controle batterij sb800

Discussies over flitsers
Plaats reactie
pvfoto

controle batterij sb800

Bericht door pvfoto » ma jan 04 2010 8:47 pm

Ik heb een sb800 flitser en nu vraag ik mij af waar je aan kan zien of de batterrijen nog vol of bijna leeg zijn. :roll:
Normaal gesproken zou je een soort thermometertje zien waarop wordt aan gegeven hoevol of hoe leeg de batterrijen zijn. :idea:
Kan iemand mij daarmee iets over vertellen?

Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: controle batterij sb800

Bericht door Kees » ma jan 04 2010 9:12 pm

blz 19 van de handleiding: staat het volgende,

■■■ Vervangen/heropladen van batterijen
In onderstaande tabel kunt u aflezen wanneer de batterijen aan vervanging
toe zijn of opnieuw moeten worden opgeladen als het lang duurt voor het
flits-gereedlampje oplicht.
Soort batterij Oplaadtijd Oplossing
Alkaline-mangaan Meer dan 30 seconden (vervangen)
Lithium Meer dan 10 seconden (vervangen)
Nikkel Meer dan 10 seconden (vervangen)
Ni-Cd (heroplaadbaar)
Meer dan 10 seconden Heropladen
Ni-MH (heroplaadbaar) Heropladen
Als de batterijen bijna volledig uitgeput zijn, kan het gebeuren dat u een vreemd geluid
hoort. Dit wordt veroorzaakt door het in- en uitzoomen van de flitskop, zelfs wanneer de
SB-800 uit staat. Vervang de batterijen van de SB-800 onmiddellijk in dit geval, zelfs
wanneer u een externe batterijbron gebruikt.

mvrgr Kees

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jan 05 2010 10:19 am

Er zijn maar weinig batterijen die de snelheid van een SB-800 aankunnen. Op een clubdag wel eens iemand zien foeteren op nieuwe batterijen van het "konijnen" merk. Waren er net nieuw ingezet. Omdat het een clubdag was werd het clublid geholpen met batterijen van een beter merk. Vraag me niet welke, Er heeft wel eens iets over in het clubblad gestaan.

Meestal gebruik je in een Nikon flitser oplaadbare Nimh accu's. Die kunnen de benodigde stroom wel snel leveren en hoor je nooit iemand klagen. 1800 mAh of hoger. Met zo'n accu hoef je de spanning ervan ook niet te controleren. Na een tripje gewoon weer even opladen.

pvfoto

Bericht door pvfoto » di jan 05 2010 7:37 pm

Voor Kees,
bedankt voor uw reactie. Blijkbaar is er dan geen andere methode dan door u omschreven.
Als je veel evenementen fotografeert en daarbij je flitser gebruikt, hoor je meestal niet dat vreemd geluid.

Voor Hans Braakhuis,
ook bedankt voor uw reactie. Wat is een beter merk, de een zweert bij de Hema of Panasonic en de ander bij GP of Strenght batterijen. Het zijn allemaal oplaadbare Nimh batterijen die ik ook gebruik maar waar het mij eigenlijk om ging is dat er jammer genoeg een indicatie meter ontbreekt waaraan je kan zien dat de batterijen (of accu's) bijna leeg zijn. In de camera is dat wél het geval en kan je de accu tijdig verwisselen. Bij de flitser is dat niet het geval en meestal komt dan het verwisselen van de batterijen erg slecht uit. Misschien iets voor Nikon om daar bij de volgende generaatie flitsers rekening mee te houden.

Rest mij niets ander dan mijn oor naast de flitser te houden om het vreemde geluid waar te nemen.
Toch bedankt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: indicatie meter ontbreekt

Bericht door gijs sandberg » di jan 05 2010 8:58 pm

Beste PV,
De laadtijd (gerelateerd aan de soort batterijen/accu's is de beste graadmeter, zie het handboek.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jan 06 2010 3:00 pm

GP Recyko schijnt goed te zijn voor bijv. flitsers. Ik overweeg 2 setjes aan te schaffen.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 06 2010 3:18 pm

Ik verbaas me er altijd over hoe lang mijn GP 2700 NiMH's meegaan, ze zijn bijna niet leeg te krijgen (met SB-600 en mijn nieuwe SB-900).
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 06 2010 3:32 pm

ReneG schreef:Ik verbaas me er altijd over hoe lang mijn GP 2700 NiMH's meegaan, ze zijn bijna niet leeg te krijgen (met SB-600 en mijn nieuwe SB-900).
Eens. Maar tijd krijgt ze wel leeg. :D

ReCyko+ accu's zijn wat dat betreft veel beter. Ze gaan trouwens ook langer mee, wat je niet zo verwachten omdat ze maar 2100 mAh zijn, maar ze houden de minimaal benodigde spanning langer vol dan de 2700's. We hebben dat overigens onlangs nog besproken op het forum. Ergens in december.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”