Verschil opnameinstellingen en Lightroom
Verschil opnameinstellingen en Lightroom
Zit op het moment een beetje vast. Was wat aan het experimenteren met de beeldinstellingen van de camera (neutral.standard/vivid, etc) en had hier een eigen versie van gemaakt (C1). Lijkt er aardig uit te zien op het display. Echter wanneer ik de foto's importeer in LR, dan wordt er toch weer een bewerking overheen gegooid en blijft er weinig van over. Althans, zo lijkt het; even zie je het beeld zoals door mij bedoeld en vervolgens wordt het bewerkt (belichting/contrast/tint/etc). Bij het importeren heb ik 'geen ontwikkelinstelling' gekozen. In LR zelf staat echter wel 'standard' als cameraprofiel ingesteld. Kan je niet uitzetten geloof ik.
Het lijkt alsof het niets uitmaakt wat je in je camera instelt, omdat LR ook altijd zijn eigen bewerking erop uitvoert. En dat wil ik dus niet. Of zou ik altijd 'neutral' in de camera moeten kiezen en dan vervolgens LR zijn, evt. door mij gekozen instelling laten doen? Maar dat beperkt weer mijn manier van fotograferen en zit ik meer achter het beeldscherm te werken dan met de camera.
Eigenlijk zoek ik naar de beste workflow, ook met het oog op informatieverlies (dus camerainstellingen gebruiken of achteraf in LR/PS?). Kom er even niet uit, kan iemand me hiermee helpen?
Het lijkt alsof het niets uitmaakt wat je in je camera instelt, omdat LR ook altijd zijn eigen bewerking erop uitvoert. En dat wil ik dus niet. Of zou ik altijd 'neutral' in de camera moeten kiezen en dan vervolgens LR zijn, evt. door mij gekozen instelling laten doen? Maar dat beperkt weer mijn manier van fotograferen en zit ik meer achter het beeldscherm te werken dan met de camera.
Eigenlijk zoek ik naar de beste workflow, ook met het oog op informatieverlies (dus camerainstellingen gebruiken of achteraf in LR/PS?). Kom er even niet uit, kan iemand me hiermee helpen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Verschil opnameinstellingen en Lightroom
Uit je uitleg neem ik aan dat het om RAW-bestanden gaat (NEF).
Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen op het forum. Zoek er maar eens op.
De meeste externe programma's / RAW-converters zoals camera RAW van Photoshop en Bridge nemen geen camera-instellingen over, dus expliciete instellingen die je in de camera doet gaan verloren. De enige RAW-converter die wel de camera-instellingen overneemt is die van Nikon zelf, Nikon Capture NX(2). (De viewer IrfanView houdt wel rekening met camera-instellingen ---> de software maakt misschien gebruik van de Nikon SDK).
De meest hilarische test die je kunt doen om te controleren hoe je bestand uitpakt in een extern programma is om in je camera een zwart-wit setting mee te geven. Als je het RAW-bestand dan inlaadt in Bridge of Photoshop (camera RAW), komt je bestand op in kleur.
Dat je bij het inladen even een moment misschien toch de "camera-versie" als beeld ziet, is wellicht de thumbnail die in het bestand is meegegeven en als eerste even opkomt en de "ontwikkeling" heeft vanuit de camera. Dan komt de calculatie van je Bridge programma erachteraan op het werkelijke RAW-bestand en krijg je de versie van Bridge zonder rekening te houden met camera-settings.
Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen op het forum. Zoek er maar eens op.
De meeste externe programma's / RAW-converters zoals camera RAW van Photoshop en Bridge nemen geen camera-instellingen over, dus expliciete instellingen die je in de camera doet gaan verloren. De enige RAW-converter die wel de camera-instellingen overneemt is die van Nikon zelf, Nikon Capture NX(2). (De viewer IrfanView houdt wel rekening met camera-instellingen ---> de software maakt misschien gebruik van de Nikon SDK).
De meest hilarische test die je kunt doen om te controleren hoe je bestand uitpakt in een extern programma is om in je camera een zwart-wit setting mee te geven. Als je het RAW-bestand dan inlaadt in Bridge of Photoshop (camera RAW), komt je bestand op in kleur.
Dat je bij het inladen even een moment misschien toch de "camera-versie" als beeld ziet, is wellicht de thumbnail die in het bestand is meegegeven en als eerste even opkomt en de "ontwikkeling" heeft vanuit de camera. Dan komt de calculatie van je Bridge programma erachteraan op het werkelijke RAW-bestand en krijg je de versie van Bridge zonder rekening te houden met camera-settings.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Sorry1; idd gaat het om NEF, was ik vergeten te vermelden
Sorry2; had gezocht, maar niet gevonden. Zal eens verder zoeken.
En verder; bedankt voor je reactie. Zo is het duidelijk voor me. Komt er eigenlijk op neer dat je dit soort instellingen dus het beste maar links kan laten liggen. Een evt. effect dan maar in LR aangeven. Of Capture gebruiken... blijf toch bij LR denk ik, werkt erg prettig.
Sorry2; had gezocht, maar niet gevonden. Zal eens verder zoeken.
En verder; bedankt voor je reactie. Zo is het duidelijk voor me. Komt er eigenlijk op neer dat je dit soort instellingen dus het beste maar links kan laten liggen. Een evt. effect dan maar in LR aangeven. Of Capture gebruiken... blijf toch bij LR denk ik, werkt erg prettig.
- Léon Obers
- Forumlid
Hier nog een reactie elders met betrekking tot Lightroom:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 39#p289639
Uiteraard kun je gewoon met Lightroom werken. Maar probeer eens de mogelijkheden van Capture NX2 door een demo te downloaden. Werkt iets van 30 dagen denk ik.
Een mooi bestand om te downloaden en te bekijken wat het doet kun je hier vinden (lees beslist ook de verdere berichten in de draad). http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p315038
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 39#p289639
Uiteraard kun je gewoon met Lightroom werken. Maar probeer eens de mogelijkheden van Capture NX2 door een demo te downloaden. Werkt iets van 30 dagen denk ik.
Een mooi bestand om te downloaden en te bekijken wat het doet kun je hier vinden (lees beslist ook de verdere berichten in de draad). http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p315038
Thanx mate!
Heb Capture al eens geprobeerd, maar was daar helemaal niet blij mee. Ondertussen, na jouw reactie de boel opnieuw geinstalleerd en idd zijn de kleuren in Capture meer iom wat ik in de camera ingesteld had. Maar blijf Capture een draak van een programma vinden. Zal me toch eens wat meer in Capture proberen te verdiepen, misschien ga ik het nog ontdekken.

Heb Capture al eens geprobeerd, maar was daar helemaal niet blij mee. Ondertussen, na jouw reactie de boel opnieuw geinstalleerd en idd zijn de kleuren in Capture meer iom wat ik in de camera ingesteld had. Maar blijf Capture een draak van een programma vinden. Zal me toch eens wat meer in Capture proberen te verdiepen, misschien ga ik het nog ontdekken.
En als je in ACR nu op het camera calibratie icoon klikt, derde van links? Daar vind je toch de voor-instellingen van je camera. Ik zie daar o.a. camera D2x mode 1, 2 en 3, Vidid, neutral etc. Dus ik bedoel hier niet de Adobe standard of ACR 4.3 of 4.4. Wat gebeurt er dan met je beeld?Léon Obers schreef:De meeste externe programma's / RAW-converters zoals camera RAW van Photoshop en Bridge nemen geen camera-instellingen over, dus expliciete instellingen die je in de camera doet gaan verloren.
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
eh... wat bedoel je met ACR?ALE schreef:En als je in ACR nu op het camera calibratie icoon klikt, derde van links? Daar vind je toch de voor-instellingen van je camera. Ik zie daar o.a. camera D2x mode 1, 2 en 3, Vidid, neutral etc. Dus ik bedoel hier niet de Adobe standard of ACR 4.3 of 4.4. Wat gebeurt er dan met je beeld?Léon Obers schreef:De meeste externe programma's / RAW-converters zoals camera RAW van Photoshop en Bridge nemen geen camera-instellingen over, dus expliciete instellingen die je in de camera doet gaan verloren.
ALE
Sorry, ACR = Adobe Camera RAW
ALE
ALE
Ok... gebruik ik nooit, ga altijd vanuit LR naar PS, vandaar...
Daar zie ik de standaardprofielen die ik in LR ook kan zien en als ik daarvoor kies, is het een soort voorinstelling die het beeld navenant verandert. Zijn dus cameraspecifiek. In mijn geval ging het vooral om een eigen aangemaakte instelling in de camera, die ik vivid extreem genoemd heb. Die is daarom ook niet standaard in LR aanwezig en in LR nabootsen wordt een beetje nattevingerwerk.
Overigens grappig om te zien dat Capture die aangemaakte instelling vanuit de camera wel meeneemt en alles dus klopt.
Daar zie ik de standaardprofielen die ik in LR ook kan zien en als ik daarvoor kies, is het een soort voorinstelling die het beeld navenant verandert. Zijn dus cameraspecifiek. In mijn geval ging het vooral om een eigen aangemaakte instelling in de camera, die ik vivid extreem genoemd heb. Die is daarom ook niet standaard in LR aanwezig en in LR nabootsen wordt een beetje nattevingerwerk.
Overigens grappig om te zien dat Capture die aangemaakte instelling vanuit de camera wel meeneemt en alles dus klopt.
Dat is ook logisch want zoals Léon al schreef, Capture NX is afkomstig van Nikon. Zij hoeven zich alleen te concentreren op de Nikon modellen terwijl Adobe RAW voor algemeen gebruik is. Zij houden en kunnen ook denk ik geen rekening houden met camera (merk) specifieke instellingen. Die zal je moeten fine tunen.haya99 schreef:Overigens grappig om te zien dat Capture die aangemaakte instelling vanuit de camera wel meeneemt en alles dus klopt.
Groet,
ALE
- Léon Obers
- Forumlid
Ik kan dat niet terughalen omdat ik nog met een versie CS 2 werk van Photoshop met een oudere versie ACR.ALE schreef:En als je in ACR nu op het camera calibratie icoon klikt, derde van links? Daar vind je toch de voor-instellingen van je camera. Ik zie daar o.a. camera D2x mode 1, 2 en 3, Vidid, neutral etc. Dus ik bedoel hier niet de Adobe standard of ACR 4.3 of 4.4. Wat gebeurt er dan met je beeld?Léon Obers schreef:De meeste externe programma's / RAW-converters zoals camera RAW van Photoshop en Bridge nemen geen camera-instellingen over, dus expliciete instellingen die je in de camera doet gaan verloren.
Bij een tab "Calibrate" ---> "Camera Profile" vind ik daar alleen ACR 3.6
Maar als ik afga op de informatie bij Adobe waar bijv. bij een DNG converter ook camera-profielen gebruikt kunnen worden, gaat het om specifieke settings binnen die converter, of zoals je wilt specifieke settings van de kleursliders eronder afgestemd voor een bepaalde camera. Dan gaat het niet om settings die je in een camera zoals een Nikon of Canon camera vind en mogelijk worden bijgesloten in haar RAW-bestanden maar om profielen die door Adobe ter beschikking zijn gesteld of die je zelf hebt samengesteld als afregeling om een bepaald karakter in je ACR of DNG-converter te generen voor die camera. Laten we zeggen zoiets als bij een PC-monitor dat je met een "ColorVison Spider" zelf een kleurprofiel maakt voor het scherm, zo biedt Adobe een mogelijkheid om profielen te maken voor haar RAW- of DNG-converter afgestemd op een camera. Maar die profielen zelf hebben geen rechtstreekse harde verbintenis met de settings van de camera die vastgelegd zijn in een RAW-bestand. Het zijn ook verschillende algoritmen en tools die erachter liggen.
Zie: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DN ... ile_Editor
en tutorial: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DN ... les:Editor
Meer info: http://www.digifotopro.nl/artikel/24631
Verbetering
Veel fotografen hebben gevraagd de kleurweergave van ACR te verbeteren en Adobe heeft geluisterd. Onlangs stelde de softwarefabrikant een bèta van Adobe Camera Profiles beschikbaar. Adobe heeft geprobeerd met deze profielen zoveel mogelijk de output van merkeigen raw-converters te benaderen. Ook het standaardprofiel is flink onder handen genomen. De huidige versie is nog in betafase en zodoende nog niet geïmplementeerd in het recent vrijgegeven Lightroom 2.0 en ACR 4.5, maar de bètaprofielen zijn al wel te downloaden. Momenteel zijn alleen cameraspecifieke profielen voor Canon en Nikon beschikbaar, maar ook voor andere camera’s is het nieuwe standaardprofiel een flinke verandering.
Voor alle duidelijkheid; je punt is helder en zo had ik het (in tweede instantie) ook opgevat. En om verdere misverstanden te voorkomen, de genoemde beta is van okt '08, volgens mij zijn er inmiddels alweer betere updates geweest met de nieuwere versies van LR.
Misschien te simpel gedacht maar je kunt natuurlijk ook de foto's in JPEG schieten. In lightroom inlezen en je foto's staan met alle wijzigingen erin, ook in vivid extreem :mrgreen:
Je mist dan wel de voordelen van raw/nef maar misschien gebruik je dat niet / weinig
.
Je mist dan wel de voordelen van raw/nef maar misschien gebruik je dat niet / weinig
.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Nee, niet simpel, wel pragmatisch. Heb ik ook aan gedacht, maar kan RAW/NEF meestal niet missen.dotcat schreef:Misschien te simpel gedacht maar je kunt natuurlijk ook de foto's in JPEG schieten. In lightroom inlezen en je foto's staan met alle wijzigingen erin, ook in vivid extreem :mrgreen:
.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat lijkt me inderdaad niet echt de manier...haya99 schreef:Nee, niet simpel, wel pragmatisch. Heb ik ook aan gedacht, maar kan RAW/NEF meestal niet missen.dotcat schreef:Misschien te simpel gedacht maar je kunt natuurlijk ook de foto's in JPEG schieten. In lightroom inlezen en je foto's staan met alle wijzigingen erin, ook in vivid extreem :mrgreen:

Ik heb altijd veel gedaan met LightRoom, en je moet inderdaad veel meer doen voordat je het resultaat hebt dat je wilt bereiken. Maar het programma zit zo in elkaar dat het toch heel snel werkt.
Ik gebruik LightRoom nog steeds voor de snelle klussen met veel foto's, maar steeds vaker Nikon Capture NX 2. Het is jammer dat het niet echt handig is om de twee te combineren. Vanuit Capture kan je wel heel behoorlijk door naar PhotoShop...