Nieuw: L21, L22, L110, P100, S3000, S4000, S8000

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: L21, L22, L110, P100, S3000, S4000, S8000

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 03 2010 6:29 am

Vandaag presenteert Nikon allerlei nieuwe Coolpixen.

Met name interessant zijn de L21 en L22, als opvolgers van de L19 en L20. De L21 zal straks in de winkel liggen voor rond de 80 euro.

Dan komt er de P100, als opvolger van de P90. Winkelprijs ergens net onder de 400 euro.

En bijzonder wordt de S8000, met ED glas, redelijk klein, de dunste 10x zoom camera ter wereld, en straks een winkelprijs rond de 260 euro.

Wat meer info uit de persberichten:

De leuke, stijlvolle en intuïtieve COOLPIX S4000
Voor mensen die op zoek zijn naar de allernieuwste technologie en stijl, biedt deze fraaie 12-megapixel camera een intuïtief touch screen van 7,5 cm (3 inch), dat bovendien compact genoeg is om over overal mee naartoe te nemen. Door simpelweg het scherm aan te raken kunt u door al uw foto's bladeren of met de aanraaksluiter een foto maken. De camera stelt hierbij automatisch scherp op het aangeraakte onderwerp en kiest de juiste belichting bij dit item. Het NIKKOR-groothoekobjectief met 4x zoom biedt altijd scherpe resultaten en de vier geavanceerde functies tegen onscherpte zorgen ervoor dat de gevolgen van een bewegend onderwerp, weinig licht en het trillen van de camera tot een minimum worden beperkt. Indien de foto’s toch snel enig retoucheerwerk nodig hebben, kan dit met behulp van de meegeleverde stylus eenvoudig in de camera gedaan worden. Tevens is het mogelijk met de stylus handgeschreven memo’s toe te voegen en tekenhulpmiddelen te gebruiken.

Afbeelding
De S4000.

De zeer complete COOLPIX P100 met 26x zoom
De COOLPIX P100, een zogenoemd bridge model, is ontwikkeld voor gebruikers die de allerhoogste eisen stellen aan hun compact camera. Het NIKKOR-groothoekobjectief met 26x zoom en ED-glas biedt meer vrijheid bij het kiezen van onderwerpen en zorgt steeds weer voor haarscherpe beelden. De vanachter verlichte CMOS-beeldsensor zorgt voor een grotere gevoeligheid en vermindert de hoeveelheid ruis, zodat zelfs bij weinig licht erg mooie foto’s gemaakt kunnen worden. En met 10,3 megapixels kunt u de fijnste details vastleggen en vergrotingen van topkwaliteit maken. Zowel 's nachts als overdag maakt u bovendien prachtige videoclips met de Full HD 1080p filmopname functie met stereogeluid, optische zoom en automatische scherpstelling. En dat alles met 30 beelden per seconde. De veelvoud aan technologische snufjes in deze camera betekent niet dat het gebruiksgemak minder is geworden, onder andere de speciale knop voor video-opnamen en het kantelbare LCD-scherm van 7,5 cm (3,0 inch) zijn hier getuigen van. Daarnaast biedt dit toestel 5 instellingen tegen onscherpte, waardoor u zich helemaal kunt concentreren op het beeld vóór u.

Afbeelding
De P100.

De COOLPIX L110: een indrukwekkende allrounder
De COOLPIX L110 combineert een groot aantal technologische snufjes met gebruiksgemak. Het NIKKOR-groothoekobjectief met 15x zoom biedt precisie en een hoge resolutie, en geeft de gebruiker de vrijheid te kiezen tussen het vastleggen van prachtige foto's of het opnemen van schitterende films in HD met stereogeluid. Dit alles kan in alle rust worden bekeken op het grote 7,5 cm LCD-scherm (3 inch) met hoge resolutie. Met 12,1 megapixels, vijf functies tegen onscherpte, een ergonomische greep, 1 cm macro close-upstand en vijftien onderwerpstanden kunt u er zeker van zijn dat uw foto's er precies zo uit zullen zien als u bedoeld heeft.

Afbeelding
De L110 (met dank aan NCN clublid pixelpeter)

De leuke en betaalbare L21 en L22
Zowel de COOLPIX L21 als L22 zijn eenvoudig in gebruik, wat ze bij uitstek geschikt maakt voor zorgeloos fotograferen door het gehele gezin, met fraaie foto’s als resultaat. De L22 biedt een groot LCD-scherm (7,5 cm/3,0 inch), waardoor het gemakkelijk is om foto's te maken en te bekijken. De ingebouwde elektronische vibratiereductie en bewegingsdetectie, automatische onderwerpselectie en eenvoudige automatische werkstand, staan garant voor mooie foto’s zonder aanpassingen aan de instellingen te hoeven doen. Het slimme portretsysteem zorgt ervoor dat iedereen in beeld is en grote knoppen met speciale opname- en weergavestanden waarborgen een probleemloze bediening. Met zowel de L21 als de L22 kunnen ook videobeelden worden opgenomen, en beide modellen maken gebruik van normale AA-batterijen als stroombron.

Afbeelding
Op de foto de L22, de L21 is identiek qua vormgeving.

COOLPIX S8000: een stijlvolle, uiterst krachtige compact camera

Nikon introduceert vandaag ‘s werelds dunste groothoek compact camera met 10x zoom: de COOLPIX S8000. Deze stijlvolle, uiterste krachtige camera met HD-video is slechts 27,3 mm dun en maakt deel uit van het nieuwe assortiment Nikon COOLPIX-camera's dat dit voorjaar wordt geïntroduceerd.

Dun en eenvoudig
De COOLPIX S8000 is perfect voor gebruikers die op zoek zijn naar een kwalitatief hoogwaardige camera, maar die geen grote zware camera mee willen slepen of veel tijd kwijt willen besteden aan het aanpassen van instellingen. Dit toestel is met een reeks automatische instellingen (waaronder vier functies tegen onscherpte) erg gebruiksvriendelijk, biedt 14,2 megapixels en is met zijn korte opstarttijd en AF-systeem van DSLR-kwaliteit binnen enkele tellen gereed voor gebruik. In gevallen waar een foto de situatie niet voldoende vastlegt, kan met de speciale videoknop direct een HD-video opgenomen worden. De functie voor HD-film (High Definition) met stereogeluid biedt een resolutie van 720p en legt alles vast met een indrukwekkende snelheid van 30 beelden per seconde.

Mark Pekelharing, Product Line Manager Consumer Products bij Nikon Europe B.V: "Alle functies in deze camera, van het NIKKOR-groothoekobjectief met 10x zoom en ED-glas lens tot de vier functies tegen onscherpte, zijn samengebracht om gebruikers de best mogelijke ervaring bij het fotograferen te bieden. De S8000 is vooral bestemd voor mensen die geen tijd willen besteden aan het uitzoeken van alle snufjes van een camera, maar die wel in iedere situatie hun camera willen grijpen om de best mogelijke foto's maken. De draagbaarheid van de dunne behuizing is hiervoor van essentieel belang, en hetzelfde geldt voor de snelle responstijd. Dat perfecte plaatje die uw LCD-scherm weergeeft, is precies gelijk aan de foto die u uiteindelijk maakt."

Krachtige prestaties
Het NIKKOR-groothoekobjectief met 10x optische zoom en ED-glas (extra-low dispersion) levert zeer scherpe resultaten, zowel bij het maken van foto's als bij het opnemen van HD-filmpjes. Het biedt u tevens de vrijheid om in de macrostand gedetailleerde close-ups van het onderwerp te maken – tot maar liefst één centimeter afstand – of om prachtige groothoekbeelden met teleobjectief vast te leggen, bijvoorbeeld als u niet alleen uw kind, maar het hele voetbalelftal op de foto wilt zetten.

Het geavanceerde flash control systeem levert natuurlijk uitziende resultaten bij opnamen onder slechte lichtomstandigheden en het zeer heldere 7,5 cm (3 inch) grote LCD-scherm met hoge resolutie (921K dot), zorgt zowel bij opname als weergave voor minimale reflectie, ook in fel zonlicht.

Creatieve instelknop
De COOLPIX S8000 is uitgerust met de zogenaamde Creative Slider, een nieuwe manier om foto’s aan te passen zonder gebruik van een pc. Helderheid, verzadiging en kleurtint kunnen op eenvoudige wijze worden aangepast met de draaibare multi-selector, om de foto er precies zo uit te laten zien zoals u had bedoeld.

Superieure beeldkwaliteit
Met de COOLPIX S8000 is het gemakkelijk om scherpe foto's te maken. Hiervoor zorgen onder andere de vier functies tegen onscherpte, die zelfs kunnen worden gebruikt bij bewegende onderwerpen of bij opnamen uit de hand, 's avond of 's nachts. Een lichtgevoeligheid van ISO 3200 en Nikon’s exclusieve EXPEED-beeldverwerkingsconcept zorgen voor een kleinere kans op onscherpe beelden bij snel bewegende onderwerpen of bij weinig licht. Deze functie werkt in combinatie met de functie voor vibratiereductie (VR). Hierdoor wordt het effect van het trillen van de camera beperkt, wat met name bij weinig licht of een instabiele camerapositie zeker ten goede komt aan het eindresultaat. De geavanceerde bewegingsdetectie compenseert bovendien bewegingen van de camera of het onderwerp, handig als u nachtopnamen maakt of binnensporten fotografeert. Tot slot is het met de functie Best Shot Selector (BSS) mogelijk tot maximaal tien opeenvolgende opnamen te maken, zonder dat dit ten kosten gaat aan de scherpste van de foto’s.
Ook erg handig is de mogelijkheid om de camera op de laden via de USB-laadadapter vanaf een PC of laptop, een stopcontact is dus geen vereiste meer.

De COOLPIX S8000 heeft een aantrekkelijke aluminium afwerking en de rubberen coating zorgt voor een verbeterde greep.

Afbeelding
De S8000

COOLPIX S3000: eenvoudig in gebruik, maar boordevol nuttige features
Nikon introduceert vandaag een dunne en stijlvolle allround compact camera, de COOLPIX S3000. Deze opvolger van de succesvolle COOLPIX S220, is volgepakt met functies die fotograferen leuk en gemakkelijk maken, ongeacht de situatie.

Dun maar vol met techniek
De COOLPIX S3000 met een behuizing van slechts 19 mm dun, biedt 12 megapixels, een NIKKOR-groothoekobjectief met 4x zoom en een LCD-scherm van 6,7 cm (2,7 inch). Kortom een camera die u ten alle tijden kunt meenemen en die zich leent voor het vastleggen van vrienden en familie in elke situatie. De S3000 biedt een reeks geavanceerde opnamefuncties, zoals vier functies tegen onscherpte (waaronder elektronische vibratiereductie (eVR)), waarmee scherpe foto’s vanzelfsprekend zijn. En of u nu op het strand ligt, op de skipiste staat of in een mooie stad rond loopt, de ‘scene auto selector’ met 16 standen selecteert automatisch de meest geschikte opnamestand voor de betreffende situatie, waardoor u nog sneller en gemakkelijker fantastische foto's kunt maken. U hoeft zich zelfs niet druk te maken over de vraag of uw kinderen wel lachen, de glimlachtimer herkent een lachend gezicht en maakt automatisch op het juiste moment de foto.

Mark Pekelharing, Product Line Manager Consumer Products bij Nikon Europe B.V, merkt op: "De S3000 is ideaal voor mensen die op zoek zijn naar een camera die leuk is om te gebruiken, er fraai uitziet en waar voor zijn geld biedt. En zoals u kunt verwachten van Nikon, levert de camera ook nog eens prachtige foto's. Zijn fraaie uiterlijk heeft de S3000 geërfd van zijn populaire voorganger, de S220. Gezien het nog kleinere formaat, de vele extra functies en een krachtiger zoomobjectief ten opzichte van de S220, zal de S3000 waarschijnlijk nog populairder worden dan zijn voorganger. De S3000 is de perfecte allrounder."

Een dun en stijlvol pakketje
Zelfs met een NIKKOR-groothoekobjectief met 4x zoom is de S3000 slechts 19 mm dun en past hij gemakkelijk in uw binnenzak of tas; klaar om snel tevoorschijn te worden gehaald en dat ene perfecte moment vast te leggen. De S3000 moet fotograferen bovendien leuk maken, zonder allerlei instellingen handmatig in te hoeven stellen – handelingen waarmee het maken van die schitterende foto maar al te makkelijk misloopt. De knoppen zijn groter, zodat u snel en eenvoudig de functie activeert die u zoekt en de zoomfunctie is eenvoudig bereikbaar aan de bovenkant van de camera, zodat u zich kunt concentreren op het vastleggen van het onderwerp. Het LCD-scherm van 6,7 cm (2,7 inch) met anti-reflecterende coating draagt tevens zijn steentje bij tot het gemakkelijk maken van foto’s en het aan anderen laten zien van uw favoriete afbeeldingen, zelfs in fel zonlicht.

Perfecte foto's, altijd en overal
Om het fotograferen zo eenvoudig mogelijk te maken is de COOLPIX S3000 uitgerust met een reeks geavanceerde automatische functies die ervoor zorgen dat uw foto's er precies zo uitzien als u had bedoeld. Functies, die deel uitmaken van Nikon’s Smart Portret System, helpen u portretten van topkwaliteit te schieten. Het Gezichtprioriteit-AF systeem herkent automatisch tot twaalf personen in uw opname en optimaliseert de scherpstelling en belichting. De functie Huid Verzachten detecteert en egaliseert automatisch de huidtint van uw onderwerpen en als uw onderwerp in beweging is, kunt u dit onderwerp continue volgen met de stand Onderwerp Volgen en erop scherpstellen, totdat u besluit de foto te maken. In de Glimlachstand wordt de sluiter automatisch ontspannen als het hoofdonderwerp glimlacht, terwijl de functie Knipperdetectie twee opeenvolgende foto’s maakt en automatisch het beeld waarop de ogen van het onderwerp open zijn opslaat. Ook is het met de functie Knipperwaarschuwing mogelijk een melding te krijgen als iemand zijn ogen dicht had tijdens het maken van de foto. U kunt de foto dan nogmaals nemen en voorkomen dat u pas later ontdekt dat er iets is misgegaan. Tot slot, corrigeert de functie voor rode-ogenreductie het rode-ogeneffect voordat de opname wordt opgeslagen.
Voor de verwerking van de beelden maakt de S3000 uiteraard gebruik van Nikon’s exclusieve EXPEED beeldverwerkingsconcept. Daarnaast bent u voor het opladen van de accu niet meer afhankelijk van een stopcontact, u kunt de camera eenvoudig opladen vanaf uw pc of laptop met de USB-laadadapter.

Afbeelding
De S3000

Al deze nieuwe camera's liggen in de winkel vanaf medio februari tot medio maart. Dat verschilt per camera.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: L21, L22, L110, P100, S3000, S4000, S8000

Bericht door pixelpeter » vr feb 05 2010 6:25 pm

Het verbaasd mij dat er geen reacties gekomen zijn op het bericht van Hans over de nieuwe Nikon compacts.
Zelf vind ik de S8000 en de P100 interessant genoeg om ze als "erbij" camera naast je Spiegelreflex te bekijken.
Maar kennelijk ben ik de enige binnen de NCN. :oohh:
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Daniël

Bericht door Daniël » vr feb 05 2010 6:42 pm

Dat verbaasd mij ook Peter.
Het wordt vaak ten onrechte een klik klak klaar camera genoemt. Je kan er best nog wel heel veel mee.
Ik heb zelf de S620 en ben daar zeer tevreden mee. Een heleboel mooie vakantie foto's mee gemaakt.
Als ik zou moeten kiezen uit deze serie zou ik dubben tussen de S4000 en de S8000.
Dat met rubbere handgreep van de S8000 is wel een hele grote plus.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr feb 05 2010 7:25 pm

Ik heb jarenlang gewerkt met de Coolpix 5700. Traag als modder maar superieur optiek en slechts 5 Mp. Ondanks de kleine sensor toch met een aantrekkelijk
lage pixeldensity gemeten naar de huidige maatstaven. De ruis zat je bij 400 ISO al danig dwars maar met optimale lichtomstandigheden,op 100 ISO en met
heel voorzichtige beeldbewerking (spaar elke pixel) kon ik er prachtige 45 x 30 foto's mee (laten) printen op 240 dpi. Heb er jarenlang in de voorhoede van de fotoclub mee kunnen werken.
Nu ik al 4 jaar werk met een D200 ben ik natuurlijk verwend tov vroeger. Tegelijk loop ik weer mijlenver achter op de moderne spiegelreflexen.
Een D5000 die 25% kost wat ik vroeger voor de D200 betaalde heeft een aanzienlijk betere IQ. (Maar natuurlijk niet de soliditeit en features van de D200)
In mei a.s ga ik met mijn vrouw naar Java en Bali. Ik ben aan het kijken voor een camera "erbij". Dus geïnteressseerd in jouw bericht van 3 febr.
Die S4000 heb ik nog niet gespot. Ga ik bekijken. Ben eigenlijk heel benieuwd wat een modere compact (hoewel de P100 is ook niet erg compact!) aan
IQ aan boord heeft. Ik heb een eenvoudige stelregel. Nu in 2010 en na mijn tentoonstelling vorig jaar is mijn norm: kan je er een kwalitatief goede
afdruk op het formaat 75x50 cm op 200 dpi mee maken. Die lat ligt misschien te hoog, maar hoe hoog springen de modere compacten dan wel? :egeek:
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 06 2010 7:40 am

pixelpeter schreef:Zelf vind ik de S8000 en de P100 interessant genoeg om ze als "erbij" camera naast je Spiegelreflex te bekijken.PixelPeter
Beiden staan op mijn lijstje voor een test.

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » za feb 06 2010 8:54 am

Ik ben nog steeds op zoek naar een goede compact voor erbij. Wat ik jammer vind is dat er niet bij staat (ook niet op de site van Nikon) of er ook in Raw formaat foto's kunnen worden gemaakt. Ik wacht met spanning je test af Hans.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 06 2010 9:27 am

Bea schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een goede compact voor erbij. Wat ik jammer vind is dat er niet bij staat (ook niet op de site van Nikon) of er ook in Raw formaat foto's kunnen worden gemaakt. Ik wacht met spanning je test af Hans.
Er is nu geen compact met RAW meer bij Nikon. Ook niet bij de nieuwe serie. Kijk dus bij andere merken.

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » za feb 06 2010 9:40 am

Jammer :(

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » za feb 06 2010 9:54 am

Hans schreef:
Beiden staan op mijn lijstje voor een test.
Misschien een wat indiscrete vraag maar hoe doe je dat?
Ik bedoel koop je die camera's dan? Of ben je ergens zo gepositioneerd dat je ze ter beschikking krijgt?
En last but not least (want ik wil nu wel eens beslissen wat "erbij" te kopen) de vraag; wanneer (ongeveer)
zullen die tests voor ons ter beschikking staan?
En als aanvulling op mijn eerdere mail over deze nieuwe compacts en grote prints van 75x50 op 200 dpi:
Om die resolutie te bereiken (ongecropt) accepteer ik uiteraard dat in de beeldbewerking "vergroot" wordt door pixels bij
te berekenen. Anders kan het gewoon niet. Maar het uitgangsbestand uit de camera moet dat dan wel toelaten.
En duidelijk is dat je niet van een RAW uit kunt gaan en je met een JPG uit de camera start bij deze nieuwe Nikons.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za feb 06 2010 10:14 am

pixelpeter schreef:In mei a.s ga ik met mijn vrouw naar Java en Bali. Ik ben aan het kijken voor een camera "erbij".
Daar ben ik vorig jaar Mei geweest. Ik heb mijn reflex (toen nog D70s) + lenzen en een compact (Panasonic LX3) meegenomen. Uiteindelijk 99% met de LX3 geschoten. Het gesleep met een hele zware fototas
was ik al snel zat in die warmte. Met zorgvuldige nabewerking van de Jpegs (deze camera heeft ook RAW) was ik bijzonder tevreden over het resultaat.
Kijk hier http://www.flickr.com/photos/lucdeschep ... 760523886/ maar eens.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » za feb 06 2010 10:32 am

Skippt.
Thanks, goede to the point reactie van je :)
Had nog niet aan die hitte gedacht! Gek hè
Als jij bijzonder tevreden bent over de resultaten van de LX3 zegt mij dat wel wat.
Ik ga op je link kijken, maar nu nog even niet want ga naar mijn computerclubbijeenkomst en misschien naar iemand die
een (kort) gebruikte D5000 aanbiedt. Die is ook niet zo zwaar toch
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: hoe doe je dat

Bericht door gijs sandberg » za feb 06 2010 10:48 am

Peter,
Die kamera's lenen we van Nikon, tenzij 1 van ons de kamera al heeft.
De vereniging NCN heeft niet voor niets een goede verstandhouding met Nikon Nederland.
Een probleem met Coolpixen is de korte productcyclus. Als je een test wilt schrijven moet je er snel bij zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Harry Dekkers
Clublid
Clublid

Bericht door Harry Dekkers » za feb 06 2010 9:24 pm

Had eigenlijk wel eens een opvolger van de Nikon Coolpix P6000 willen zien, maar voorlopig dus niet. :roll:

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » zo feb 07 2010 1:30 pm

Daar zat ik ook op te wachten. Vreemde is wel dat de P6000 bijna nergens meer te vinden is dus dan zou je toch denken aan een opvolger.
Ik vond hem wel hier (http://www.fotobouw.nl/xtrazoekdetails? ... cription=1) voor het leuke bedrag van 611 euro!

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr feb 19 2010 10:01 pm

Vandaag Email ontvangen dat de S8000 nu uit voorraad leverbaar is.
Voor de P100 geldt dat nog niet.
Betreft KE.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”