Honderden verlaten (urban) dorpen in Spanje

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Plaats reactie
Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Honderden verlaten (urban) dorpen in Spanje

Bericht door Brava » vr jan 15 2010 5:59 pm

Mochten jullie nog een reisje willen ondernemen of iets verder van huis een urbanlocatie zoeken dan er zijn in Spanje honderden verlaten dorpen te vinden. Bijgaande link http://mapa.pueblosabandonados.es/ geeft een kaart weer met een groot aantal locaties maar ik weet uit ervaring dat er nog wel een aantal meer te vinden zijn. Sommige van die dorpen staan ook te koop voor een relatieve habbekrats 40 tot 50 K euries voor het hele dorp enz. verwacht geen vakantie locaties maar ver afgelegen zeg maar gerust in de spaanse bush bush gesitueerde dorpjes. Via o.a. Gr 1 wandelroute kom je -zo las ik- langs een aantal van deze urban paradijsjes.

http://picasaweb.google.es/Pueblosaband ... 8276495314 is een mooi voorbeeld.

Klik maar eens wat op de markers krijg je ook meer info (Spaans) te zien. Un saludo & Veel plezier ermee.
Laatst gewijzigd door Brava op vr jan 15 2010 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Honderden verlaten (urban) dorpen in Spanje

Bericht door Patrick » vr jan 15 2010 6:12 pm

Ik heb er even snel een paar bekeken. WAAROM staan een aantal eigenlijk leeg. Ze liggen niet eens heel vreemd en afgelegen volgens mij. Zijn mensen een nieuw dorp verderop begonnen, of gewoon weggetrokken?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » vr jan 15 2010 6:22 pm

Patrick schreef:Ik heb er even snel een paar bekeken. WAAROM staan een aantal eigenlijk leeg. Ze liggen niet eens heel vreemd en afgelegen volgens mij. Zijn mensen een nieuw dorp verderop begonnen, of gewoon weggetrokken?
Patrick ze liggen echt afgelegen of er is in wijde omgeving geen werkgelegenheid, geen elektra, stromend water of telefoon of alleen ouderen die er woonden of ontvolking te weinig kinderen (vandaar dat Spanje o.a. graag jonge buitenlandse gezinnen ziet komen) sommige nu nog deels bewoonde dorpen stellen geld en huizen ter beschikking als je er komt wonen enz enz. Maar het zijn stuk voor stuk bijzondere plekken.

george013

Bericht door george013 » vr jan 15 2010 9:38 pm

Patrick,
Kkun jij spaans lezen?
George

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 15 2010 9:58 pm

Ja. Ik heb alleen geen idee wat het betekent... :lol:

Heb ik die indruk gegeven trouwens?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » vr jan 15 2010 10:22 pm

Als je er een paar bekijkt, neem ik aan dat je er een reden voor hebt om meer dan 1 te bekijken.
Lijkt me wel leuk om ipv een kasteel in Belgie een dorp in Spanje te kopen. Dorpsheer ipv kasteelheer.
Maar serieus. onderwerp is niet nieuw. Er zijn en waren meerdere plekken in Europa, maar je hebt er niets aan. Afgelegen, verstoken van alles. Tenzij je er op valt. En een camping wilt beginnen.
George

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za jan 16 2010 10:18 am

De topic was toch (urban) fotolocaties en in die zin zijn het denk ik wel prachtige nieuwe zomer onderwerpen zijn voor de Werners, KVP's en andere urbanlocatie bezoekers. Het dorpje Doel in Belgie lijkt mij nu inmiddels wel plat gelopen en niet meer interessant. In het nabije en verder gelegen buitenland nog zat plekken zoals deze te vinden.

Un saludo

george013

Bericht door george013 » za jan 16 2010 10:30 am

Die website oogt heel mooi. Ik geloof dat er ook uitgebreide info wordt gegeven over dorp en streek. Dat waardeer ik altijd. Maar ik spreek geen woord Spaans. Ben wel nieuwsgierig.
George

george013

Bericht door george013 » za jan 16 2010 10:39 am

Ik heb even gegoogled op "verlaten dorpen spanje". Kom je een heleboel info tegen in Nederlands. Prachtige omgevingen. Zeker iets om in het achterhoofd te houden.
George

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 16 2010 11:42 am

george013 schreef:Patrick,
Kkun jij spaans lezen?
George
Dit maakt mijn browser ervan:
Dit het is de kaart van blog Pueblosabandonados.es en is in permanent proces van update. Er zijn vele steden die nog niet hebben omvat, zodat als u wat kent die niet vermeld, alstublieft lijkt het te weten házmelo om. De kaart omvat steden die werden verlaten en repoblados (ecoaldeas, educatieve programma's, landelijk beroep), steden zijn geweest die op de rand van wordt vrijgemaakt zijn en steden die door de bouw van dammen worden beïnvloed.

Vrijwel elke browser heeft vertaal mogelijkheden. En met google kun je al hele sites vertalen

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za jan 16 2010 3:22 pm

Nog wat aardige info op deze belgische sitehttp://www.noordspanje.be/verlaten_dorpen.html, meer NL info kun je wel googelen via ''verlaten dorpen spanje'' zoals Hans ook al aangaf. Het blijft toch bijzonder dat de tweede grootste wereldtaal (meest gesproken) na het chinees, het spaans/castiliaans weinig bekendheid heeft in noordelijk europa. Andersom hier in mijn woonomgeving zo'n 100 km vanaf Barcelona beheersen/spreken weer erg weinig mensen (van middelbaar tot universtair geschoold) de engelse taal dat is op z'n minst ook wel weer bijzonder gezien de ekonomische en toeristische kracht van dit gebied.
Laatst gewijzigd door Brava op za jan 16 2010 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » za jan 16 2010 3:26 pm

Brava schreef:Sommige van die dorpen staan ook te koop voor een relatieve habbekrats 40 tot 50 K euries voor het hele dorp enz. verwacht geen vakantie locaties maar ver afgelegen zeg maar gerust in de spaanse bush bush gesitueerde dorpjes.

Klik maar eens wat op de markers krijg je ook meer info (Spaans) te zien. Un saludo & Veel plezier ermee.
We zijn er ooit met een paar vrienden mee bezig geweest, jaren terug.
Zo'n gehucht opkopen en van de overblijfselen een paar van die boerderijtjes in oude glorie herstellen.
Leuk om er (als 55+) te gaan wonen.
Wat waren we idealistisch!
De lokale overheid wat minder.
Vergunningen, eisen en voorschriften al dan niet wettelijk onderbouwd kostte zoveel (smeer)geld dat het niet op te brengen was.

Dit jaar gaan we drie maanden naar het Iberisch schiereiland, vakantie houden, met de camper. (Land-Rover)
Die poot ik dan, een week of zo, in zo'n gehucht neer. Ook aardig.
Ik ben niet zo gek van Urban-fotografie, maar het zal ongetwijfeld aardige plaatjes opleveren.

gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gijsbert27 » za mar 13 2010 10:43 pm

Hoi allemaal,kennen jullie deze site ook http://jornmark.se/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; .
De man doet volgens mij niet anders dan urban locatie,s fotograferen .
Wij zijn een paar keer vanuit santiago de compostella terug door die soort van woestijn gekomen ,daar kom je veel van dit soort plaatsen tegen .
Maar het was mij toen over het algemeen veel te warm om daar te gaan rondstruinen.
Groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » zo mar 14 2010 6:44 pm

gijsbert27 schreef:Hoi allemaal,kennen jullie deze site ook http://jornmark.se/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; .
Groetjes gijs
Ha Gijs,
Erg leuke site van Jonmark die heeft inderdaad een aardige varia aan urban fotografie. Wel vind ik dat de nadruk ligt op het vastleggen van wat er te zien is en de foto kwaliteit komt op de tweede of derde plaats. Leuk ook dat deze zweed o.a. in Belgie is geweest verschillende foto's zie je ook bij o.a. NCN forum lid Werner terug maar dan van betere kwaliteit.
Maar ik heb me ''geboekt'' bij Jornmark bedankt voor de tip.

Un Saludo

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”