Mijn onderwerp heb ik al eens eerder uit de kast gehaald, maar ik blijf ermee worstelen. Bij mijn D300 en D700 gebruik ik de MB-D10 met 8x de 2700mAH NI-MH penlites(Sanyo) waar ik (nog steeds) niet tevreden over ben. Het probleem zit hem in de gebruiksduur van deze combinatie. Ondanks een dure oplader(MEC) die bv ook de mogelijkheid heeft om de batterijen steeds maar weer op- en te ontladen totdat de maximale capaciteit weer is bereikt, kan ik absoluut niet zeggen dat dit goed werkt.

Ook een ander merk penlite heb ik geprobeerd(Annsman), maar gaven ook geen bevredigend resultaat,helaas.
Waar ik nu benieuwd naar ben is, wie ook deze ervaring heeft. Volgens mij gaat er niets boven ORGINEEL, maar om (eventuele) kostenbesparing heb ik destijds gemeend om de penlites te gebruiken aangezien de orginele BL-3, MH-21 en de EN-EL4A behoorlijk aan de prijs zijn. Een vervangend alternatief is er niet voor bv de EN-EL4A en de MH-21(snellader) dus ontkom ik er niet aan om deze combinatie toch maar aan te schaffen.