Ik ben er een grote fan van en ben niet van plan ooit nog een camera te kopen waar het niet op zit. Handmatig scherpstellen vind ik lastig en gaat me veel te langzaam. Ik beweeg zelf ook altijd veel als ik fotografeer, vooral met portretten maken om de juiste hoek te vinden en dan ben ik ook steeds aan het zoomen waardoor de focus verschuift.
Wat ik altijd doe, met elke lens, is een 'trapje' maken van +20 tot -20 in stapjes van 5 met open diafragma en op beide uiteinden van het zoombereik. Ik zorg dan dat ik een onregelmatig gevormd object met voldoende contrast onder het scherpstelpunt heb, liefst letters, en dan op flinke afstand (later controleer ik of het dichtbij ook klopt). Ook probeer ik een plek te vinden waar objecten voor en achter het focus punt aanwezig zijn als referentie.
Die opnamen bekijk ik dan in ViewNX op 100%. Je krijgt dan een idee waar de meest optimale instelling zit en daar zet ik hem dan op. Vervolgens ga ik in de buurt rondlopen en gewoon een beetje lekker knallen met open diafragma. Thuis gekomen weer alles goed op 100% bekijken en eventueel bijregelen.
Wat je dan kan ontdekken zie je als je op deze link klikt. Het is een erg groot bestand (opent heel klein maar je moet er nog een keer op klikken om in te zoomen) van een 12-24 f/4 Nikkor test op 12, 18 en 24mm. Je ziet dat op verschillende zoomstanden de optimale AF fine tune instelling heel anders is. Dat hebben ze in Beverwijk behoorlijk kunnen bijregelen, want ze kunnen zo'n zoom namelijk op verschillende zoomstanden apart afstellen.
http://www.pbase.com/flashlight/image/9 ... iginal.jpg
Op mijn twee D300 camera's staan de volgende instellingen (voor een paar lenzen):
12-24: +5,+10
24-70: -5,-5
70-200: +5, +3
Ik heb het idee dat het nogal gelijk opgaat tussen de bodies en zal die +5 van de 12-24 op de oudste body nog eens nader bekijken. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht omdat de AF niet absoluut is, die geeft bijvoorbeeld een iets ander resultaat als je van veraf of van dichtbij naar hetzelfde punt toe scherpstelt. Bovendien is de AF anders als je in- of uitgezoomd bent én als je dichtbij of veraf scherpstelt.
Wat ik ook heb gemerkt is dat als ik mijn lenzen zo afstel de opnamen scherper worden met de normale AF dan met Contrast AF van live view. Dat zou niet moeten kunnen eigenlijk en ik heb er geen goede verklaring voor, maar ik zie het steeds weer.