd worden door een andere flitser. Het ligt voor de hand dat dat de ingebouwde flitser is.
Maar die moet een behoorlijke flits geven om de slave te activeren; en vaak wil ik dat niet. Ik wil juist alleen maar de SB600. Daarnaast gaat het me te vaak mis. Dan gaat de SB600 helemaal niet af. Net te weinig licht, of een obstakel. Hoe dan ook: voor mij niet goed.
De radiografische aansturing gebruik ik vaak. Ik zet de SB600 op een studiostatief, met een paraplu ervoor en je hebt een prima lichtbron. Het enige nadeel is dat er geen sprake meer is van enige automatiek. Je moet alles met de hand instellen, zowel je camera, als de sterkte van de flitser. Dus dat vraagt bijna altijd een paar proefopnamen.
De kwaliteit van het licht is veel mooier als het niet recht van voren komt, en door een paraplu (of softbox) wat verspreid wordt. En een dergelijke opstelling is ook nog vrij makkelijk mee te nemen.
Inmiddels heb ik een D300 en die kan de SB600 op afstand aansturen, en ik kan ook de handmatige instellingen van de SB600 via de D300 doen. Helemaal fantastisch.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Ik weet niet of je dit wel echt wil weten.... er zijn oplossingen maar die kosten heel veel geld waardoor je snel een 2e hands SB800 of SB900 gaat aanschaffen (de laatst genoemde is wat moeilijk op dit moment).BUG322 schreef:Enige alternatieven ? of kun je dan beter een 2e hands toestel kopen die dat wel kan?
- Indien je alleen los van de camera wil fotograferen en geen echte afstand hoeft te overbruggen: TTL Sync Cord SC-29
- Indien de flitser een behoorijke afstand moet overbruggen en je wil TTL blijven behouden: TR-331van Pixel of the Radiopoppers. In Q1-2010 komt PocketWizard met haar ControlTL range (MiniTT1 en FlexTT5) uit.
- Of maak gebruik van een Nikon's Wireless Speedlight Commander SU-800
- En zoals reeds geschreven, een SB-800 of SB-900
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ik heb nu een SB-800 het zou mooi zijn die nog op een niet al te dure manier te kunnen aansturen.
Voorlopig valt er nog een hoop uit te zoeken
Over die verkrijgbaarheid dat heb ik trouwens ondervonden want wilde in principe de SB-600 aanschaffen.
SB-800 is al helemaal niet meer te krijgen.
Maar alle nikon flitsers waren uit verkocht.
Maar heb dus een mooie 2e hands getroffen.
Voorlopig valt er nog een hoop uit te zoeken

Over die verkrijgbaarheid dat heb ik trouwens ondervonden want wilde in principe de SB-600 aanschaffen.
SB-800 is al helemaal niet meer te krijgen.
Maar alle nikon flitsers waren uit verkocht.
Maar heb dus een mooie 2e hands getroffen.
Laatst gewijzigd door BUG322 op wo dec 30 2009 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een optie zou de D70 kunnen zijn...BUG322 schreef:Enige alternatieven ? of kun je dan beter een 2e hands toestel kopen die dat wel kan?
Aangezien met de SB-600 de AF-functie van dat touwtje toch niet werkt: http://www.pixelhk.com/en/proview.asp?P_ID=1551ALE schreef:
- Indien je alleen los van de camera wil fotograferen en geen echte afstand hoeft te overbruggen: TTL Sync Cord SC-29

Bedankt alvast voor de vele en snelle reacties.
Maar ik heb niet veel trek om een andere camera te kopen of een andere flitser. Ik wil eerst beter worden met fotograferen voordat ik ga investeren. Ik denk dus dat het 'dingetje' afvalt, maar heeft iemand gekeken naar het alternatief wat ik in de eerste post heb gelinkt? Dat lijkt me dan toch wel beter te werken?
Maar ik heb niet veel trek om een andere camera te kopen of een andere flitser. Ik wil eerst beter worden met fotograferen voordat ik ga investeren. Ik denk dus dat het 'dingetje' afvalt, maar heeft iemand gekeken naar het alternatief wat ik in de eerste post heb gelinkt? Dat lijkt me dan toch wel beter te werken?
Die goedkoopste oplossing werkt, maar daar moet je de popupflitser dus voor laten flitsen (ondersteunt de SB-600 geen SU-4?)
Die andere vast ook wel, maar die oplossing ken ik niet. Voordeel is dat er geen popupflitser mee hoeft te flitsen.
Nadeel van beiden is het gemis aan TTL.
Dat goedkope blokje heb ik trouwens ook in gebruik, leuk om een oude Minolta flitser te gebruiken. Er zijn van dat blokje trouwens verschillende versies, de goedkopere flitsen mee op de pre-flash, de duurdere niet.
Die andere vast ook wel, maar die oplossing ken ik niet. Voordeel is dat er geen popupflitser mee hoeft te flitsen.
Nadeel van beiden is het gemis aan TTL.
Dat goedkope blokje heb ik trouwens ook in gebruik, leuk om een oude Minolta flitser te gebruiken. Er zijn van dat blokje trouwens verschillende versies, de goedkopere flitsen mee op de pre-flash, de duurdere niet.
Ik kan dit helaas niet bevestigen of dit wel klopt. Volgens de handleiding van de SB-600, SB-800, SB-900 en SC-29 vergis je je hier in. De SC-29 is uitgerust met eenTom schreef:Aangezien met de SB-600 de AF-functie van dat touwtje toch niet werkt
AF-Assist Illuminator functie.
Groet,
ALE
Klik eens op het linkje wat je zelf net gaf:

Met deze kabel werkt de AF-hulpverlichting alleen in combinatie met de SB-800.

Verhip, dat had ik nog geen eens gelezen
Wel frappant dat de alle handleidingen anders beweren, dus wel degelijk AF ondersteunen. Het enige weet ik dit 100% zeker bij de SB-800 en de SB-900. De 600 serie bezit ik niet vandaar dat ik dit niet kan uitproberen. Toch ben ik bang dat dit een foutje is op de Nederlands site, kijk maar eens hier op de Nikon USA site...
ALE

ALE
Ik heb best even zitten zoeken, maar kom er niet echt uit. Dat het niet klopt is best mogelijk. Was de SB-800 er eerder dan de SB-600? Dat zou eea kunnen verklaren. Dat de SB800 (en 600, en 900 dus) wel ondersteund worden, maar de SB-2x serie niet. Dat lijkt me een voor de hand liggende mogelijkheid.