Stops?
Stops?
Ik heb 2 weken geleden een boekje gekocht met alles over digitaal fotograferen met de:
D40(x), D90, D300, D3.
Wordt allemaal handig uitgelegt.
Wat mij nu niet duidelijk is het begrip Stops.
Als je een stop hoger is het de diafragma.
Een stop korter is sluitertijd.
Hoe noem je het dan als je een langere sluitertijd wilt hebben. Een stop langer?
Er wordt namelijk in deze topic gesproken over een 10 stops ND filter.
Wat betekend dat dan? 10 diafragma getallen kleiner of sluitertijden 10 stappen langer?
Kan iemand hier antwoord op geven.
gr. Daniël
D40(x), D90, D300, D3.
Wordt allemaal handig uitgelegt.
Wat mij nu niet duidelijk is het begrip Stops.
Als je een stop hoger is het de diafragma.
Een stop korter is sluitertijd.
Hoe noem je het dan als je een langere sluitertijd wilt hebben. Een stop langer?
Er wordt namelijk in deze topic gesproken over een 10 stops ND filter.
Wat betekend dat dan? 10 diafragma getallen kleiner of sluitertijden 10 stappen langer?
Kan iemand hier antwoord op geven.
gr. Daniël
Re: Stops?
Een stop hoger/meer/groter/langer geeft twee keer zoveel licht.
Een stop lager/minder/kleiner/korter geeft de helft van het licht.
Je kunt dat doen met het diafragma. Je kunt dat doen met de sluitertijd. Je kunt dat doen met de gevoeligheid (ISO). Je kunt dat doen met de hoeveelheid licht (flitser of ND filter). Geeft allemaal hetzelfde effect op de belichting.
Uiteraard kun je daar mee spelen. Als je bijvoorbeeld het diafragma een stop opent en tegelijk de sluitertijd een stop korter maakt heb je dezelfde belichting met minder scherptediepte.
Een stop lager/minder/kleiner/korter geeft de helft van het licht.
Je kunt dat doen met het diafragma. Je kunt dat doen met de sluitertijd. Je kunt dat doen met de gevoeligheid (ISO). Je kunt dat doen met de hoeveelheid licht (flitser of ND filter). Geeft allemaal hetzelfde effect op de belichting.
Uiteraard kun je daar mee spelen. Als je bijvoorbeeld het diafragma een stop opent en tegelijk de sluitertijd een stop korter maakt heb je dezelfde belichting met minder scherptediepte.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Daniel,
De goede vertaling van "stop" is stap (het duidt op de klikjes in diafragmaring of sluitertijdenring).
Iedere stap in diafragma of sluitertijd is een verdubbeling of halvering van de belichting, het maakt dus niet uit naar welke ring je grijpt.
Evenzo geldt dat voor ASA/ISO gevoeligheid, vroeger las je vaan "push one stop" als instructie voor het ontwikkelen van films.
Het feit dat sommige kamera's en lenzen in kleinere stapjes kunnen schuifelen doet daar niets aan af. Ik stel stapgroottes altijd in op 1/1 stop.
Groeten, Gijs
De goede vertaling van "stop" is stap (het duidt op de klikjes in diafragmaring of sluitertijdenring).
Iedere stap in diafragma of sluitertijd is een verdubbeling of halvering van de belichting, het maakt dus niet uit naar welke ring je grijpt.
Evenzo geldt dat voor ASA/ISO gevoeligheid, vroeger las je vaan "push one stop" als instructie voor het ontwikkelen van films.
Het feit dat sommige kamera's en lenzen in kleinere stapjes kunnen schuifelen doet daar niets aan af. Ik stel stapgroottes altijd in op 1/1 stop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ok een stop/stap is dus voor zowel de S als A.
Dus als er gesproken wordt over 2 stops kan het dus zowel de sluitertijden als het diafragma zijn.
Dus zoals iJoost zegt is dus een object met een bepaalde achtergrond met bijvoorbeeld 1/1000s met f=8 gelijk qua licht aan 1/500s met f=5.6.
Alleen er treed een onscherpte op voor de achtergrond.
Hoe noem je dit dan in stops? Ik neem aan dat er niks veranderd aan stops. De een wordt hoger en de ander lager. Correct?
Is het dan ook raadzaam om de stappen zoals Gijs zegt op 1/1 te zetten. Of kom je dan in problemen met sommige situaties?
Dus als er gesproken wordt over 2 stops kan het dus zowel de sluitertijden als het diafragma zijn.
Dus zoals iJoost zegt is dus een object met een bepaalde achtergrond met bijvoorbeeld 1/1000s met f=8 gelijk qua licht aan 1/500s met f=5.6.
Alleen er treed een onscherpte op voor de achtergrond.
Hoe noem je dit dan in stops? Ik neem aan dat er niks veranderd aan stops. De een wordt hoger en de ander lager. Correct?
Is het dan ook raadzaam om de stappen zoals Gijs zegt op 1/1 te zetten. Of kom je dan in problemen met sommige situaties?
-
- Forumlid
Nee, bij diafragma is een hoger getal een kleiner diafragma, dus minder licht.dcschuiling schreef:Dus zoals iJoost zegt is dus een object met een bepaalde achtergrond met bijvoorbeeld 1/1000s met f=8 gelijk qua licht aan 1/500s met f=5.6.
1/1000 met f= 5,6 levert dus evenveel licht op als 1/500 met f=8. De één een stop omhoog en de ander een stop omlaag. Het verschil zit in scherptediepte.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik denk toch nog maar eens goed dat boek doorlezen, want ik denk dat dat daarin best wel goed word uitgelegd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat verandert niets aan de werking. Het zou het hooguit eenvoudiger te begrijpen maken. Op zich een nobel doel natuurlijk.dcschuiling schreef:Is het dan ook raadzaam om de stappen zoals Gijs zegt op 1/1 te zetten. Of kom je dan in problemen met sommige situaties?
Ik persoonlijk werk met de kleinst mogelijk stap: 1/3 stop. Ik heb graag de mogelijkheid heel precies te belichten. Als ik toch een hele stop omhoog of omlaag wil, dan is dat alleen iets meer draaien.
Deze materie is trouwens in elk fotografieboek dat techniek behandelt te lezen. Al is het een heel oud boek; er is in wezen niets veranderd.
excuus dat bedoelde ik ook.
had het omgedraaid.
1/500 geeft natuurlijk meer licht en dan knijp je het diafragma weer wat dichter.
had het omgedraaid.
1/500 geeft natuurlijk meer licht en dan knijp je het diafragma weer wat dichter.
Ik ben er nog niet helemaal doorheen. Ik kwam dit tegen. Maar ben op weg om het door te lezen. Daarna nog een oud boek lezen over de techniek.M.Oorthuis schreef:Ik denk toch nog maar eens goed dat boek doorlezen, want ik denk dat dat daarin best wel goed word uitgelegd.
Ben ook nog maar een beginner. Wil het gewoon leren.
Er wordt in dat boek over f-stops gepraat en een stukje weer over de sluitertijdstops blijkt dus.
De kwestie van diafragma's en sluiterijden ken ik wel. Had het alleen even per ongeluk omgedraaid. Kan gebeuren.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
De sprong van een sluitertijd naar een hogere of lagere tijd wordt een 'stop' genoemd. Dat geld ook voor het diafragma: de sprong van de ene diafragma-opening naar de volgende of de vorige is ook een stop. De stop is de eenheid waarmee we in de fotografie werken. Een stop verder open betekent van bv f 8 naar f 5.6. Die f is de aanduiding voor diafragma. Een stop korter betekent bijvoorbeeld van 1/30 naar 1/60. De tijd wordt gehalveerd.
Een stop betekent altijd een verdubbeling of halvering. Van tijd of van licht.
Bron:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikele ... 1.htm#stop
Groet,
Michael
Een stop betekent altijd een verdubbeling of halvering. Van tijd of van licht.
Bron:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikele ... 1.htm#stop
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Ik wil mijn dank uiten aan diegene die gereageerd hebben.
Dit stukje is duidelijk geworden.
Heb er geen vragen meer over tenzij iemand verder wilt.
Dit stukje is duidelijk geworden.
Heb er geen vragen meer over tenzij iemand verder wilt.
Laat je niet hinderen door iemand die wel schrijft maar niet bijdraagt. Gewoon vragen hoor, er zijn altijd wel mensen die het willen uitleggen.dcschuiling schreef:Ik ben er nog niet helemaal doorheen. Ik kwam dit tegen. Maar ben op weg om het door te lezen. Daarna nog een oud boek lezen over de techniek.M.Oorthuis schreef:Ik denk toch nog maar eens goed dat boek doorlezen, want ik denk dat dat daarin best wel goed word uitgelegd.
Ben ook nog maar een beginner. Wil het gewoon leren.
Er wordt in dat boek over f-stops gepraat en een stukje weer over de sluitertijdstops blijkt dus.
De kwestie van diafragma's en sluiterijden ken ik wel. Had het alleen even per ongeluk omgedraaid. Kan gebeuren.
Ik begrijp het commentaar van M.Oorthuis ook wel. Maar het werdt namelijk niet verder uitgelegd.
Maar thanks.
Ga straks in de pauze het boekje weer verder lezen. Camera mee genomen. Kan ik het ook lekker uit testen
Als ik nog meer vragen heb horen jullie het wel.
En ook weet ik wel iets van alles weet ik nog niet alles. Dus het kan zijn dat er soms onnozelen vragen komen in de experts ogen. Maar iedereen is als een leek begonnen.
Internet is daar een mooie bron voor. Forums zeker.
Maar thanks.
Ga straks in de pauze het boekje weer verder lezen. Camera mee genomen. Kan ik het ook lekker uit testen

Als ik nog meer vragen heb horen jullie het wel.
En ook weet ik wel iets van alles weet ik nog niet alles. Dus het kan zijn dat er soms onnozelen vragen komen in de experts ogen. Maar iedereen is als een leek begonnen.
Internet is daar een mooie bron voor. Forums zeker.
Vaak is het verhelderend om iets nieuws vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Op wiki staat veel uitgelegd over fotografie, vaak op een net iets andere manier als in je boeken.
Bekijk tabel 1 maar eens http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value. Heb je gelijk de EV-knop uitgelegd. Vergeet de formules, die zijn voor een indruk niet belangrijk. Belangrijk is ook om tijd te besteden wat het F-getal inhoud. Kun je ook op wiki vinden. Het verklaart de nummering. En er komt geen licht aan te pas.
George
Bekijk tabel 1 maar eens http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value. Heb je gelijk de EV-knop uitgelegd. Vergeet de formules, die zijn voor een indruk niet belangrijk. Belangrijk is ook om tijd te besteden wat het F-getal inhoud. Kun je ook op wiki vinden. Het verklaart de nummering. En er komt geen licht aan te pas.
George