Bouncen direct op persoon gericht

Discussies over flitsers
niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bouncen direct op persoon gericht

Bericht door niknack » wo feb 10 2010 10:30 am

Regelmatig zie ik op TV fotografen foto's maken van personen in het nieuws waarbij gebruik gemaakt wordt van een bouncer op hum flitser. Alleen staat de kop van de flitser haaks zodat de persoon direct belicht wordt. Zover als ik weet heeft bouncen alleen zin als je dan via een wand of plafond kan doen om wat zachter licht te krijgen.

Wie kan mij een reden geven waarom fotografen toch direct op persoon te flitsen met bouncer?

Niknack.
Laatst gewijzigd door niknack op wo feb 10 2010 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Bouncen direct op persoon gericht

Bericht door M.Oorthuis » wo feb 10 2010 10:47 am

De omnibounce is niet gemaakt om te flitsen via plafond. De omnibounce word gebruikt om het licht van de flitser te verspreiden ipv een geconcentreerde lichtbundel. Door een omnibounce te gebruiken word het licht van de flitser verspreid over ene groter gebied.

De fotograFen gebruiken het ding dus om het flitslicht ietsjes te verzachten en beter te verspreiden bijv bij het gebruik van een groothoek.

Op de SB-900 overigens zit een functie waarin je kan aangeven hoe je flitser de lichtbundel stuurt: gecentreerd, normaal of breed.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » wo feb 10 2010 11:29 am

bovenstaande kan je over dubben,mij lijkt het dat die tupperware alleen zin heeft bij indirect flitsen [ bouncen ].
dat die pippo,s dat ding erop laten is hun probleem,heeft weinig nut .
je kan beter dat kleine witte reflectortje uit de 900 trekken en dat gebruiken.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo feb 10 2010 12:02 pm

Nee, Oorthuis heeft gelijk.
Het kapje verspreidt het licht. Geeft geen zachter licht. Daarbij geeft een geplaatst kapje ook aan op de flitser dat de uitlichthoek gelijk is als bij een 14mm beeldhoek. Tevens neemt het flitsbereik behoorlijk af.
Onder een hoek van 45 graden heb je een compromis tussen indirect en gericht.
Het uittrekbare witte reflectortje dient alleen om schaduwen op te lichten bij indirect (=recht omhoog) flitsen. Het zal door de geringe grootte harder licht geven.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 10 2010 12:12 pm

ArjanL schreef:Nee, Oorthuis heeft gelijk.
Het kapje verspreidt het licht. Geeft geen zachter licht. Daarbij geeft een geplaatst kapje ook aan op de flitser dat de uitlichthoek gelijk is als bij een 14mm beeldhoek. Tevens neemt het flitsbereik behoorlijk af.
Onder een hoek van 45 graden heb je een compromis tussen indirect en gericht.
De vorm van een Omnibounce met nog facetjes op die kopse kant is juist dat er aan de bovenkant meer gericht licht uitkomt dan uit de zijkanten om dat tegen een plafond aan te gooien. Recht vooruit met een omnibounce heeft alleen zin als de ruimte rondom niet te groot is om licht te verspreiden, en de wanden van die ruimte wit/licht van tin zijn om licht terug te kaatsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo feb 10 2010 12:24 pm

Een omnibounce erop (waarom heet dat trouwens bounce als het niet gemaakt zou zijn om te bouncen?) bij direct flitsen is zinloos. Je gooit licht weg. Het oppervlak waar het licht vandaan komt wordt niet vergroot (alleen naar de zijkanten toe, maar komt als je buiten staat echt niet bij die persoon terecht) dus het is zinloos. De flitser moet alleen harder flitsen omdat er licht naar de zijkanten verstrooid wordt.

Het enige nut van die omnibounce als je buiten staat is dat het er best interessant uit ziet.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo feb 10 2010 1:01 pm

Léon Obers schreef: De vorm van een Omnibounce met nog facetjes op die kopse kant is juist dat er aan de bovenkant meer gericht licht uitkomt dan uit de zijkanten om dat tegen een plafond aan te gooien. Recht vooruit met een omnibounce heeft alleen zin als de ruimte rondom niet te groot is om licht te verspreiden, en de wanden van die ruimte wit/licht van tin zijn om licht terug te kaatsen.
De facetjes zijn piramidevormig (alle zijden evengroot). De zijkanten van het kapje zijn transparant. M.i treedt verspreiding dus in gelijke mate op.

Binnenzijde kopse kant diffusor SB-800.
Afbeelding

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo feb 10 2010 1:38 pm

M.Oorthuis schreef:De omnibounce is niet gemaakt om te flitsen via plafond. De omnibounce wordt gebruikt om het licht van de flitser te verspreiden ipv een geconcentreerde lichtbundel. Door een omnibounce te gebruiken word het licht van de flitser verspreid over ene groter gebied..
ArjanL schreef:Het kapje verspreidt het licht. Geeft geen zachter licht. Daarbij geeft een geplaatst kapje ook aan op de flitser dat de uitlichthoek gelijk is als bij een 14mm beeldhoek. Tevens neemt het flitsbereik behoorlijk af.
Misschien wat verkeerd door mij omschreven, maar wat ik bedoel is dat als ik fotografeer met een omnibounce via een wand of plafon het object wat zachter doet overkomen.
M.Oorthuis schreef:De fotograFen gebruiken het ding dus om het flitslicht ietsjes te verzachten en beter te verspreiden bijv. bij het gebruik van een groothoek.
Ja, heb het gezien en aangepast. Het zullen wel de emoties zijn geweest.........................
M.Oorthuis schreef:Op de SB-900 overigens zit een functie waarin je kan aangeven hoe je flitser de lichtbundel stuurt: gecentreerd, normaal of breed.
Dat is een goede, ga ik mij even in verdiepen. Ik gebruik een SB-900 en heb daar niet aan gedacht. Bedankt!

Ben aan het experimenteren geweest met een omnibounce in combinatie met direct flitsen van een groepsfoto in een sporthal. Nu is fotograferen in een sporthal sowieso al een feest en dacht hiermee voordeel te kunnen halen. Niet helemaal gelukt. Vandaar mijn vraag.

Niknack

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do feb 11 2010 12:13 am

niknack schreef: Misschien wat verkeerd door mij omschreven, maar wat ik bedoel is dat als ik fotografeer met een omnibounce via een wand of plafon het object wat zachter doet overkomen.
Dat zachte licht komt dan vooral van de muur of plafond. Die fungeren op zo'n moment als hele grote reflector. Bij verlichting is het zo dat hoe groter het oppervlak van de lichtbron is, hoe zachter het licht is. Afstand doet ook nog wat, maar valt buiten deze discussie.
Ik zou tegen muur of plafond geen kapje gebruiken om een hogere lichtopbrengst te krijgen.

frankd

Bericht door frankd » zo feb 21 2010 11:26 pm

Ik gebruik een D70 + SB-600 + een imi bouncer.

Mijn ervaring is dat bij 'direct' gebruik de belichting icm de bouncer 'zachter' is, evt minder slagschaduw. De lichtverdeling naar mijn ervaring gelijkmatiger (mooier??).

En ja, een bouncer neemt een paar stops licht weg, de flitser moet harder werken.

Suc6.

Frank

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » vr feb 26 2010 9:19 pm

Een omni bounce verspreid het licht gelijkmatiger en maakt de achterligende schaduw zachter.
Zie link http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr feb 26 2010 9:59 pm

Gideon van den Berg schreef:Een omni bounce verspreid het licht gelijkmatiger en maakt de achterligende schaduw zachter.
Zie link http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm
Dus buiten heb je er niks aan, en binnen kun je net zo goed de flitser zonder omnibounce op het plafond richten (en eventueel dat visitekaartje uittrekken)

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » ma mar 15 2010 10:26 am

Het direct bouncen op het gezicht houd mij nog steeds bezig. Afgelopen weekend op TV weer een persconferentie gezien waarbij bijna iedere fotograaf de flitser met omni bounce op de persoon gericht had. Volgens mij waren de fotografen geen amateurs, dus hadden ze een reden om op deze wijze te fotograferen.
Kan het zijn om onafhankelijk te zijn van de omgeving, dus van eventuele lichte/donkere wanden of plafonds? Of dat er weinig tijd is om instellingen aan te passen tijdens de foto shoot. Het moet allemaal in korte tijd plaats vinden.
Ik heb nog niet de kans gehad om aan een fotograaf die op deze wijze werkt te vragen waarom en met welke instellingen deze flitser dan gebruikt wordt. Het lijkt mij dat er bepaalde instellingen nodig zijn om een goed resultaat te krijgen.

Wie kan mij verder helpen, het blijft mij bezig houden. Vooral omdat ik vaak zelf in situaties een foto moet maken met lastige omgeving, flitsen en weinig tijd om instellingen aan te passen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 15 2010 10:34 am

Alleen als er witte wanden/plafond rondom zijn heeft het zin om recht naar voren te bouncen. Het licht aan de zijkant van dat bounce kapje verspreid het licht dan ook tegen wanden/plafond en krijg je een zachter resultaat met minder harde schaduwen.
Dat ze het buiten die omstandigheden waar het dan geen zin heeft het kapje te gebruiken het er dan niet afhalen zal een kwestie van gemak/luiheid zijn. "Waar laat je dat ding". Het is dan ook gemakkelijk kwijt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma mar 15 2010 11:36 am

Dit zegt Nikon er zelf over in de handleiding van SB-900:

Fotograferen met de Nikon-diffusiekap

Door de meegeleverde Nikon-diffusiekap op de flitskop te plaatsen, kunt u het
licht nog meer verstrooien tijdens indirect flitsen. Dit levert een zeer zacht licht
op met vrijwel geen schaduwen.
Het effect is hetzelfde, ongeacht u of de camera in de horizontale of verticale
stand houdt.

U krijgt gewoonlijk een goed resultaat wanneer u de flitskop 60° omhoog kantelt.

Als de Nikon-diffusiekap is bevestigd en het beeldgebied van de camera is
ingesteld op FX-formaat, wordt de zoompositie automatisch ingesteld op
12 mm, 14 mm of 17 mm. De zoompositie wordt ingesteld op 8 mm, 10 mm of
11 mm als het beeldgebied van de camera is ingesteld op DX-formaat.

Groeten Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”