Advies gevraagd Velbon of Manfrotto

Discussies over statieven
Plaats reactie
eRBee

Advies gevraagd Velbon of Manfrotto

Bericht door eRBee » wo jan 27 2010 12:22 am

Beste Forummers & Forumettes,

Ik ben echt een hobbyfotograaf en ook nog eens een redelijke beginner, vandaar dat ik me graag laat adviseren door (ervarings)deskundigen.
Mijn uitrusting beslaat momenteel een Nikon D80 met een 28-135 mm kit lens, een lachertje dus bij wat sommige van jullie allemaal aan eq hebben. Als het goed is (dus de €'s bij elkaar heb) komt daar binnenkort wat aanvulling op. Sowieso de Nikon AF-D 50 mm f/2.8 gaat er bij komen, maar hopelijk ook de Tamron 17-50 mm f2.8, maar ja de €'s hè want die prijzen zijn niet te flauw (begint pas bij zo'n € 400,- en dan heb je nog niets eens de VC variant) :cry: . Maar goed, dat is een ander topic.

Waar het om gaat is dat ik een statief wil gaan aanschaffen. Vandaar toch even het inleidende stukje zodat jullie weten wat dat statief moet gaan dragen.
Op dit moment ben ik niet voornemens een telelens aan te gaan schaffen en gezien de prijzen van een fatsoenlijke lens, denk ik ook dat het wel enige tijd kan duren. Dus daar hoef ik nu niet direct rekening mee te houden. Waar ik nu tussen twijfel is:

1) Velbon ultra luxi L
2) Manfrotto 055 XDB met 804 RC2

Qua prijs ontlopen deze twee elkaar niet veel. Voordeel van de Velbon (in mijn optiek) is het kleine formaat wanneer ingeklapt (ca. 40 cm) en toch de ruime hoogteinstelling (19-161 cm), nadeel is het redelijk lage draaggewicht van 2,5 kg. Het voordeel van de Manfrotto is hoger draaggewicht (4 kg) en de max hoogte van 178 cm (ik ben zelf 190 cm), nadeel is hier een opberglengte van ruim 60 cm en wellicht de minimumhoogte van 48 cm (bij close-ups zonder een goede tele).

Omdat ik maar blijf dubben en er niet uit kom een keuze te maken, wil ik jullie vragen mij te adviseren. Ik sta natuurlijk ook open voor andere suggesties.

.....en dèggê bedankt zeit dè wittê..... :wink:

Greetz,
Ronald.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Advies gevraagd Velbon of Manfrotto

Bericht door ReneG » wo jan 27 2010 1:35 am

Als ik tussen die 2 moest kiezen zou ik voor de manfrotto gaan. Ten eerste omdat een hoogte van 161cm. waarschijnlijk te laag is voor iemand van 1.90 meter (zelfs met kop en camera erop kom je dan net tekort). De Manfrotto is 178 cm, maar daar komen de kop en de camera nog op, dan zit je ruim boven de 1.90 meter. Ten tweede is een draaggewicht van 2,5 kg. echt heel weinig, zelfs voor jou set eigenlijk niet genoeg. Verder zeg je dat de manfrotto 4kg. aankan. Dat klopt in combinatie met de 804RC2, maar de beperking is de kop (804RC2 is 4 kg). Het statief zelf kan 7 kg. aan. Voor jou set is 4 kg. nu op zich wel genoeg, maar je statief kan meer aan, dus als je later wat zwaarder wilt hoef je dan alleen de kop te vervangen.

Overigens, ik ben zelf 1.90 meter en heb een Manfrotto 055X-PROB (vergelijkbaar qua afmetingen met de XDB), ik zeg uit ervaring dat die met kop en camera erop meer dan lang genoeg is voor jou lengte. Ik heb ook een korter statief gehad, ongeveer 160 cm., maar dat was net te laag en werkte niet fijn. Veel licht gebukt staan is niet goed voor je rug... :( Ik heb het gewicht en formaat van de 055X serie nooit als een probleem ervaren.

Wat betreft minimale werkhoogte, de beperking van de 055XDB is de middenkolom die 'vastzit' in het statief en niet deelbaar is, deze zorgt voor de 48 cm. min. werkhoogte. Als dat al een probleem is kun je dat oplossen met een kleinere middenkolom (= 30 euro extra), maar dan raak je weer hoogte kwijt. Een beter mogelijk oplossing is een 055X-PROB. Deze is een paar tientjes duurder dan een 'kale' 055XDB, maar heeft een kantelbare middenkolom. Dan wordt je werkhoogte ineens rond de 20 cm en heb je ook de hoogte nog. Ik gebruik dat zelf regelmatig, ook erg handig als je macro wilt doen boven een tafel, je kunt je camera dan 'over/boven' een onderwerp hangen.

Misschien is er ook nog een aanbieding ergens voor de combi 055X-PROB met 804RC2. En als dat niet het geval is, dan heb ik nog een 804RC2 liggen die voor weinig weg mag, die gebruik ik niet meer sinds ik een balhoofd heb. De 804RC2 zat oorspronkelijk bij mijn 055X-PROB. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 27 2010 1:42 am

PS: Bijkomende opmerking: Op een D80 zou ik eerder een 35mm f/1.8 DX lens nemen dan een 50mm f/1.8 lens... Ik heb ze beide maar gebruik de 35mm veel vaker, die is maar een paar tientjes duurder maar veel breder inzetbaar. Tenzij je een specifieke toepassing hebt voor de 50mm...
Spul waarmee je foto's maakt...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 27 2010 7:20 am

Uit het statieven verhaal van m'n website:

1. vuistregel 1 gewicht

Een goed statief heeft massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale DX reflex, dan wordt dat dus door de crop factor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn.

Nu is deze vuistregel heel strikt te nemen als je echt met een 300 millimeter aan de gang wilt met een sluitertijd van zeg 0,5 seconde. Elke trillingsonscherpte wordt genadeloos afgestraft door een niet stabiel statief. Als je een statief niet gebruikt met langere objectieven, maar met name om tot een betere compositie te komen, dan heb je geen 6 of 7 kilo nodig.

2. vuistregel 2 draagvermogen

De meeste fabrikanten geven een draagvermogen op voor een statief. Dat is dan ook het draagvermogen en niet meer dan dat. Voor stabiliteit moet het draagvermogen van het statief 3 keer meer zijn dan het gewicht van je camera, objectief en statiefkop.

Manfrotto is het confectie broertje van Gitzo. Als het kan, ga voor een Manfrotto. Als je een statief veel en lang wilt gebruiken: ga voor een Gitzo.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo jan 27 2010 10:25 am

Ronald,
Eens met het bovenstaande.
Bovendien kijk ik verder dan de web-aanbiedingen en specificaties.
Manfrotto is een europees product met een uitgebreid assortiment in statieven en aanverwante accessoires.
Bij diverse verkooppunten in Nederland kan je e.e.a zien en proberen.
Groeten, Gijs
(heeft oa 055ProB)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jan 27 2010 10:37 am

Ik denk dat Manfrotto onder de mensen op dit forum wel het populairste merk is voor betaalbare statieven. Typ het maar eens in in de zoekbalk... (Joep heeft een driepoot en een enkelpoot van Manfrotto).

eRBee

Bericht door eRBee » do jan 28 2010 10:43 pm

Joep, Gijs, Rene en Hans hartelijk dank voor jullie reactie en advies. Het is eenduidig en duidelijk...........Manfrotto.
Wat dat betreft ben ik dan ook overtuigd. Maar ja, dan ga je daar weer eens verder in duiken en dan denk je XDB of toch XPROB, welke kop etc. Het is telkens tientjeswerk dat verschil, maar wel steeds + + :wink:
Maar goed, daar kom ik wel uit. Ik ga de spullen eerst maar eens live bekijken en dan een keuze maken.

Thnx,
Ronald.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo jan 31 2010 12:52 am

Ronald, belangrijkste vraag is denk ik hoe je het statief gaat gebruiken, vaak - en dus meestal mee op je rugzak/tas - of incidenteel.
Ook moet je toekomstige lenzen meenemen bij je statiefkeuze.

Je neemt twee statieven in overweging op basis van prijs, maar ze zijn met een verschillende doelstelling ontworpen.
De Velbon is een echt reisstatiefje dat zal voldoen voor je huidige lenzen en je makkelijk (en dus vaak) meeneemt.
De Manfrotto is groter en zwaarder en stabieler. Hij is beter berekent op lenzen in het telebereik, maar je neemt hem minder snel mee.

Zelf heb ik een lichter Velbon carbonstatief om vaak mee te nemen (en ik ben daar zeer tevreden over).
Daarnaast heb ik een zwaarder statief als ik maximale stabiliteit nodig heb.

Succes bij je keuze !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”