Flitser één maal per maand activeren?

Discussies over flitsers
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Flitser één maal per maand activeren?

Bericht door Gobert » zo jan 10 2010 4:26 pm

Vroeger moest je de flitser bij weinig gebruik tenminste maandelijks activeren om de condensator actief te houden.
Is dat met het moderne spul ook nog het geval?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Flitser één maal per maand activeren?

Bericht door J.Hoes » zo jan 10 2010 7:37 pm

De hoofdcomponenten zijn niet anders.
Nikon adviseert in de handleiding pag. 114 van SB800 om
■■■Bewaren
• Bewaar de SB-800 op een koele, droge plaats om defecten ten gevolge van een hoge vochtigheid of schimmelvorming te voorkomen.
• Hou de flitser uit de buurt van chemicali zoals kamfer (motwerend middel) of naftaleen, elektrische toestellen die magnetische velden genereren (tv, radio).
• Gebruik de SB-800 niet op extreem hete plaatsen zoals in de buurt van een radiator, of laat hem daar ook niet liggen.
• Als u de SB-800 niet gebruikt gedurende meer dan twee weken, moet u de batterijen eruit halen om lekken te voorkomen.
Om de flitser in topconditie te houden, moet u hem elke maand een aantal keren doen flitsen. Stop de batterijen er opnieuw in en vuur de flitser enkele keren af.
• Vervang het dehydratatiemiddel geregeld, want na verloop van tijd absorbeert het vocht niet meer voldoende.

Metz adviseert om eenmaal per kwartaal de flitser minstens 10 minuten aan te zetten.

groet Hans

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo jan 10 2010 8:32 pm

Bij de SB-900 is het niet anders, pagina F7 van de handleiding.

Opslag:
  • Berg de SB-900 op een koele, droge plaats op om storingen door een hoge vochtigheid en de vorming van schimmel of meeldauw te voorkomen.
  • Houd de SB-900 uit de buurt van chemicaliën zoals kamfer of naftaleen. Vermijd blootstelling van de SB-900 aan de magnetische golven van een tv of radio.
  • U dient de SB-900 niet te gebruiken of achter te laten op plaatsen die worden blootgesteld aan hoge temperaturen, zoals in de buurt van een verwarmingsapparaat of kachel, aangezien de flitser hierdoor kan beschadigen.
  • Als u de SB-900 gedurende langer dan twee weken niet gebruikt, dient u de batterijen te verwijderen om storingen door lekkende batterijen te voorkomen.
  • Haal de SB-900 ten minste eenmaal per maand uit de opslag, plaats de batterijen en flits diverse malen om de condensator weer op peil te brengen.
En als we dan toch bezig zijn, zie pagina 83 van de SB-600 handleiding.

Bewaren:
  • Bewaar de SB-600 op een koele, droge plaats om defecten ten gevolge van een hoge vochtigheid of schimmelvorming te voorkomen.
  • Hou de flitser uit de buurt van chemicali zoals kamfer (motwerend middel) of naftaleen, elektrische toestellen die magnetische velden genereren (tv, radio).
  • Gebruik de SB-600 niet op extreem hete plaatsen zoals in de buurt van een radiator, of laat hem daar ook niet liggen.
  • Als u de SB-600 niet gebruikt gedurende meer dan twee weken, moet u de batterijen eruit halen om lekken te voorkomen.
  • Om de flitser in topconditie te houden, moet u hem elke maand een aantal keren doen flitsen. Stop de batterijen er opnieuw in en vuur de flitser enkele keren af.
  • Vervang het dehydratatiemiddel geregeld, want na verloop van tijd absorbeert het vocht niet meer voldoende.
En voor de verguisde SB-400 ( :evil: ), pagina 18/19.

Opslag:
  • Bewaar de flitser op een koele, droge plaats om schimmelvorming en defecten door een te hoge vochtigheid te voorkomen.
  • Houd de flitser uit de buurt van chemicaliën zoals kamfer of nafta. Vermijd blootstelling van de flitser aan magnetische golven van een televisie of radio.
  • Laat de flitser niet achter of gebruik deze niet op plaatsen die blootstaan aan hoge temperaturen, zoals in de buurt van een radiator of kachel, omdat de flitser hierdoor kan beschadigen.
  • Als u de flitser gedurende meer dan twee weken niet gebruikt, verwijder dan de batterij om schade door lekkage te voorkomen
  • Haal de flitser eenmaal per maand uit zijn opbergplaats, plaats de batterijen en flits diverse malen om de condensator op peil te houden.
  • Als de flitser wordt opgeborgen met een droogmiddel, dient u dit middel af en toe te vernieuwen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo jan 10 2010 10:47 pm

Nog een nabrander:
Voor spulletjes in de macrosets R1 en R1C1 met de SB-R200 en SU800 (pag 124) geldt hetzelfde verhaal: maandelijks even flitsen.

Groet Hans.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jan 11 2010 12:25 am

Pfff, ik mag wel eens gaan flitsen dan :shock:

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma jan 11 2010 1:19 am

Die SB-800 van mij ligt ook alweer een jaar ongebruikt in de tas.

Volgens mij luistert het allemaal niet zo nauw hoor. Ik heb wel eens flitsers gehad die ik jaren niet gebruikte, maar daarna gewoon goed functioneerden.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 11 2010 1:27 am

remoss schreef:Pfff, ik mag wel eens gaan flitsen dan :shock:
Je had je D200 nooit weg moeten doen! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » ma jan 11 2010 8:16 am

Hoe zit het dan met de flitsers die nog in de fabriek/winkel liggen, worden die ook elke maand aangezet?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 10:24 am

Logischerwijs op de normale praktijk gesproken worden voorraden natuurlijk niet uitgepakt om die even aan te zetten.

Maar het is een bekend, normaal verhaal om van tijd tot tijd de flitsers te activeren om de condensatoren die erin gebruikt worden te formeren. Laat je dat na, gaan na verloop van tijd de condensatoren in een flitser stroom lekken. Komen ze misschien niet meer op de volle capaciteit. In het ergste geval krijg je kortsluiting in de condensator en krijg je een ontlading via de condensator zelf in de plaats van in de flitsbuis en kunnen condensatoren zelfs volledig uit elkaar knallen. Dat laatste heb ik bij studioflitsers nog wel eens zien gebeuren. Beam is er "beroemd" mee geworden. Maar ik heb eveneens condensator kortsluitingen van andere merken gezien en ook zelf meegemaakt bij opgekocht demo-materiaal.

Wil je de flitsers gewoon in optimale conditie houden, volg dan die hint gewoon op die in de gebruiksaanwijzing staat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma jan 11 2010 10:28 am

Ben blij dat iemand deze vraag gesteld heeft, want ik gebruik mijn flitsers niet zo heel vaak en heb er denk ik over heen gelezen in de gebruiksaanwijzing.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HH nikon » ma jan 11 2010 10:46 am

"om de condensator weer op pijl te brengen / houden" ....... :lol:

Verleden jaar mijn oude maar weinig gebruikte SB-24 na meer dan 10 jaar absolute rust (niet 1x gebruikt in al die jaren) weer eens tot leven gewekt....
Omdat ik deze wilde verkopen en zeker wilde zijn dat ie nog goed werkte, enkele testjes gedaan.
Over het resultaat kan ik kort zijn; werkte in alle opzichten prima (opbrengst, recycletijd en A sensor)
Inmiddels gebruikt de nieuwe eigenaar hem al een paar maanden naar volle tevredenheid.
Twee weken geleden een +/- 30 jaar ( :shock: ) oude Osram SC18 opgegraven uit opslag omdat ik even geen andere flitser ter beschikking had.
Een paar batterijtjes erin en ......flitsen maar. In vaste opstelling (bezig met "druppels") en telkens op vol vermogen geflitst heb ik die middag +/- 150 shots gemaakt. Perfect gelijkmatige / stabiele lichtopbrengst gedurende de hele sessie... Recycle tijd was ook niets op aan te merken. En die flitser had dus in ruim 25 jaar geen enkele flits afgevuurd...
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 12:31 pm

Je kunt er wel om lachen en het is aardig dat het bij jouw goed uitpakt, maar het hoeft dus beslist niet zo te zijn. Vandaar dat die waarschuwingen in een gebruiksaanwijzing erbij staan. Het is verder ook zo dat bij het inschakelen van een flitser ook na een lange tijd een condensator op dat moment direct geformeerd wordt. Het kan dan herstellen. Het is vooral de vraag of de condensator niet op een zodanig "laag" punt was gedegradeerd, dat het oppeppen ervan dan niet of nog net wel mogelijk is. Het ligt ook aan het soort condensator en de kwaliteiten ervan hoe het een en ander zich gedraagt.

De aansturing en elektronica eromheen verandert verder niet als je na zo'n lange tijd flitst. Als het flitst, zal de A instelling etc. gewoon werken. Verder heeft een egale uitlichting niets te maken met de elektronica maar met de vorm van de reflector om de flitsbuis heen.

In mijn leven heb ik 2x kleinere flitsers werkelijk zodanig opgeblazen dat ze direct in de prullenbak konden (nu ja, ik heb ze niet meer laten repareren). En zoals gezegd ook ervaring bij vooral studio flitsagregaten. Reparatie van die laatste groep loopt behoorlijk in de papieren.

Wat Beam studioflitsers betreft. Ik stond eens op een fotobeurs bij een stand naast Beam, toen er een enorme knal was, waarbij je dus echt niet kunt zien waar de knal vandaan komt.
Maar hilarisch en zonder nadenken riep ik tegen de omstanders en standbeheerders, om even de aggregaten bij Beam te controleren. En ja hoor, ik en andere liepen naar de stand van Beam, en daar zag je een aggregaat nog in de rook staan.
(Die gebruikte beslist ook slechte kwaliteit condensatoren).

Ik heb wel de indruk dat het bij kleinere flitsers minder nauw aankomt dan bij studioflitsers. Het is ook niet zo dat als je het aanzetten in de maand een keer vergeet dat je promt de zaak opblaast. Maar voor de meest optimale conditie geven ze gewoon die aanbevelingen.

Hier een prachtige beschrijving van de eigenschappen van condensators waarbij een en ander netjes wordt uitgelegd omtrent het regelmatig op spanning zetten van een condensator om deze in optimale conditie te houden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt ... ondensator
Quote:
"Elco's hebben zelfherstellende eigenschappen. Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektrolyt weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet. Het elektrolyt kan ook verdampen door de jaren heen. In dat geval zakt de capaciteit tot vrijwel nul.

Het is gunstig als er regelmatig spanning op een elco staat, zodat het aluminiumoxide in goede staat blijft. Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning)."
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 11 2010 1:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 11 2010 1:32 pm

Het enige wat ik me afvraag is of dat ik er 'echt' mee moet flitsen, of dat het voldoende is om de 'testflits' knop een paar keer in te drukken.

In de zomer gebruik ik mijn flitsers niet zo heel vaak, in de winter is het een ander verhaal...
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 1:43 pm

Je hoeft zelfs niet eens te flitsen. Het gaat erom dat er spanning op de condensator komt. Na inschakelen (10 minuten - kwartiertje) schakel je hem gewoon weer uit zonder te flitsen, zodat de spanning zelfs nog gewoon op de condensator blijft staan. Als je flitst wordt de condensator ontladen.

HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HH nikon » ma jan 11 2010 1:45 pm

@ Leon; mijn quote (en lachebekje) was eigenlijk in reaktie op de eerste quotes (van ALE) uit de manuals van de Nikon flitsers (ik was nog aan 't typen toen jij intussen al een reaktie gaf).

Uiteraard kunnen mijn ervaringen "puur geluk" zijn.
"Egale uitlichting" ? dat zal een misverstand zijn; ik schreef "gelijkmatige / stabiele lichtopbrengst" daarmee bedoelde ik dus dat foto 1 (na 2 a 3 instel/testshots) tot foto 150 een gelijke belichting opleverden (in vaste opstelling / vol vermogen / gelijk diafragma / gevoeligheid). Voor mij een aanwijzing dat deze flitser niet echt geleden heeft van de rustperiode. Ik heb zojuist nog even met mijn flitslichtmeter gechecked en kwam iets onder de fabrieksopgave uit (ongeveer halve stop). Nooit gemeten toen ie nieuw was maar de meeste fabrikanten geven zowieso iets te veel op.
No Guts No Glory!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”