lensvlek d.m.v. speeksel

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
A.Feenstra

lensvlek d.m.v. speeksel

Bericht door A.Feenstra » do jan 21 2010 10:56 am

Een vraag aan de forum leden. Sinds kort een D90 en een 18-105 lens aangeschaft. Ben er super tevreden mee. Nu de vraag. Laatst zat er wat stofdeeltjes op de lens en die heb ik eraf geblazen. In eerste instantie was het gelukt maar bij goed kijken was er wat speeksel op de lens terecht gekomen. Een lensdoekje naar voren gehaald en keurig vanuit het midden naar buiten weggeveegd. Nu zit er op de plaats van het speeksel een vlek die ik niet weg kan krijgen.
Is daar eventueel een oplossing voor ? Neem aan dat het geen schade is voor de lens.
Wel een rare vraag maar niet geschoten is altijd mis.
Groet A.Feenstra

Daniël

Re: lensvlek d.m.v. speeksel

Bericht door Daniël » do jan 21 2010 11:09 am

Speeksel is zuur. De coating kan hier dan mee reageren.
Wat je kan doen is lens cleaner en een microvesel doekje gebruiken. Niet te veel. Zal moeten werken.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 21 2010 11:33 am

Wat dcschuiling zei, je kunt lenscleaner kopen bij elke fotozaak.

Verder de tip om een blaaspeer te kopen en vóór je de lens reinigt, deze eerst schoon te blazen met de blaaspeer. Dan blaas je eerst harde (stof)deeltjes van je lens voordat je erover wrijft en mogelijk de lens bekrast. En dan hoef je ook zelf niet meer te blazen (en dus geen speeksel op je lens). ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 21 2010 11:39 am

Nooit blazen! Dit valt nog mee. Probeer dit niet als je een stofje op je sensor hebt!

Een paar (kleine) stofjes op je voorste lensdeel zie je overigens niet op de foto, dus niet te druk over maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

A.Feenstra

Bericht door A.Feenstra » do jan 21 2010 1:35 pm

Mijne heren, bedankt voor de reacties. Ga van de week lensreiniger kopen met het microvezel doekje. Ben benieuwd of het gaat lukken.
Groet A.Feenstra.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 29 2010 9:34 am

Ik gebruik altijd gedestilleerd water icm een microvezeldoekje. Tot nu toe voldeed dat bij mij.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » vr jan 29 2010 11:32 am

Voorzichtig zijn met de coating is natuurlijk niks mis mee maar je hoeft het naar mijn gevoel ook niet te overdrijven want die coatings zijn opgedampte metaal oxydes en kunnen best wel wat hebben. Dezelfde of vergelijkbare coatings worden ook gebruikt voor brilleglazen en andere optiek instrumenten zoals verrekijkers microscopen etc etc want een lens of lenzenstelsel zoals een objectief kan niet zonder. Brilleglazen in het bijzonder worden zeg maar gerust mishandeld door de dragers zeker als je dat vergelijkt met hoe wij omgaan met een objectief mensen maken die brillenglazen jarenlang ''schoon'' met alles wat los en vaszit en als je goed kijkt dan vallen de coating beschadigingen nog reuze mee of zijn nihil.

Objectief: Zand of scherpere stof dien je natuurlijk weg te kwasten of blazen dat is logisch aangeplakt vuil zoals b.v. vingerafdrukken, regendruppels, zeewater of het ijsje van een van de kinderen moet je wel nat reinigen immers die kwast je er niet af. De door posters bovengenoemde middelen die werken bijna allemaal maar heb je vaak op locatie niet bij de hand of is lastig te doen. Zelf gebruik ik op locatie bij b.v. stuif zeewater of regen druppels op bijvoorbeeld mijn Nikkor 14-24 (groot niet beschermen lensoppervlak dus een echte vuil vanger) Green Clean Wet & Dry lenscleaner tissues die zitten hermetisch luchtafgesloten verpakt per setje van een natte en droge droge tissue dus altijd schoon en bij de hand voor eenmalig gebruik en dat werkt heel goed. Let wel ik doe dat ''nat'' schoonmaken regelmatig -immers een schone frontlens geeft een scherpere foto- maar alleen indien nodig omdat ook niet elk spatje terug te zien is op de foto dus ook weer niet overdrijven is het devies.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 29 2010 12:31 pm

Wat jij je voorstelt bij de coating van lenzen is weer de andere kant doorgeschoten. Coatings hebben enerzijds inderdaad een bepaalde hardheid, maar de samenstelling kun je niet zondermeer vergelijken met de coatings op brillenglazen. Er zijn zelfs coatings die enkel op de binnenste lensdelen worden gebruikt, omdat ze zodanig zacht zijn dat ze te snel beschadigen als ze ook op de buitenste lensdelen zouden worden toegepast. Een multicoating maakt het ook kwetsbaarder. Ik heb verder ook nog wel eens lenzen gezien die echt "kapot" gepoetst zijn. Dan hoeft het daarbij zelfs niet eens zozeer in de hardheid van de coating te zitten, maar in de hechting met het glas.

En stuif zeewater gebruiken lijkt me verder ook uit den boze. Anders als bij verdampt zeewater wat in wolken overgaat, heb je bij het verkleinen van zee waterdruppels door de beweging in de branding wat dan dat "stuif zeewater" oplevert nog steeds zout in het water zitten. Dan krijg je een microscopisch klein aandeel zout als schuurmiddel als het water dan verder uitdampt bij het uitpoetsen.

Nadat je je lenzen van het grove vuil hebt ontdaan met een blaaskwastje is er een hulpmiddel voor op locatie wat je wel makkelijk kunt meenemen en waar je je lenzen echt schoon mee kunt maken en dat is een zogenaamde "lenspen".
Demo: http://www.youtube.com/watch?v=Dzcj2HX5QHE
http://www.lenspen.com

Nadat je de dop eraf haalt heb je een soort "zuignapje", waarbij het oppervlak is bekleed met een bepaalde fluweel-achtige stof met ik dacht iets van koolstof houdende elementen die tevens wrijving verlagend werkt en vuil van je lens opneemt.
Je lenzen worden wonderbaarlijk strak schoon. Ik heb altijd een lenspen in een afgesloten zakje in mijn fototas. Zodat de lenspen zelf in een schone omgeving wordt opgeborgen (zonder grof stof).

Zo gauw je het dopje weer op het uiteinde schuift en een keer ronddraait wordt het zuignapje in het dopje van nieuw schoonmaak materiaal bedekt. Het heeft niet het eeuwige leven om vuil op te nemen, dus op tijd een nieuwe lenspen gebruiken. (Nu ja, de fabrikant geeft aan dat je het 500 keer kunt gebruiken). Een lenspen kost iets van Euro 5,-
Teminste die van mij die ik eens eerder ooit met 2 stuks op de Photokina heb gekocht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » vr jan 29 2010 1:12 pm

Léon Obers schreef:En stuif zeewater gebruiken lijkt me verder ook uit den boze. Anders als bij verdampt zeewater wat in wolken overgaat, heb je bij het verkleinen van zee waterdruppels door de beweging in de branding wat dan dat "stuif zeewater" oplevert nog steeds zout in het water zitten. Dan krijg je een microscopisch klein aandeel zout als schuurmiddel als het water dan verder uitdampt bij het uitpoetsen.
:?:
Leon lees nou eens goed als er resten regendruppels of stuif zeewater op mijn front lens zitten maak ik dat schoon met Green Clean wet & dry tissues........ enz enz en ga natuurlijk niet met zeewater(zout) regenwater of spuug schoonmaken.
Verder zitten de zachte coatings inderdaad inwendig en dat is niet voor niks maar metname om optische redenen. Als een een coating is kapotgepoetst dan komt dat praktisch altijd door de verkeerde manier van schoonmaken te mechanisch teveel wrijving of is het gewoon een fabricage fout.

Zelf heb ik ook zo'n kwast/koolstof borstel in m'n tas (voor de kwast) maar is mij te mechanisch van werking (koolstof werkt dus als een soort polijstmiddel) en te weinig onderzocht welke werking er nou van uit gaat schoonmaken dan dop er op even draaien en dan hopen dat het weer werkt zonder krassen of vuilresten daar heb ik nou mijn twijfels over.

pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pdc_2 » vr jan 29 2010 1:56 pm

A.Feenstra schreef:Mijne heren, bedankt voor de reacties. Ga van de week lensreiniger kopen met het microvezel doekje. Ben benieuwd of het gaat lukken.
Groet A.Feenstra.
Als je bij een opticien vraagt naar de microvezel doekjes krijg je er meestal een paar gratis mee.
Bij de fotozaak moet je ze best duur betalen vind ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 30 2010 2:50 am

Brava schreef: Leon lees nou eens goed als er resten regendruppels of stuif zeewater op mijn front lens zitten maak ik dat schoon met Green Clean wet & dry tissues........
Sorry, je hebt gelijk. Ik las het verkeerd en maakte daar een ander verhaaltje van. We bedoelen wellicht hetzelfde.
Brava schreef:(koolstof werkt dus als een soort polijstmiddel) en te weinig onderzocht welke werking er nou van uit gaat schoonmaken dan dop er op even draaien en dan hopen dat het weer werkt zonder krassen of vuilresten daar heb ik nou mijn twijfels over.
Nee, koolstof werkt in deze vorm juist NIET als polijstmiddel, het tegenovergestelde. Het is typisch een middel wat wrijving vermindert, vandaar dat je het in smeermiddelen tegenkomt (grafiet). Daarnaast heeft het ook een zuiverende werking, in de zin dat het vuil opneemt en zelfs chemisch vuil. Koolstof wordt om die reden dan ook gebruikt als medicijn om gifstoffen op te nemen (Norit). Ook in allerlei lucht- en waterfilters wordt om diezelfde reden koolstof gebruikt. Het kan zelfs geuren opnemen.
Dus wellicht ook de vetvlekken van vieze vingers op je lenzen, en vlekken van speeksel.

Om de lenspen vrij te houden van hard vuil (zandkorrels) moet je de lens eerst met blaasbalg en kwastje behandelen.

Dat je twijfelt aan de effectiviteit van een lenspen, dat kan. Dat doen alle grote cameramerken echter niet. Die nemen het zelfs op als OEM-product in hun eigen schoonmaak assortiment. Dat zouden ze niet doen als ze daar geen vertrouwen in hebben. OEM Nikon lenspen: http://www.amazon.com/Nikon-7072-Lens-C ... B00006JN3G
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 30 2010 9:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za jan 30 2010 9:17 am

Léon Obers schreef:Dat je twijfelt aan de effectiviteit van een lenspen, dat kan. Dat doen alle grote cameramerken echter niet.
Met alle respect Leon dat zegt mij nog niet zoveel het tegenover gestelde kun je denk ik ook zeggen dat de grootste glas fabrikanten zoals Zeiss, Rodenstock, Hoya en zelfs Nikon er niets mee doen of adviseren het niet expliciet voor zover ik dat heb kunnen nagaan.

Zou jij je sensor er mee schoonmaken?? Het blijft toch een kwestie van poets druk beweging die bij mijn lenspen ook altijd een soort vlek achterlaat op het glas wat ik dan weer moet wegpoetsen met een microvezel (lees ook gebruikers op Dp review )doekje ik weet het nog niet zo net.

Maar het zal wel zijn wat je prettig vindt werken en er zijn veel manieren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 30 2010 11:17 am

Wat Nikon betreft, die levert die lenspennen als OEM-product wel degelijk. Buiten dat enkele linkje wat ik in mijn reactie hierboven heb gegeven hier een kleine 30.000 hits op Google:
<< resultaten Google >>

Alleen kom je een schoonmaaksetje soms bij hele andere optische Nikon producten tegen, dan bij fotocamera's. Nikon maakt kennelijk ook artikelen met betrekking tot optische zoekers voor jachtgeweren, verrekijkers en fieldscopes. " Nikonhunting".
http://www.nikonhunting.com/products/accessories/cleaning_accessories
Brava schreef: Zou jij je sensor er mee schoonmaken?? Het blijft toch een kwestie van poets druk beweging die bij mijn lenspen ook altijd een soort vlek achterlaat op het glas wat ik dan weer moet wegpoetsen met een microvezel (lees ook gebruikers op Dp review ) doekje ik weet het nog niet zo net.
In eerste instantie zie ik soms ook een minder helder glas. Alsof het vet (bijv. van een vingerafdruk) is verspreid. Dan kun je de lens even lichtjes met condens beademen, en dan nog een keer met die lenspen zoals hun demofilmpje aangeeft. Daarna is het werkelijk glashelder is mijn ervaring.
http://www.youtube.com/watch?v=Dzcj2HX5QHE&feature=related

Voor wat betreft het gebruik op een sensor, moet je niet de lenspen gebruiken maar de SensorKlear van dit merk. Die heeft een driehoekig tipje zodat je in de hoeken kunt komen, en een net wat andere variant van die koolstof materie. Dat laatste is wel zo belangrijk, heb ik gelezen op fora.
http://www.lenspen.com/?cPath=&products_id=SKL-SK-1-a&tpid=146

Gezien de gebruikerservaringen op diverse fora en mijn ervaringen met een lenspen voor lenzen denk ik die inderdaad voor mijn sensor te gaan aanschaffen.

http://michaelnel.smugmug.com/gallery/2808360_uHesL#149987694_JsaBZ
"UPDATE2: I got a Lens Pen Sensor Klear, and it removed the E2 mess. After dusting it with the charged Sensor Sweep brush, I am declaring success. See pics #17, #18, and #19."

Draad bij Fred Miranda: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/789628
Draad op een Canon forum: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=632084
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mei 20 2011 9:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 30 2010 12:48 pm

Léon Obers schreef: Daarna is het werkelijk glashelder is mijn ervaring.
Hijgen op je lens, om het zo maar te zeggen, lijkt mij niet een heel goed idee. Laat gegarandeerd zooi achter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 30 2010 1:41 pm

Alleen waterdamp die je uitademt condenseert, of je moet net wat alcohol achter de kiezen hebben. De rotzooi in je mond gaat niet mee met waterdamp (of alcoholdamp), die blijft in je mond zitten. Nu ja, je moet niet snip verkouden zijn, dan komen er ook bacillen mee. Mocht het desondanks nog niet zuiver genoeg zijn, wordt het juist door die koolstof van de lenspen opgenomen. Lees 4 berichten hierboven de zuiverende werking van koolstof. (Medicijnen, filters e.d.).

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”