ben er bijn uit...toch nog even een bombardement van vragen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
martijn1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

ben er bijn uit...toch nog even een bombardement van vragen

Bericht door martijn1 » za jan 23 2010 12:21 pm

de bedoeling was om een d5000 aan te schaffen, maar neig nu steeds meer om voor de d90 te gaan, net iets meer voordelen ten opzichte van de andere, de grootste reden is het voordeel van de ingebouwde motor..nu ben ik mijzelf al een tijd aan het inlezen en als ik het goed hep begrepen kan ik van nikkor alle lenzen aanschaffen die af bezitten (klopt toch) oud/nieuw
vr is leuk, maar niet noodzakelijk (toch)
hoe zit dit bij de sigma lenzen, wat voor'n afkortingen/omschrijvingen moet ik daar rekening bij houden, zodat ik wel de beschikking blijf houden van het zelfde als de af lenzen van nikkor
er komen zoveel afkortingen/omschrijvingen voorbij, en verschilen in prijzen..dat ik niks met zekerheid weet
ben van plan om alleen de body aan te schaffen in combi met een 70-300mm, dit omdat ik alleen natuur..landschappen/dieren fotograveer
vervolgens kan ik voorlopig dan even uit met de mm, om in de toekomst meer en betere mm aan te schaffen
dit alles is ter voorbereiding om vervolgens tot aanschaf over te gaan, eerst duidelijkheid voordat ik mijn varkentje leeg moet schudden... :mryellow:
hoop dat het verhaal/vragen een beetje duidelijk overkomt, zoniet dan hoor ik het wel...wie brengt er rust en duidelijkheid in mijn hoofd.... :mryellow:
alvast bedankt
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: ben er bijn uit...toch nog even een bombardement van vragen

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 23 2010 12:30 pm

Lees over de D90: http://home.kpn.nl/braak117/Nikon%20D90.pdf
Lees over de D5000: http://home.kpn.nl/braak117/Nikon%20D5000.pdf

als ik het goed hep begrepen kan ik van nikkor alle lenzen aanschaffen die af bezitten (klopt toch) oud/nieuw ??
Nee, om het goed te zeggen, je hebt niks aan de objectieven tussen 1925 (Flieger Objective) en 1977. Na 1977 komen de AI en AIS objectieven die nog geen autofocus hebben, ze passen en werken op je camera, wel met automatische lichtmeting, maar niet met autofocus, want dat zat er toen nog niet op. Alle latere objectieven passen ook en als ze AF zijn, werkt dat ook.

vr is leuk, maar niet noodzakelijk (toch) Klopt. Soms voorkom je het gebruik van flitser of statief er mee. Nikon zegt 4 stops winst, maar als je 3 stops aanhoudt zit je aan de veilige kant.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za jan 23 2010 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za jan 23 2010 12:38 pm

Martijn,
In de veronderstelling dat je voor de eerste aanschaf van een Nikon spiegelreflex staat.
Lees beide bovenstaande artikelen.
Maak de keuze d5000/90 met als consequentie wel of niet beperkt zijn tot af-s lenzen (nodig voor af op de d5000).
Kiezen voor af-s lenzen brengt beperkingen in de keuzemogelijkheden, maar ook een betaalbaarder kamera-body.
Als je een lens tot (of voorbij) 300mm overweegt: investeer dan ook in een stevig statief en vertrouw niet op VR.
Tip x: investeer in een spelling-checker :D
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 23 2010 12:40 pm

@martijn1
Rust breng ik niet in je hoofd, dat is iets wat bij jezelf ligt, maar ik kan wel proberen richting te geven om op enkele kwesties wat meer duidelijkheid te verschaffen. Voor wat betreft Nikon passen alle AF lenzen van Nikon werkend op een D90.
Wat betreft VR. Inderdaad leuk, maar niet noodzakelijk. Pakweg 185 jaar lang hebben lenzen/camera's het namelijk gedaan zonder VR en er zijn toch wereldberoemde fotografen uit voort gekomen. (Zelfs AF is niet noodzakelijk).
Voor de reeks afkortingen van Sigma lenzen, lijkt het me logisch even op de website van Sigma te kijken:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp
Lijst van Sigma lenzen met de specs. op een rijtje: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_chart.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za jan 23 2010 12:49 pm

Hans Braakhuis schreef:Lees over de D90: http://home.kpn.nl/braak117/Nikon%20D90.pdf
Lees over de D5000: http://home.kpn.nl/braak117/Nikon%20D5000.pdf

als ik het goed hep begrepen kan ik van nikkor alle lenzen aanschaffen die af bezitten (klopt toch) oud/nieuw ??
Nee, om het goed te zeggen, je hebt niks aan de objectieven tussen 1925 (Flieger Objective) en 1977. Na 1977 komen de AI en AIS objectieven die nog geen autofocus hebben, ze passen en werken op je camera, wel met automatische lichtmeting, maar niet met autofocus, want dat zat er toen nog niet op. Alle latere objectieven passen ook en als ze AF zijn, werkt dat ook.

vr is leuk, maar niet noodzakelijk (toch) Klopt. Soms voorkom je het gebruik van flitser of statief er mee. Nikon zegt 4 stops winst, maar als je 3 stops aanhoudt zit je aan de veilige kant.
bedankt voor je linkjes, die had ik al gelezen en vormden dus een onderdeel van mijn besluit om voor de d90 te gaan!
en het nikkor objectief aanbod is mij nu wel helder, gewoon voor een af gaan dan is er behoud van autofocus mits het jaar waar die uitkomt...

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za jan 23 2010 12:54 pm

gijs sandberg schreef:Martijn,
In de veronderstelling dat je voor de eerste aanschaf van een Nikon spiegelreflex staat.
Lees beide bovenstaande artikelen.
Maak de keuze d5000/90 met als consequentie wel of niet beperkt zijn tot af-s lenzen (nodig voor af op de d5000).
Kiezen voor af-s lenzen brengt beperkingen in de keuzemogelijkheden, maar ook een betaalbaarder kamera-body.
Als je een lens tot (of voorbij) 300mm overweegt: investeer dan ook in een stevig statief en vertrouw niet op VR.
Tip x: investeer in een spelling-checker :D
Groeten, Gijs
een degelijk statief ben ik mij ook in aan het verdiepen, twijfels zijn er bijna niet meer..d5000 d90
ik weet dat mijn spelling de wensen over laat, op dat na ben ik perfect... :mryellow:
als ze mij maar begrijpen... :wink:

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za jan 23 2010 12:57 pm

Léon Obers schreef:@martijn1
Rust breng ik niet in je hoofd, dat is iets wat bij jezelf ligt, maar ik kan wel proberen richting te geven om op enkele kwesties wat meer duidelijkheid te verschaffen. Voor wat betreft Nikon passen alle AF lenzen van Nikon werkend op een D90.
Wat betreft VR. Inderdaad leuk, maar niet noodzakelijk. Pakweg 185 jaar lang hebben lenzen/camera's het namelijk gedaan zonder VR en er zijn toch wereldberoemde fotografen uit voort gekomen. (Zelfs AF is niet noodzakelijk).
Voor de reeks afkortingen van Sigma lenzen, lijkt het me logisch even op de website van Sigma te kijken:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp
Lijst van Sigma lenzen met de specs. op een rijtje: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_chart.asp
optie af zal mischien ook geen noodzaak zijn, maar in mijn geval wel een hulp..zo nu en dan, ben nog beginnende en heb nog veel te leren, dit is dan ook in mijn ogen een goede ondersteuning..bedankt voor de link..we gaan hem doorspitten

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo jan 24 2010 3:30 pm

gijs sandberg schreef: Tip x: investeer in een spelling-checker :D
en je zal zien dat het camera is ipv kamera ;-)

Martijn, ik kan je melden dat de Nikon 70-300 mij uitstekend bevalt icm de D90 en dat de foto's uit de hand waar de VR bij aanstaat zeer veel beter zijn dan zonder (op statief schijnt VR uit te moeten dus dat doe ik dan netjes maar ik vergeet hem soms weer aan te zetten daarna). Maar ook ik ben beginnend dus mogelijk dat er een verband is...
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » zo jan 24 2010 3:48 pm

Tien schreef:
gijs sandberg schreef: Tip x: investeer in een spelling-checker :D
en je zal zien dat het camera is ipv kamera ;-)

Martijn, ik kan je melden dat de Nikon 70-300 mij uitstekend bevalt icm de D90 en dat de foto's uit de hand waar de VR bij aanstaat zeer veel beter zijn dan zonder (op statief schijnt VR uit te moeten dus dat doe ik dan netjes maar ik vergeet hem soms weer aan te zetten daarna). Maar ook ik ben beginnend dus mogelijk dat er een verband is...
dus jij red je aardig met het zoom vermogen van dit objectief, vr is niet noodzakelijk maar zou mij evt kunnen ondersteunen..os bij sigma, zie dit objectief meer als overbrugging tot het hogere/betere mm bereik..
ben er dan nog ook niet helemaal uit..vr of os 70-300mm of gewoon af, scheelt natuurlijk wel in geld..
normaal moet je nooit bezuinigen op een objectief maar doordat ik zo bespaar ben ik eerder bij een sterker exemplaar voor mijn camera
:wink:

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » zo jan 24 2010 4:22 pm

Hoi Martijn,

De zoom ervaar ik als ruim voldoende. Hij is maximaal ingezoomd iets minder dan op pakweg 200mm maar daar is de prijs ook naar. De VR ervaar ik toch wel als prettig maar is op statief nutteloos dus het hangt er een beetje vanaf wat je wil. Overigens staan ze echt voor een prikkie op MP dus je zou natuurlijk ook eerst de niet-VR kunnen kopen voor minder dan 100 euro om daar eens mee te beginnen. Als de zoom dan toch tegenvalt, weet je iig dat je naar iets anders op zoek moet en dan weet je ook of je VR wilt hebben of niet. Zonder AF zou ik zelf niet willen maar ik schiet vrij veel uit de hand.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » zo jan 24 2010 4:37 pm

Tien schreef:Hoi Martijn,

De zoom ervaar ik als ruim voldoende. Hij is maximaal ingezoomd iets minder dan op pakweg 200mm maar daar is de prijs ook naar. De VR ervaar ik toch wel als prettig maar is op statief nutteloos dus het hangt er een beetje vanaf wat je wil. Overigens staan ze echt voor een prikkie op MP dus je zou natuurlijk ook eerst de niet-VR kunnen kopen voor minder dan 100 euro om daar eens mee te beginnen. Als de zoom dan toch tegenvalt, weet je iig dat je naar iets anders op zoek moet en dan weet je ook of je VR wilt hebben of niet. Zonder AF zou ik zelf niet willen maar ik schiet vrij veel uit de hand.
zonder af durf ik ook (nog) niet aan, heb gelezen dat dit objectief tot +- 280mm redelijk presteert..en het statief gebruik ik tot nu toe vrij weinig..dus veel uit de hand
marktplaats ben ik al aan het bekijken ebay ook...komt inderdaad mooi spul voorbij

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » zo jan 31 2010 10:25 am

toch nog even doorborduren...er is mij een d70s aangeboden voor weinig, ALS ik hier voor zou gaan hou ik flink budget over voor een lichtsterk objectief..erg intressant..(objectief is van groter belang dan een body..heb ik gehoord/gelezen) tot op zekere hoogte
of toch gewoon lekker doorgaan voor de d5000/d90, en dan komt dat objectief ooit nog wel..
d70s heeft niet het aantal pixels en dezelfde censor als de anderen...heb even jullie kennis en ervaring nodig voor de juiste keuze...bvd

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » zo jan 31 2010 11:51 am

bedoel je het setje uit Nijmegen met de AF-S 24-85mm, 70-300mm? Leuk instap-bedrag hoor, voor de prijs van een tweedehands 70-300vr. Je zou het als starters-test-setje kunnen nemen en dan later kijken wat je gaat vervangen: de body of het glas (dat beiden beter kan maar dat blijf je houden - glas is natuurlijk langer houdbaar). Ik kan je niet adviseren maar ik denk dat je gewoon ergens moet starten. De toegevoegde waarde op de kwaliteit van de de foto's is relatief laag als het om de body gaat en veel hoger als het om objectieven gaat, en nog veel hoger als het om de fotograaf gaat, maar dat wist je al.

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » zo jan 31 2010 12:18 pm

Tien schreef:bedoel je het setje uit Nijmegen met de AF-S 24-85mm, 70-300mm? Leuk instap-bedrag hoor, voor de prijs van een tweedehands 70-300vr. Je zou het als starters-test-setje kunnen nemen en dan later kijken wat je gaat vervangen: de body of het glas (dat beiden beter kan maar dat blijf je houden - glas is natuurlijk langer houdbaar). Ik kan je niet adviseren maar ik denk dat je gewoon ergens moet starten. De toegevoegde waarde op de kwaliteit van de de foto's is relatief laag als het om de body gaat en veel hoger als het om objectieven gaat, en nog veel hoger als het om de fotograaf gaat, maar dat wist je al.
is niet dat setje, maar zal hem opzoeken..tis nu de bedoeling om iets goed en blijvend te aanschaffen, heb nu een fuji maar ben daar zeer beperkt mee.(diafragma).wil dus niet nog een x iets hebben waar ik te kort aan kom!
als de d70s een goede basis is al camera, kan ik verder met kwaliteit's objectieven
maar twijfel dus dat zo'n verouderde camera dat is (ten opzichte van), dus dan toch voor die andere 2 en dan geduld met de objectieven..het leven zit vol met keuzes... :) jou toegevoegde waarde verhaal klopinderdaad ja... :wink:

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » di feb 02 2010 8:18 am

een Fuji compact? Dat is hele andere taal. Je zult dan de D70 als een genot ervaren.
Anyway: diafragma is volgens mij lens-afhankelijk en niet echt camera-afhankelijk.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”