Autofocus werkt soms wel, soms niet !!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marij

Autofocus werkt soms wel, soms niet !!

Bericht door Marij » do jan 07 2010 3:20 pm

Hallo,

Ik ben niet echt actief hier, maar zit ik ergens mee, probeer ik hier wel de antwoorden te vinden :wink2:
Zo heb ik afgelopen oudjaar gekeken, of ik kon vinden hoe ik m,n camera in moet stellen om vuurwerk te fotograferen.
Een van de adviezen was om je focusring op oneindig in te stellen ( omgekeerd achtje)
Vuurwerk foto,s is niks geworden, alleen werkt m,n autofocus nu niet meer goed, soms doet hij het wel, en dan weer niet.
Als hij niet scherp stelt, staat de focusring ook op dat "achtje" dus!
Ik ben nog redelijk onervaren met dit soort dingen, nu vroeg ik me af, kan dat komen doordat ik die ring heb verdraait?
Of ligt het aan m,n camera of de lens. Ik heb een D80 met een Nikkor 18-200 lens.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Autofocus werkt soms wel, soms niet !!

Bericht door Léon Obers » do jan 07 2010 3:55 pm

Autofocus is afhankelijk van de helderheid, contrast, onderwerp. Lees de gebruiksaanwijzing van de camera erop na.
Dus het kan best zijn dat de scherpstelling het even laat afweten als de omstandigheden niet optimaal zijn. Scherpstellen op een witte muur gaat bijv. niet, dan fietst de scherpstelling een keer op en neer. Eerst naar de kortste scherpstelafstand, daarna naar oneindig en blijft daar staan.

Dus er lijkt mij niks aan de hand. AF-S objectieven (de 18-200mm die jij hebt volgens je sig. valt onder die categorie) kun je altijd handmatig overrulen met handmatige scherpstelling, dus dat is het punt niet. Er gaat dan niks kapot.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jan 07 2010 4:06 pm

Beste marij,
Ik zou de lens eens van de kamera halen (wellicht is er een hondehaar tussenbeide gekomen).
Heb je de kamera al eens een reset gegeven?
Heb je onbedoeld een knopje versteld?
Probeer eea. eens in andere combinaties van lens en kamera's.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 07 2010 6:34 pm

Hoe had je letterlijk je camera ingesteld?
Heb je de dynamische scherpstelling (heet het volgens mij) wel op M gezet. Je objectief ook?

Ik heb namelijk begrepen dat dat moet als je manueel gaat scherp stellen om zo de SWM niet te beschadigen.

Is maar een ingeving

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » do jan 07 2010 6:41 pm

Betse Marij,
Ik denk dat de knop van de AF op de body in de stand M staat. En dan moet je handmatig scherpstellen.
Terugzetten naar A en het zou weer moeten werken.
Kijk ook even naar de AF knop op het objectief, die moet ook in de stand A staan.
Veel succes,
whvg
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Marij

Bericht door Marij » do jan 07 2010 7:42 pm

Hallo,

Probleem is opgelost :D
Knopjes stonden allemaal goed, dat was het eerste waar ik naar had gekeken.
Dus heb ik de lens eraf gehaald, ( zaten geen hondenharen tussen :wink2: ) maar dat maakte geen verschil.
En toen de camera gereset, en hij werkt weer als vanouds, pffffff gelukkig :)

Bedankt voor het meedenken !

Daniël

Bericht door Daniël » vr jan 08 2010 7:52 am

Dat klinkt goed. Gelukkig maar

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”