Belichtingscorrectie D300
Belichtingscorrectie D300
In de belichtingstanden M en A knippert de +/- belichtingscorectie continu ook al staat ie op '0'.
Na het nemen van een foto met voorafingestelde belichtingstijd verandert de belichtingstijd, ook al richt je op het zelfde punt.
Heeft dit iets met instellingen te maken of is een fout in de camera D300?
Mvg, Joost
Na het nemen van een foto met voorafingestelde belichtingstijd verandert de belichtingstijd, ook al richt je op het zelfde punt.
Heeft dit iets met instellingen te maken of is een fout in de camera D300?
Mvg, Joost
Re: Belichtingscorrectie D300
Heb ik ook mijn vraag tekens over gehad. Het staat namelijk niet in de handleiding.
Ik kwam er achter wat het betekende toen ik de camera op P zette en een PB met Loka. Toen knipperde de +/- ook en kwam er Lo of Hi te staan in plaats van het diafragma getal.
De camera laat je dus weten dat belichting te laag of hoog is met als resultaat onderbelicht over overbelicht.
Als je de +/- ingesteld hebt dan knippert alleen de 0.
Ik kwam er achter wat het betekende toen ik de camera op P zette en een PB met Loka. Toen knipperde de +/- ook en kwam er Lo of Hi te staan in plaats van het diafragma getal.
De camera laat je dus weten dat belichting te laag of hoog is met als resultaat onderbelicht over overbelicht.
Als je de +/- ingesteld hebt dan knippert alleen de 0.
Bij mij blijkt met de bracketing voorkeuze instelling te maken te hebben.
Bij het op 0 zetten gaat de +/- knippering weg.
Bedankt voor de reactie!
Bij het op 0 zetten gaat de +/- knippering weg.
Bedankt voor de reactie!
- Fera Albi
- Clublid
Aanverwante vraag als TS:
Op mijn D300, in de standen P, S en A knippert de "0" in de belichtingsschaal (in de zoeker en op de LCD).
Ik ben er nog niet achter kunnen komen waar dit vandaan komt. Iemand een Idee?
Op mijn D300, in de standen P, S en A knippert de "0" in de belichtingsschaal (in de zoeker en op de LCD).
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Ja Nikon heeft een idee. En dat idee staat op blz 117 van de handleiding.Fera Albi schreef:Aanverwante vraag als TS:
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als alles verder neutraal staat dus geen correcties of bracketing o.i.d. is het om je aan te geven dat je een specifieke voorkeurstand hebt ingesteld nl. P,A of S in de M stand knippert het niet en de door de kamera gevonden standen kloppen dan knippert de 0. Zodra je moet bijsturen/corrigeren in tijd of diafragma geeft je horizontale correctieschaal dat aan en knippert de 0 niet meer, kijk maar in stand S daar zie je het het eenvoudigst (oef! klopt geloof ik zo).Fera Albi schreef:Aanverwante vraag als TS:
- Fera Albi
- Clublid
Marco, in dit geval is het geen R.T.F.M. gevalletje. Wat jij bedoeld betreft de "bracketing-on" aanduiding via het knipperend +/- symbooltje (op p. 117). Daar is verder niets mis mee.
Wat ik bedoel is wat Brava ook correct beschrijft. Dat staat ook zo beschreven op p. 115 van mijn manual.
Echter:
bij mijn D300 knippert de o in de stand M nooit. Ook niet bij een andere waarde dan ±0. (het +/- symbooltje is dan wel normaal en correct zichtbaar)
In de standen P, S, of A knippert de o altijd. Ook bij een ±0 instelling van de belichtingscorrectie.
M.a.w. de waarschuwende werking van de o "doet" het niet...
Wat ik bedoel is wat Brava ook correct beschrijft. Dat staat ook zo beschreven op p. 115 van mijn manual.
Echter:
bij mijn D300 knippert de o in de stand M nooit. Ook niet bij een andere waarde dan ±0. (het +/- symbooltje is dan wel normaal en correct zichtbaar)
In de standen P, S, of A knippert de o altijd. Ook bij een ±0 instelling van de belichtingscorrectie.
M.a.w. de waarschuwende werking van de o "doet" het niet...

Met de groeten van Hans.
Nou misschien dat er verschil in de nederlandse en engelse handleiding zit, maar in mijn engelse handleiding staat op pagina 117 exact de reden waarom de 0 knippert in de standen A,S en P. Overigens staat in de nederlandse PDF versie ook op 117 hetzelfde verhaal. bracketing hoofdstuk begint pas om 118.
Wat jullie beide beschrijven is overigens wel het verhaal waar het over gaat.
Dus toch een rtfmmetje..?
Wat jullie beide beschrijven is overigens wel het verhaal waar het over gaat.
Dus toch een rtfmmetje..?

- Fera Albi
- Clublid
OK Marco,
Heb hier de gedrukte NL handleiding (boekje), maar 't is ook geen gevalletje L.D.V.H. (Lees Die Verdomde Handleiding)
Ik lees nooit de handleidingen van nieuwe spullen, ik spel en bestudeer ze...
En daar staat, onder hoofdstuk "Belichtingscorrectie" op pagina 115, (onder de drie voorbeeldfoto's van -1, geen en +1 belichtingscorrectie) dat:
..."bij een andere waarde dan ±0 knippert de 0 in het midden van de electronische analoge belichtingsaanduiding..."
Bij mijn D300 knippert de 0 in de stand M nooit. Ook niet bij een andere belichtingscorrectiewaarde dan ±0.
In de standen P, S, of A knippert de 0 altijd. Ook bij een ±0 instelling van de belichtingscorrectie.
Mijn camera doet dus niet zoals in de manual staat beschreven.
Heb hier de gedrukte NL handleiding (boekje), maar 't is ook geen gevalletje L.D.V.H. (Lees Die Verdomde Handleiding)

Ik lees nooit de handleidingen van nieuwe spullen, ik spel en bestudeer ze...
En daar staat, onder hoofdstuk "Belichtingscorrectie" op pagina 115, (onder de drie voorbeeldfoto's van -1, geen en +1 belichtingscorrectie) dat:
..."bij een andere waarde dan ±0 knippert de 0 in het midden van de electronische analoge belichtingsaanduiding..."
Bij mijn D300 knippert de 0 in de stand M nooit. Ook niet bij een andere belichtingscorrectiewaarde dan ±0.
In de standen P, S, of A knippert de 0 altijd. Ook bij een ±0 instelling van de belichtingscorrectie.
Mijn camera doet dus niet zoals in de manual staat beschreven.
Met de groeten van Hans.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Volgens mij staat het antwoord op pagina 276 van je handleiding: optie B4. Lees de tekst boven de instelopties.
lock
lock
Als iemand gewoon het antwoord zou weten is het sneller dan een review van de manual 

- Fera Albi
- Clublid
BINGO!
Dat klopt Lock.
Ik heb idd eenvoudige belichtingscorrectie aanstaan (op autoherstel).
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Dat klopt Lock.
Ik heb idd eenvoudige belichtingscorrectie aanstaan (op autoherstel).
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Met de groeten van Hans.