converter op de 70-300mm VR
converter op de 70-300mm VR
Hallo, ik was benieuwd of iemand me kan informeren over een converter op de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED.
Is dat een optie? Wordt het beeld slechter? Of is er een grens van de factor?
Even ter informatie, de lens is in combinatie met de D3000.
Ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven, want ik wil graag een keer wat meer zoomen voor natuurfoto's.
Groet, Edward
Is dat een optie? Wordt het beeld slechter? Of is er een grens van de factor?
Even ter informatie, de lens is in combinatie met de D3000.
Ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven, want ik wil graag een keer wat meer zoomen voor natuurfoto's.
Groet, Edward
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: converter op de 70-300mm VR
Dat kan je beter vergeten. Nikon raadt het af, en maakt geen converters die passen. Je kan een Kenko of zo kopen, en dan past het. Maar de lichtsterkte neem dan nog meer af, waardoor autofocus heel slecht of net meer werkt, en optisch wordt het ook allemaal niet beter.
Dit is trouwens een regelmatig terugkerende vraag, dus er zou wel wat te vinden moeten zijn via de zoekfunctie.
Dit is trouwens een regelmatig terugkerende vraag, dus er zou wel wat te vinden moeten zijn via de zoekfunctie.
Ok, dank je Peter.
Ligt dat dan aan de lichtsterkte van mijn lens?
Ik zie namelijk wel vaker een foto genomen met een converter...
Groet, Edward
Groet, Edward
Converters werken wel, maar idd niet op jouw lens. Komt door de lichtsterkte.
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het bekende mm probleem....
Kijk bv ook eens hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=23115
Groeten,
George
Kijk bv ook eens hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=23115
Groeten,
George
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Peter?EdwardHazebroek schreef:Ok, dank je Peter.
Groet, Edward

Ja. TC's werken het best met vaste-brandpunt-objectieven en lichtsterke zoom-objectieven. Maar zoals gezegd; je zou een van iemand een Kenko TC kunnen lenen. Niet verder gaan dan 1.4x, want anders wordt het echt te erg. Je kan dan nauwelijks nog door je oculair heenkijken.
Sorrie Patrick...van de naam-vergissing!
Balen dan, dat ik weer de verkeerde keuze heb gemaakt!
Ik zie al die mooie scherpe foto's én van een beste afstand gemaakt...en dan denk ik: DAT WIL IK OOK!
Maar goed. Dat wordt 'm dus weer niet...jammer,jammer!
Dus misschien deze dan een optie? :
http://link.marktplaats.nl/312684375
Groet, Edward
Balen dan, dat ik weer de verkeerde keuze heb gemaakt!
Ik zie al die mooie scherpe foto's én van een beste afstand gemaakt...en dan denk ik: DAT WIL IK OOK!
Dus misschien deze dan een optie? :
Groet, Edward
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Denk niet dat je van een combi van deze en je 70-300 blij gaat worden.
Je houdt dan zoals Patrick al zei helemaal geen lichtsterkte meer over en dus geen autofocus.
Daarbij in acht genomen dat een 70-300 op 300mm toch al iets softer wordt gaat dit geen succes worden denk ik.
Groeten,
George
Je houdt dan zoals Patrick al zei helemaal geen lichtsterkte meer over en dus geen autofocus.
Daarbij in acht genomen dat een 70-300 op 300mm toch al iets softer wordt gaat dit geen succes worden denk ik.
Groeten,
George
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR
George
D5100 70-300VR
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Beste Edward, dit schreef de verkoper: Ik heb 'm tijdenlang gebruikt met een Nikon 80-200 F/2.8. Ook de Nikon's 80-400 AF VR, of de 70-300 AF zijn prima geschikt voor deze teleconverter omdat de teleconverter NIET aan de body doorgeeft dat het maximale diafragma is gewijzigd, een 70-300 f/4-5.6 zal dus datzelfde diafragmagetal houden en je body zal dus gewoon scherpstellen (mits er voldoende licht is)
Ik heb dit getest met een Tamron 70-300 AF f/4.5-5.6
Dit is dus grote lariekoek, als de AF zou werken als de TC het diafragmagetal niet doorgeeft aan de body zou je met een 3x TC op je 70-300mm kunnen werken.
Het gaat er niet om wat je TC doorgeeft, maar wat je sensor in de body aan licht kan meten en daar heeft de body een bepaalde minimale hoeveelheid licht voor nodig.
Is die minimale hoeveelheid licht er niet dan zal de AF dus doodleuk niet of slecht werken.
Maar met gunstige lichtomstandigheden zal de Kenco PRO 300 1.4 wel met AF op jouw body kunnen werken, maar waarschijnlijk wel een stukje trager.
Wij hebben hem thuis op de 70-300mm VR en de 80-400mm VR en het werkt zij het wat trager.
Groetjes George
Ik heb dit getest met een Tamron 70-300 AF f/4.5-5.6
Dit is dus grote lariekoek, als de AF zou werken als de TC het diafragmagetal niet doorgeeft aan de body zou je met een 3x TC op je 70-300mm kunnen werken.
Het gaat er niet om wat je TC doorgeeft, maar wat je sensor in de body aan licht kan meten en daar heeft de body een bepaalde minimale hoeveelheid licht voor nodig.
Is die minimale hoeveelheid licht er niet dan zal de AF dus doodleuk niet of slecht werken.
Maar met gunstige lichtomstandigheden zal de Kenco PRO 300 1.4 wel met AF op jouw body kunnen werken, maar waarschijnlijk wel een stukje trager.
Wij hebben hem thuis op de 70-300mm VR en de 80-400mm VR en het werkt zij het wat trager.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Dank je George, er is misschien dus nog een klein beetje hoop 
Man wat is fotografie toch een dure hobby!
Misschien dat ik een 1.4 goedkoop op de kop kan tikken op MP...\
Groet, Edward

Man wat is fotografie toch een dure hobby!
Misschien dat ik een 1.4 goedkoop op de kop kan tikken op MP...\
Groet, Edward
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Helemaal niet. Het is een erg goed objectief, zeker voor de prijs. Het is gewoon heel lastig om een nog "langer" objectief te kopen voor een betaalbare prijs. Daar sta je echt niet alleen in.EdwardHazebroek schreef:Balen dan, dat ik weer de verkeerde keuze heb gemaakt!
Die zijn op een paar uitzonderingen na gemaakt met brandpunten die niet langer zijn dan wat je nu hebt. En vaak knip je nog een flink stuk weg. Een echt lang topobjectief kost gewoon vele, vele duizenden Euro's, en dat is niet voor iedereen weggelegd.EdwardHazebroek schreef:Ik zie al die mooie scherpe foto's én van een beste afstand gemaakt...en dan denk ik: DAT WIL IK OOK!
Zou ik eerst eens uitproberen, maar zoiets bedoelde ik wel. Maar ik denk dat je er niet vrolijk van zal worden.EdwardHazebroek schreef:Dus misschien deze dan een optie? :
Als je dan toch langer wilt, kijk dan eens naar iets als een Sigma 50-500, of een 100-300 f4 (erg goed!) met 1.4x TC. Die laatste is voor iets van 600 a 700 Euro tweedehands te koop. Maar dan ben je toch al wat meer geld aan het uitgeven dan een TC bij wat je nu hebt.
Patrick, je beurt me weer helemaal op!
Als jij hier toch niet was op het forum
Ik staar me misschien te blind op de rijkere fotografen, he he...
Groet, Edward

Groet, Edward
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Vergeet ook niet dat je in de nabewerking je foto ook nog flink kan verbeteren (en verknallen). De grenzen van je set kennen is een goede zaak. Zo weet ik bijvoorbeeld dat je met mijn D200 de ISO waarden echt niet te hoog moet laten oplopen bijvoordeeld. Ook is het goed even te kijken bij welke diafragma's en welke zoomstanden je objectieven goed presteren.EdwardHazebroek schreef:Patrick, je beurt me weer helemaal op!
Groet, Edward
Tenslotte is het belangrijkste deel van de camera de man/vrouw die 'm bedient. En dat stuk verbeteren hoeft in principe niets meer te kosten dan wat boterhammen... en die eet je toch al.

Om even te zien wat je 70-300 VR op een FX camera kan (D3), kan je even kijken naar de voetbalfoto's die rbfoto.nl onlangs heeft geplaatst. Voorwaar geen gek resultaat!
Foto's zien er goed uit, Patrick. Ik zit al weer te popelen om foto's te maken 
Ik zit toch te denken om een keer een workshop te volgen of zoiets...alleen ben ik momenteel erg druk met de studie en de kinderkamer in spe.
Groet, Edward

Ik zit toch te denken om een keer een workshop te volgen of zoiets...alleen ben ik momenteel erg druk met de studie en de kinderkamer in spe.
Groet, Edward
- gijsmondria
- Forumlid
Ik heb puur uit experiment eens geprobeert om de 70-300vr met een kenko pro 2x aan een d300 te hangen. Maar helaas, de sensor krijgt niet genoeg licht om scherp te stellen. Ook de VR raakt flink van slag een gaat klapperen. Klonk niet echt geweldig. met een 1.4 heb ik niet geprobeert
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x