Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Nikon D40. Veel oefenen en het toestel leren kennen is nu de bedoeling, maar uit één ding kom ik niet uit, ook niet na bestudering van de handleiding. Misschien kan het wel niet of wil ik iets onmogelijks in een bepaalde combinatie, maar misschien weet jij de oplossing en is het heel simpel.
De D40 hanteert 3 scherpstelpunten in de zoeker die standaard het dichtsbijzijnde punt zoekt. Nu heb ik de 'eigenaardige' gewoonte om het onderwerp in het midden te positioneren bij het maken van een foto. Daardoor komt het voor dat ik bij het scherpstellen (de D40 in de stand AUTO) zie dat het linker of rechter scherpstelpunt wordt gekozen omdat dat dichter bij de lens zit. Nu kan ik wel die instelling veranderen door aan te geven dat het middelste scherpstelpunt moet worden gekozen, maar hij houdt dit niet vast. Als persoonlijke instelling zou ik willen vastleggen dat altijd het middelste scherpstelpunt moet worden gekozen, met welke overige keuzemogelijkheden er ook zijn, flitser diafragma, hand of autoinstelling etc. Ik krijg het idee, dat als het apparaat op auto staat ik niet ook nog eens dingen moet gaan aanpassen, omdat dat onlogisch is. AUTO wil zeggen, de Nikon neemt het over. Heb ik het mis of kan ik op de een of andere manier als standaard vastleggen dat het middelste scherpstelpunt moet worden gekozen?
Vraagje over de D40
- cstr1
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dat is inderdaad de pagina waar ik het handmatig op kan wijzigen. Maar als ik daar als keuze ENKELVELD instel wordt deze instelling niet als 'persoonlijke voorkeur`vastgehouden. Misschien wel logisch als je leest wat er bij DICHTSBIJZIJNDE VELD staat. Maar ik zou graag het ENKELVELD als standaard willen hebben en dus als permanente keuze vastleggen ongeacht waar de keuzeknop (AUTO, P, S, A of M of wat dan ook) op staat.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
cstr1
Fijn dat je probleem opgelost is cstr1
En hier blijkt maar weer uit, zelfs een Nikon is niet perfect en moet zo nu en dan geupdate worden.
Toch maar mooi met al die Nikons
Groetjes George
En hier blijkt maar weer uit, zelfs een Nikon is niet perfect en moet zo nu en dan geupdate worden.
Toch maar mooi met al die Nikons

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken