Ik ben echt een hobbyfotograaf en ook nog eens een redelijke beginner, vandaar dat ik me graag laat adviseren door (ervarings)deskundigen.
Mijn uitrusting beslaat momenteel een Nikon D80 met een 28-135 mm kit lens, een lachertje dus bij wat sommige van jullie allemaal aan eq hebben. Als het goed is (dus de €'s bij elkaar heb) komt daar binnenkort wat aanvulling op. Sowieso de Nikon AF-D 50 mm f/2.8 gaat er bij komen, maar hopelijk ook de Tamron 17-50 mm f2.8, maar ja de €'s hè want die prijzen zijn niet te flauw (begint pas bij zo'n € 400,- en dan heb je nog niets eens de VC variant)

Waar het om gaat is dat ik een statief wil gaan aanschaffen. Vandaar toch even het inleidende stukje zodat jullie weten wat dat statief moet gaan dragen.
Op dit moment ben ik niet voornemens een telelens aan te gaan schaffen en gezien de prijzen van een fatsoenlijke lens, denk ik ook dat het wel enige tijd kan duren. Dus daar hoef ik nu niet direct rekening mee te houden. Waar ik nu tussen twijfel is:
1) Velbon ultra luxi L
2) Manfrotto 055 XDB met 804 RC2
Qua prijs ontlopen deze twee elkaar niet veel. Voordeel van de Velbon (in mijn optiek) is het kleine formaat wanneer ingeklapt (ca. 40 cm) en toch de ruime hoogteinstelling (19-161 cm), nadeel is het redelijk lage draaggewicht van 2,5 kg. Het voordeel van de Manfrotto is hoger draaggewicht (4 kg) en de max hoogte van 178 cm (ik ben zelf 190 cm), nadeel is hier een opberglengte van ruim 60 cm en wellicht de minimumhoogte van 48 cm (bij close-ups zonder een goede tele).
Omdat ik maar blijf dubben en er niet uit kom een keuze te maken, wil ik jullie vragen mij te adviseren. Ik sta natuurlijk ook open voor andere suggesties.
.....en dèggê bedankt zeit dè wittê.....

Greetz,
Ronald.