Kruissensoren bij D300s
Kruissensoren bij D300s
Hallo allemaal,
ik zit nu verder te lezen in het boekje waar ik het eerder over had (ISBN 9789043015462).
Daar wordt gesproken over kruissensoren.
Nu weet ik wat ze doen. Instaat zijn om zowel horizontale als vertikale lijnen te zien en er op scherp te stellen.
Maar waar zitten deze? Handleiding zegt er niks over.
De zoek functie op de forum komt ook niks tegen. Bij google wordt ik ook niks wijzer behalve dat ze op de Sony A-900 zitten.
Er wordt namelijk over gesproken dat er dikkere horizontale strepen te zien zijn bij de scherpstelsensoren. Maar ik zie ze niet.
Moet je hiervoor het dynamische scherpstelveld op 51 punten zetten?
ik zit nu verder te lezen in het boekje waar ik het eerder over had (ISBN 9789043015462).
Daar wordt gesproken over kruissensoren.
Nu weet ik wat ze doen. Instaat zijn om zowel horizontale als vertikale lijnen te zien en er op scherp te stellen.
Maar waar zitten deze? Handleiding zegt er niks over.
De zoek functie op de forum komt ook niks tegen. Bij google wordt ik ook niks wijzer behalve dat ze op de Sony A-900 zitten.
Er wordt namelijk over gesproken dat er dikkere horizontale strepen te zien zijn bij de scherpstelsensoren. Maar ik zie ze niet.
Moet je hiervoor het dynamische scherpstelveld op 51 punten zetten?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Kruissensoren bij D300s
Lijkt me handig. Die rechthoekjes van 3 rijtjes x5 sensoren in het midden die iets verder van elkaar staan als de rest, die in het plaatje van Hans te zien zijn, lijken mij verdacht veel te kunnen voldoen aan de besproken kruis-sensoren.dcschuiling schreef: Er wordt namelijk over gesproken dat er dikkere horizontale strepen te zien zijn bij de scherpstelsensoren. Maar ik zie ze niet. Moet je hiervoor het dynamische scherpstelveld op 51 punten zetten?

Vriendelijke groet, Léon Obers
ok. Duidelijk.
Had de andere nog niet aan gehad. Anders had ik het wel gezien.
Had de andere nog niet aan gehad. Anders had ik het wel gezien.
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Het zijn de middelste horizontale en verticale lijn (samen 15 vakjes)
die de kruissensoren vormen..... en de vorm van een kruis hebben
die de kruissensoren vormen..... en de vorm van een kruis hebben
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Matthieu, ik zie in de bovenste plaatjes geen kruis.
Ik kan wel van LB naar RO en van RB naar LO een lijn trekken en dan heb ik een X. Bedoel je dit?
Want ik zit echt geen kruis in mijn zoeker.
Maar de 3x5 sensoren zie ik wel. Dus dat moeten dan de kruissensoren zijn. Als het nu is uitgelegt wordt in de manual zou het duidelijk zijn.
Ik kom het alleen tegen in de specificaties van de camera.
Ik kan wel van LB naar RO en van RB naar LO een lijn trekken en dan heb ik een X. Bedoel je dit?
Maar de 3x5 sensoren zie ik wel. Dus dat moeten dan de kruissensoren zijn. Als het nu is uitgelegt wordt in de manual zou het duidelijk zijn.
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
van links naar rechts de middelste lijn.dcschuiling schreef:Matthieu, ik zie in de bovenste plaatjes geen kruis.
en van boven naar onder ook de middelste kolom.
dat vormt een kruis van 15 vakjes. zo dus : +
die worden gebruikt
(vernomen van een nikon fotograaf )
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Hier speelt een misverstand, geloof ik. Misschien een idee om eens te kijken op:
http://www.focustestchart.com/chart.html
Deze pagina heeft me goed geholpen om beter te begrijpen hoe het AF-systeem bij Nikons werkt. Ik leid eruit af dat 'kruissensor' niet slaat op de indeling van de rechthoekjes of een kruisvormige selectie daaruit, maar op (een aantal van) de sensoren zelf. In de D70 is alleen de middelste sensor een kruissensor, bij de D300 zijn het er kennelijk 15 van de 51. Die konden wel eens strategisch verspreid zijn over het hele 'sensorveld'.
Maar ik kan het mis hebben...
http://www.focustestchart.com/chart.html
Deze pagina heeft me goed geholpen om beter te begrijpen hoe het AF-systeem bij Nikons werkt. Ik leid eruit af dat 'kruissensor' niet slaat op de indeling van de rechthoekjes of een kruisvormige selectie daaruit, maar op (een aantal van) de sensoren zelf. In de D70 is alleen de middelste sensor een kruissensor, bij de D300 zijn het er kennelijk 15 van de 51. Die konden wel eens strategisch verspreid zijn over het hele 'sensorveld'.
Maar ik kan het mis hebben...
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad lijkt het er volgens bovenstaande link op dat ieder scherpstelpunt zijn eigen kruissensor heeft, maar dat komt m.i. niet overtuigend over in het stuk, dus ik twijfel eerlijk gezegd nog... Nu gaat het daar ook over een D70, wie weet wat ze bij de D300s wel niet anders hebben gemaakt sinds de D70.
Groet,
Michael
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Er wordt gesproken over kruissensoren.
Dus dan neem ik aan dat ik 15 kruissensoren hebben. Dat mijn AF veld met 51 sensoren toevallig een kruis vormen zal dan wel zo gekozen zijn.
Dus ik ga ervan uit dat het plaatje wat Hans heeft geplaatst gewoon klopt.
Dus dan neem ik aan dat ik 15 kruissensoren hebben. Dat mijn AF veld met 51 sensoren toevallig een kruis vormen zal dan wel zo gekozen zijn.
Dus ik ga ervan uit dat het plaatje wat Hans heeft geplaatst gewoon klopt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Alle 15 centrale sensoren in drie rijen van 5 zijn kruissensoren.
In de handleiding is er wel sprake een kruis, maar dat slaat op de 21 sensoren in het midden. Deze beslaan de 15 centrale kruissensoren en links en rechts 3 middelste van de vijf verticaal geplaatste normale sensoren. Deze 21 sensoren worden gebruikt in de continue AF stand, wanneer je deze kiest bij A3.
lock
In de handleiding is er wel sprake een kruis, maar dat slaat op de 21 sensoren in het midden. Deze beslaan de 15 centrale kruissensoren en links en rechts 3 middelste van de vijf verticaal geplaatste normale sensoren. Deze 21 sensoren worden gebruikt in de continue AF stand, wanneer je deze kiest bij A3.
lock