Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door ALE » wo feb 03 2010 7:00 pm

Regelmatig komen er op het forum vragen voorbij over het instellen van de flitsers en camera indien men "los" van de camera wil gaan werken. In dit draadje wil ik hier wat verder op inzoomen echter ik beperk me hier uitsluitend tot het instellen van de flitsers op Remote (slave) en de camera wordt als commander gebruikt.

Achtergrond info
Nikon Creative Lighting System (CLS) is o.a. een draadloos systeem dat indien line-of-sight opgesteld, draadloze bediening van en op afstand flitsen mogelijk maakt. Een of meerdere flitsers kunnen aangestuurd worden in een enkele of meerdere groepen. Met deze methode kan o.a. Nikon's geroemde iTTL flitssturing worden gehandhaafd.
Overige voordelen van CLS zijn:
  • i-TTL-flitssturing. Biedt een krachtige voorflits waardoor de camera gemakkelijk de juiste meting voor de voorgrond en de achtergrond kan berekenen
  • Flitswaardevergrendeling (FV). Nadat de flitswaardevergrendeling is ingeschakeld, wordt de meting uitgevoerd op een klein deel van het beeld. De flitssterkte wordt gecorrigeerd, zodat dezelfde belichting wordt verkregen, zelfs als sluitertijd, diafragma, ISO-waarde en zoom worden aangepast
  • Automatische FP high-speed synchronisatie (op een beperkt aantal digitale reflexcamera's). Er wordt een snelle flitssynchronisatie toegepast op basis van de sluitertijd van de camera (bijvoorbeeld 1/250e seconde of korter)
  • Doorgifte van flitskleurinformatie. Als een CLS-compatibele flitser en camera op elkaar zijn aangesloten en worden aangezet, worden gegevens over het flitserspectrum naar de camera gezonden. Na de flits wordt ook informatie over de duur van de flits en het oplaadvoltage doorgegeven aan de camera. Deze informatie wordt gebruikt om de witbalans van de foto nauwkeuriger in te stellen
  • Brede AF-hulpverlichting. De nieuwe AF-hulpverlichting verlicht een veel breder gebied dan de bestaande flitsers. Hierdoor kunnen alle scherpstelvelden worden gebruikt, zodat bij weinig licht toch automatisch kan worden scherpgesteld op onderwerpen die niet in het midden van het beeld liggen
Om gebruik te maken van CLS moet je wel bepaalde type Nikon flitsers/camera's gebruiken. dSLR's die momenteel voldoen aan de CLS standaard: D3X, D3S, D3, D700, D2XS, D2X, D2HS, D2H, D300, D300S, D200, D90, D80, D5000, D3000, D70S, D70, D50, D60, D40X, en D40.

Instellen van de SB-600 (pag 61 van NL handleiding):
Houd de zoom en de - knop ongeveer 2 seconde ingedrukt totdat het custom menu verschijnt
Afbeelding

Druk of de + of de - knop in om naar het wireless flash icoon te scrollen.Zodra je het icoon ziet, druk je op de zoom of mode knop om de slave functie aan of uit te zetten
Afbeelding

Houde de Zoom en de - knop ongeveer 2 seconden ingedrukt om weer terug te keren naar het custom menu. Kanaal- of groep voorkeuze kan worden gewijzigd met de + en - knop
Afbeelding

Instellen van je SB-800 (pag.76 e.v. van NL handleiding):
Houd de Select knop ongeveer 2 seconde ingedrukt totdat het custom menu verschijnt
Afbeelding Afbeelding

Druk op multi selector knop naar rechts net zolang totdat je de wireless flash vindt
Afbeelding

Zodra je op de wireless flash icoon staat, druk je op de select knop en scroll je naar remote
Afbeelding

Selecteer remote en druk wederom op de select knop (minimaal 2 seconde indrukken)
Afbeelding

Instellen van je SB-900 (pag. D42 e.v. van NL handleiding):
Zet de aan/uit schakelaar op remote
Afbeelding

Wijzig de groepsvoorkeuze met het meest linkse knopje onder het display. Net boven het knopje zie je de letter Gr staan
Afbeelding

Wijzig de kanaalvoorkeuze met de 2e knopje van links onder het display. Net boven het knopje zie je de letters Ch staan
Afbeelding

Instellen commander mode op je camera (indien mogelijk)*
Ga weer naar je menu en scroll met de multi-selector knop naar Bracketing/Flash
Afbeelding Afbeelding

Kies E3 Build-in flash (D700 – Custom Setting: e3; D300 – Custom Setting: e3; D200 – Custom Setting: e3; D90 – Custom Setting: e2; D80 – Custom Setting: 22)
Afbeelding

Kies Commander mode
Afbeelding

Stel je flitser als TTL zoals hier weer gegeven. Je build in zal de Master worden,je SB-x00 de slave
Afbeelding

Klap je interne flitser op zodat deze de commando's aan de SB-x00 flitser kan geven. Je kunt in de commander mode de build-in flash ook op mode -- zetten. Die twee streepjes betekend dat de interne flitser uit staat. Let op, hij geeft nog wel licht af waardoor het lijkt dat hij flitst echter dat zijn de stuur flitsen. De wireless commander mode werkt enkel en alleen in het P, S, A of M programma!!

Om de flitsers weer terug te zetten in de de normale flitsstand moet je het volgende uitvoeren:
  • SB-600 & SB-800: druk de on/off en mode toets tegelijk in en houd deze 2 seconde ingedrukt. De flitser reset zich zelf
  • SB-900: draai eenvoudig een on/off schakelaar naar de on positie
Hope this helps,

ALE

* Uiteraard kun je de SB-800 & SB-900 ook als commander gebruiken. Voor diegene die de Engelse taal goed beheersen raad ik aan deze spoedcursus eens door te nemen.
Laatst gewijzigd door ALE op do feb 04 2010 3:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon CLS en haar flits en camera instellingen

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 03 2010 7:33 pm

En waarom is dit geen artikel in ons Magazine!!
Dan kunnen we het uitknippen en in de fototas bij ons hebben.
M'n complimenten, het lijkt zo heel simpel.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo feb 03 2010 7:35 pm

Hans Braakhuis schreef:En waarom is dit geen artikel in ons Magazine!!
Be my guest, heb ik totaal geen problemen mee. Indien ik iets moet aanleveren hoor ik het wel.
Groet,

ALE

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » wo feb 03 2010 8:03 pm

Dank je wel Arthur :D. Wederom heb ik jouw stukje tekst gekopieerd en in een document geplakt, zodat ik later nog eens makkelijk terug kan vinden/lezen. Een artikel over flitsen met al jouw tips en trucs in het clubmagazine lijkt mij ook een uitstekend idee :idea:
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » wo feb 03 2010 8:25 pm

En hier http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... ering.html is uitgebreide (engelse) informatie over het CLS.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 03 2010 8:29 pm

Bedankt ALE, wanneer komt je eerste boek uit?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo feb 03 2010 8:31 pm

whvg schreef:En hier http://nikonclspracticalguide.blogspot" onclick="window.open(this.href);return false;. ... ering.html is uitgebreide (engelse) informatie over het CLS.
Gert Schipper heeft HIER de NL vertaling van Russell MacDonald's CLS Practical Guide staan.
Groet,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di apr 13 2010 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » wo feb 03 2010 8:50 pm

Bedankt voor de Link, Arthur :D

Greetz... Robin
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » wo feb 03 2010 9:28 pm

Goed bezig Ale!!

Ik heb dit pas ook uitgeprobeerd na het bekijken van de "A Hands-on Guide to Creative Lighting" DVD (aanrader).
Op deze DVD is een zelfde uitleg te zien.

Tevens laten zij zien hoe je de flitsers remote kunt gebruiken/opstellen.
Er is zelf een opstelling gemaakt van 9x SB's!!

Was van plan mijn SB600 te verkopen en tzt een SB900 aan te schaffen.
Na het bekijken van de DVD heb ik toch maar besloten om de SB600 er lekker bij te houden.

Afbeelding

Youtube trailer
http://www.youtube.com/watch?v=BALBUEPR ... PL&index=6
Laatst gewijzigd door Geofgraphic op wo feb 03 2010 9:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 03 2010 9:29 pm

ALE schreef:
Hans Braakhuis schreef:En waarom is dit geen artikel in ons Magazine!!
Be my guest, heb ik totaal geen problemen mee. Indien ik iets moet aanleveren hoor ik het wel.
De deadline voor kopij is begin deze week. Ik weet niet hoe vol e.e.a. nu is. Stuur Richard eventueel even een mailtje. Wellicht heeft hij nog een gaatje. :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ruud46
Clublid
Clublid

Bericht door Ruud46 » wo feb 03 2010 9:31 pm

Allemachtig prachtig Arthur!
Sluit qua mogelijke instellingen op flitser en body ook nog eens prima aan op een deel van het verhaal van Lars Soerink, afgelopen zaterdag.

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » wo feb 03 2010 9:46 pm

misschien hebben jullie hier ook wat aan.
http://www.nikonusa.com/Assets/Common-A ... lights.pdf

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » wo feb 03 2010 10:09 pm

Geofgraphic schreef:Goed bezig Ale!!

Ik heb dit pas ook uitgeprobeerd na het bekijken van de "A Hands-on Guide to Creative Lighting" DVD (aanrader).
Op deze DVD is een zelfde uitleg te zien.

Tevens laten zij zien hoe je de flitsers remote kunt gebruiken/opstellen.
Er is zelf een opstelling gemaakt van 9x SB's!!

Afbeelding

Youtube trailer
http://www.youtube.com/watch?v=BALBUEPR ... PL&index=6
Zelf heb deze Dvd ook mooie uitleg met 2:40 uur aan info. Echter jammer dat deze nog niet te verkrijgen is met Nl ondertiltel
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 03 2010 10:33 pm

whoami schreef:misschien hebben jullie hier ook wat aan.
http://www.nikonusa.com/Assets/Common-A ... lights.pdf
Dat is inderdaad een fijne link zeg!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » wo feb 03 2010 11:12 pm

theshadow schreef:
Zelf heb deze Dvd ook mooie uitleg met 2:40 uur aan info. Echter jammer dat deze nog niet te verkrijgen is met Nl ondertiltel
Dan stel je het camera menu toch in op Engels!
Het enige wat je dan nog hoeft te doen is op dezelfde knopjes te drukken. :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”