Focusing screen
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Focusing screen
In mijn D2X had ik een KatzEye, wat geweldig werkt als je MF objectieven gebruikt. Dit past echter niet in de D3. Nu kwam ik dit tegen:
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_91
Iemand daar bekend mee?
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_91
Iemand daar bekend mee?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Focusing screen
Voor mij is deze firma enkele jaren bekend alleen in zoverre ze matglazen leveren. Kijk je wat dieper naar hun info gaat het om aangepaste matglazen met als basis Canon of Nikon matglazen. Dus de kwaliteit van de matglazen op zichzelf zou goed moeten zijn. Bij die aanpassing zijn de randen / buitenafmetingen van die matglazen en een lipje wat er aan zit, dan net even wat aangepast om het ook voor andere cameramodellen passend te maken. De matglazen voor de Nikon D3 hebben als basis matglazen die voor de F6 worden geleverd. Dus feitelijk gewoon een Nikon matglas.
Voor matglazen voor de D700, afhankelijk welk type dat je neemt is de basis een Nikon of Canon matglas.
Voor matglazen voor de D700, afhankelijk welk type dat je neemt is de basis een Nikon of Canon matglas.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor de info Leon!
Voor zover mij bekend is er inmiddels voor de D700 wel een KatzEye leverbaar, voor de D3 nog niet.
Zou dit een goed alternatief kunnen zijn, denk je?
Voor zover mij bekend is er inmiddels voor de D700 wel een KatzEye leverbaar, voor de D3 nog niet.
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Riemke,
Bedenk wel dat het matglas criuciaal is voor een correcte handmatige scherpstelling.
Met een matglas dat niet goed (geplaatst) is kan je vreemde avonturen beleven.
Groeten, Gijs
Bedenk wel dat het matglas criuciaal is voor een correcte handmatige scherpstelling.
Met een matglas dat niet goed (geplaatst) is kan je vreemde avonturen beleven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat snap ik Gijs!
Ik zou me daar ook absoluut niet zelf aan wagen hoor. Gelukkig woon ik dicht bij Beverwijk!
Als het een alternatief is zou dat mooi zijn, want wat dat betreft was ik wel verwend met de D2X en nu mis je zo'n ding gewoon.

Als het een alternatief is zou dat mooi zijn, want wat dat betreft was ik wel verwend met de D2X en nu mis je zo'n ding gewoon.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat het een prima alternatief is. Overigens het type KatzEye voor de D700 -een instelwig- is niet het type dat mijn voorkeur zou hebben. Persoonlijk heb ik liever microprisma's dan een instelweg.Riemke schreef:Dank voor de info Leon!
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Qua type dus de F6-J Leon? Dat is een matglas o.b.v. microprisma.
Ik zal a90 ook nog even vragen. Die schijnt er ook een ander matglas in gehad te hebben.
Ik zal a90 ook nog even vragen. Die schijnt er ook een ander matglas in gehad te hebben.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Riemke waarom wil je per sé een ander glas, voor welke manuele objectieven? Kun je op statief met je groothoek (ik meen de 15mm) niet beter met liveview uit de voeten?
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Geen "must have" hoor Luc. Ik heb met de D2X ook jaren zonder Katzeye gewerkt, maar ik kwam die link gewoon tegen...
Die 15 mm stelt trouwens heel gemakkelijk scherp. Verder heb ik de 50 mm f1.2 (ik sta altijd verbaasd hoe scherp jouw foto's zijn) en de 28 mm 2.8.
Met liveview ben ik eigenlijk nog niet aan de gang geweest. Ik moet ook zeggen dat ik niet zo heel vaak vanaf statief werk.
Die 15 mm stelt trouwens heel gemakkelijk scherp. Verder heb ik de 50 mm f1.2 (ik sta altijd verbaasd hoe scherp jouw foto's zijn) en de 28 mm 2.8.
Met liveview ben ik eigenlijk nog niet aan de gang geweest. Ik moet ook zeggen dat ik niet zo heel vaak vanaf statief werk.
- Ed Post
- Clublid
Ik maak ook gebruik van deze matglazen in zowel de D1x als in de D2x.
Dit waren inderdaad Nikon matglazen uit oudere modellen die waren aangepast.
Bevallen prima, en geen problemen met scherpstellen.
Dit waren inderdaad Nikon matglazen uit oudere modellen die waren aangepast.
Bevallen prima, en geen problemen met scherpstellen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....