Ervaring Wacom Tekentablet?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ervaring Wacom Tekentablet?

Bericht door Robin » ma jan 04 2010 7:45 pm

Zijn er mensen mensen die ervaring hebben met een Wacom tekentablet en dit in combinatie met CaptureNX2?
Zelf gebruik ik CaptureNX2 en ben benieuwd of het programma functioneert met een tekentablet uit de Bamboo Serie van Wacom.

-Wat zijn bijvoorbeeld de voordelen in plaats van het gebruik van een muis voor het bewerken van foto's?

GreetZ Robin
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Ervaring Wacom Tekentablet?

Bericht door Bea » ma jan 04 2010 8:01 pm

Ik gebruik een intuos 3 en dat gaat prima. Of een bamboo ook werkt weet ik niet.
Voordelen speciaal voor foto bewerken ? ook dat weet ik niet. Ik gebruik eigenlijk nooit een muis. Met een pen kan ik makkelijker werken. Denk wel dat je wat preciezer te werk kan gaan met een pen dan met een muis, vooral als je iets moet selecteren. Maar ik ken ook mensen die absoluut niet met een pentablet overweg kunnen en alles met de muis doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 04 2010 8:08 pm

Geen ervaring met huidige tabletten in Capture.
Vroeger wel gebruikt. Wacom is in ieder geval wel het beste merk.
Het voordeel in zijn algemeenheid is dat je nauwkeuriger je bewerkingen kunt doen, en meer vloeiend met de druk die je op een pen uitvoert. Een pen is druk en richtingsgevoelig. Een penseel die je schuin vasthoudt heeft een ander effect dan wanneer je die recht houdt. Begin je met weinig druk, is de bewerking in eerste instantie ook minder om toe te nemen als je meer druk uitoefent. Precies zoals in werkelijkheid teken- en schildergereedschap zijn effecten heeft op papier.

Een neefje van mij die illustrator is, heeft nog een mooier tooltje. Die werkt met pen op een drukgevoelig scherm plat op tafel.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » ma jan 04 2010 8:14 pm

Ik gebruik een al wat ouder Wacom tablet (CTE-430) met Capture NX2 onder Windows Vista 64. Heb er tot nu toe alleen maar plezier van gehad.
Alle fuctionaliteiten zijn goed bruikbaar.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”