Bericht
door Léon Obers » ma jan 04 2010 5:59 pm
Dat je een eigen stijl hebt qua nabewerking is een persoonlijke kwestie. Dat bleke en "koele" in kleurkarakter zie je bij modellen-shoots wel meer. Vind ik op zichzelf prima om zo na te bewerken. Het is beslist geen slechte serie. Veel mensen hier op het forum kunnen dit niet eens fotograferen. Ik probeer wat opbouwende kritiek te geven op het niveau waar je op zit in deze shoot.
Wat me eigenlijk toch tegenvalt is datgene wat je met al die fraaie details van die uitgezochte "stylisten" attributen fotografisch doet. Daar is het namelijk die (beginnende) styliste om te doen. Eigenlijk doe je erg weinig met die attributen en kleding. Jammer.
Als ik die kokosnoten achtige dingen zie, en die "dromenvanger" (die hanger op foto 4) zijn dat prachtige attributen waar je met veel meer close-up en het juiste licht erop, dat veel meer als detail kunt laten spreken. Dan krijgt het zijn aankledende waarde, wat het verdient. Nu "verdrinkt" het / verdwijnt het bijna in het niet in een plat uitgelicht totaaloverzicht. Het komt er niet uit.
Ik vind het ook meer "modellen"-fotografie dan "Fashion".
Als ik zie wat voor mooi jurkje het model in foto 2 aan heeft, mooi van stof, prachtige mooie details erin, gracieus.
Het komt allemaal niet terug in die vreemde onflatteuze onnatuurlijke houding van het model. Het doet geen recht aan die prachtig uitgezochte fashion kleding.
Ook dat "foezel" stof rokje en hesje in opname 1. Het zijn meer zwarte "vlekken" terwijl dat materiaal juist een grappig en leuk "3-D" effect heeft van al die losse sliertjes. Dat komt er niet uit. Er zit te weinig detail in die slierten, het heeft dan geen "luchtig" volume wat die kleding in werkelijkheid nu juist wel heeft.
Dat is eigenlijk de kern waar het om gaat. Realiseer en verdiep je in de fotografische opdracht waar het om gaat bij fashion fotografie. Enerzijds kleding fotograferen, anderzijds een model wat het showt. Die twee moeten elkaar versterken. Heb je mooie gracieuze kleding kan dat alleen versterkt worden als het model daarbij ook een gracieuze houding aanneemt. En dan bedoel ik het niet "schools" / "veilig" in houdingen van een model dat je niet van geëigende paden zou kunnen afwijken. Je kunt best wat grenzen verleggen. Bij wat meer speelsere kleding en combinaties kun je dan ook meer speelse houdingen door het model laten aannemen. Maar bij alles geldt "als het elkaar maar versterkt". Het een aanvullend op het andere en andersom, en houdt in de gaten waar het materiaal van al die kleding en attributen uit bestaat. Bestudeer het materiaal. Neem die stoffen in je hand, voel ze en bekijk ze. Doe fotografisch recht aan het materiaal waar het uit bestaat.
Best moeilijk, want de wijze van uitlichting en bewerking van je fotomateriaal is daarbij ook van wezenlijk belang.
Mijn advies is om dan ook meer met voorbedachte rade aan het werk te gaan in wisselwerking met de styliste en model om samen de klus te klaren. Bereid je goed voor. Bespreek de combinaties in de basis. Met die voorbereiding ga je dan de studio in.
Beperk je in eerste instantie tot slechts enkele combinaties, en probeer die volledig uit in benadering en uitlichting. Bekijk het resultaat en ga vanuit die ervaring verder met andere combinaties.
Ik ben ervan overtuigd dat je dan verder komt met datgene waar het om gaat in een fashion shoot.
Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers