Verschil tussen de diverse merken

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
MG67

Verschil tussen de diverse merken

Bericht door MG67 » di feb 09 2010 4:16 pm

Beste mensen,

Wie kan me uitleggen wat nou eigenlijk de wezenlijke verschillen zijn tussen de objectief van Nikkor, Sigma, Tamron en andere merken.
Ik ken het verhaal van de sorteringen bij de fabrikanten (1e sortering, 2e sortering etc.) maar wat is in de praktijk het verhaal.
Moet je/kan je rustig een Tamron/Sigma (of ander merk) objectief kopen of is het gewoon handiger om op een Nikon toestel een Nikkor objectief te plaatsen.

Ik ben, na o.a. dit forum (en anderen) te hebben gelezen afgelopen weken, over gegaan tot de aanschaf van een D80 met 18-70 objectief en wil er eigenlijk ook een zoom objectief bij hebben bijvoorbeeld 18-200 voor all-round of een 70-200 / 70-300 als aanvulling.

Er is veel info over objectieven te vinden maar niet echt een onderbouwd verhaal met de do's en don't.

Alvast bedankt voor de moeite.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Verschil tussen de diverse merken

Bericht door gijs sandberg » di feb 09 2010 4:24 pm

Beste MG,
Welkom.
Wat verwacht je op een Nikon forum?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MG67

Bericht door MG67 » di feb 09 2010 4:34 pm

Ik hoop eigenlijk tips en antwoorden op vragen te krijgen van andere gebruikers (net als op de meeste andere fora) of handige weetjes te lezen van medegebruikers.

Ik ben redelijk nieuw in de fotografie (vroeger wel foto's gemaakt met een Zeiss Ikon Icarex en enkele andere camera's) en nu de overgang gemaakt naar en digitale spiegelreflex camera mede ingegeven door het feit dat mijn digitale compact camera geen mooie foto's oplevert en de eerste foto met de D80 meteen stukken beter zijn, het voelde weer öuderwets" lekker aan in de hand. Fotograferen wordt op deze manier weer leuk 8)

florist

Bericht door florist » di feb 09 2010 4:53 pm

Ik denk dat je meer tips en antwoorden krijgt als je daadwerkelijk aan kan geven tussen welke twee of drie objectieven je twijfelt.
Zowel, Nikon, Tamron , Sigma, Canon, Sony, Tokina en alle andere producenten hebben toppers en mindere toppers in hun assortiment zitten.

MG67

Bericht door MG67 » di feb 09 2010 5:05 pm

Ik lees met name verhalen over Sigma en Tamron in combi met een Nikon en uiteraard de Nikkor objectieven. Vaak worden vreemde merken afgeraden (waarom?) en kiest men snel (instinctief?)voor een Nikkor.
Ik heb nu een Nikkor 18-70 en zoek daar een uitbreiding op (klinkt vaag, weet ik) en vroeg me eigenlijk af (even los van de aanschafprijs) wat er aangeraden wordt. Is een 18-200 wel en goede keus, of moet je sneller denken aan een 70-200 en welk merk verdient de voorkeur?
Ik zal er niet snel sport etc. mee fotograferen, meer audio apparatuur, toneel en andere voorstellingen/optredens (dichtbij en veraf) hobby en vakantie's.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 09 2010 5:11 pm

Wij denken/hopen vaak dat bij Nikon minder kwaliteitsspreiding is dan bij andere merken. Ik twijfel daar wel eens aan.

Verder is het zoals hierboven al beschreven; elk merk heeft z'n pareltjes, en elk merk heeft minder geslaagde objectieven. Heb je wat specifieks op het oog?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 09 2010 5:15 pm

De Nikon 70-200/2.8 VR II is de scherpte zoomlens in dit zoombereik op de markt die je voor een Nikon kunt krijgen. Punt.
Maar ben je bereid circa EURO 2000,- voor die lens neer te tellen?

Veel minder in kwaliteit is een 18-200mm zoomlens van Nikon, maar deze lenzen van merken van Sigma of Tamron zijn nog minder.
Wil je van Sigma echter een macrolens van 70mm, is dit zowat het scherpste wat je kunt kopen. Ook een Sigma 150mm is bijzonder goed.

Dus wat wil je? Kijk naar tests op sites als photozone.de SLRGear.com, dpreview.
Vriendelijke groet, Léon Obers

florist

Bericht door florist » di feb 09 2010 5:16 pm

tsja, wat er aangeraden wordt hangt juist sterk af van je budget lijkt me.
Je kan nou eenmaal van een objectief van 400 euro niet verwachten dat hij net zo goed is als eentje van bijvoorbeeld 2000 euro.

Wat mis je nu met je huidige objectief?

Je zegt in je eerste bericht dat je een 18-200 als allround erbij wilt, of een 70-200 of 70-300 als aanvulling.
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken wát je percies wilt; een allround óf een aanvulling naar boven (of onder) toe in de mm's. Zoom of prime?
Dan bepaal je waarvoor je je objectief wilt gebruiken (je wilt er voor je hobby mee fotograferen bedoel je dan macro-opnames van je postzegelverzameling of doe je bijvoorbeeld aan skydiven :D ), en je budget.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di feb 09 2010 7:02 pm

Beste MG,
Voor de keuze uit nieuwe Nikon lenzen kijk je op www.nikon.nl
Voor wat er (deels tweedehands) is:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”