Kruiend ijs op het IJmeer

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Kruiend ijs op het IJmeer

Bericht door Patrick » ma feb 15 2010 11:25 pm

M'n computer doet het weer, dus kan ik toch nog wat laten zien van de avonturen die ik zondag beleefd heb met m'n jongste zoontje. We wilden kruiend ijs gaan bekijken, dus we zijn samen vanaf Durgerdam noordwaards gereden langs de dijk lang het IJmeer, en kwamen het al vrij snel tegen. Hier wat foto's om een indruk te geven. Het was leuk om te zien, en ik was niet de enige. Er liepen veel mensen met camera's rond.

1. Voor eerst kruiend ijs gezien. Als je alleen met papa bent wil je best even poseren... Hij heeft z'n eigen camera ook mee, dus ik sta er ook een paar keer op. :mryellow:
Afbeelding
* vervangen

2. Compleet met snotneus. Van wat grotere afstand genomen om de achtergrond mooi vaag te maken. Dit soort foto's, daar worden oma's en mama's blij van.
Afbeelding

3. Even een plaatje dat een goede indruk geeft van de grootte van het geheel. Lang leve de andere aanwezigen, die mooi het plaatje vullen. Fotografisch gezien mijn favoriet uit de serie.
Afbeelding

4. Als je andere aanwezigen in de gaten houdt, gaan ze vaak vanzelf iets doen dat een leuk plaatje oplevert.
Afbeelding

Wat meer foto's kan je vinden op m'n fotopagina.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Re: Kruiend ijs op het IJmeer

Bericht door Frederix » di feb 16 2010 4:16 am

Hoi Patrick,

Leuke serie, ik vind foto 1 en 2 de mooiste. wat mij opvalt is het verschil in kleur van het ijs. persoonlijk zou ik die kleur gelijk hebben gemaakt. Ik vergelijk altijd de foto's van een serie onderling om de kleur zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Bij foto 4 had ik (denk ik) de horizon wat hoger in beeld willen hebben om zo meer de nadruk op de structuur van het kruiend ijs te laten zien. De lopende figuren waren dan weliswaar onscherp in beeld gekomen, maar hadden toch door hun aanwezigheid de schaal van het geheel bepaald.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » di feb 16 2010 12:55 pm

Leuke foto's!

Gaaf dat kruiende ijs... nog nooit in m'n leven gezien, dus je zoontje is er vroeg bij.... :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 1:08 pm

Ik zal vanavond het kleurverschil even wegwerken. Die eerste heb ik een beetje extra gegeven; er zit een licht koffiekleurige gradiënt overheen. Dat werkt mooi als je de foto op zich ziet (vind ik), maar zo recht boven een andere foto levert het inderdaad een hoop vragen op. Niet doen dus als je een serie maakt.

Volgens mij had ik kruiend ijs zelf ook nog nooit gezien, dus vandaar dat ik die kant op wilde. Een en ander komt met name door wat foto's die ik hier op het forum langs zag komen. Zo gaat dat... :mryellow:

Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er zo veel en zo'n dikke laag ijs ligt op het IJsselmeer/IJmeer. Veel water niet ver ervandaan is totaal ijsvrij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di feb 16 2010 1:53 pm

Toevallig geeft Thom Hogan hier net een tip over op z'n site (m.b.t. tot een foto van een bison in de sneeuw):
Another common winter question concerns metering. Wildlife pro Chaz Glaser (www.shootthelight.com) has the answer: shoot the light. The old Sunny 16 rule works just as well in digital as it did in film (1/ISO at f/16 for sunlit subjects). The light wasn't changing here, only the position of the bison, so I set my exposure manually and just left it there. I don't touch it unless the light changes (passing cloud, for example) or my subject steps into different light (under the shade of a tree, for example). If you use automated Matrix metering in situations like this, you'll get variability between exposures, which can sometimes make it difficult to post process images, and certainly means that you'll be tweaking every image during conversion.
Hetzelfde geldt denk ik voor WB: niet op Auto zetten, want dan krijg je steeds andere waarden.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 16 2010 2:49 pm

joepert schreef:Hetzelfde geldt denk ik voor WB: niet op Auto zetten, want dan krijg je steeds andere waarden.
Stond steeds op bewolkt in dit geval. Ik gebruik trouwens wel vaak auto. Reden: ik kan heel simpel achteraf toch wel de boel op bewolk, zon of wat dan ook zetten.

Maar hier ik heb wel steeds een grijsje geprikt. Meestal vond ik ze wat te blauw.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di feb 16 2010 3:33 pm

Patrick schreef:
joepert schreef:Hetzelfde geldt denk ik voor WB: niet op Auto zetten, want dan krijg je steeds andere waarden.
Stond steeds op bewolkt in dit geval. Ik gebruik trouwens wel vaak auto. Reden: ik kan heel simpel achteraf toch wel de boel op bewolk, zon of wat dan ook zetten.

Maar hier ik heb wel steeds een grijsje geprikt. Meestal vond ik ze wat te blauw.
Maar als je in elke foto afzonderlijk een 'grijsje prikt' krijg je natuurlijk ook verschillen. Juist in de sneeuw loont het waarschijniljk om ter plekke een witbalanswaarde te programmeren en die consequent te blijven gebruiken. Dat kan op mijn D60 al, dus zou bij jou helemaal moeten werken. En anders in de nabewerking de WB van één foto ook toepassen op de andere. Mijn ervaring is trouwens dat je in dit hele diffuse licht met sneeuw hele acceptabele resultaten krijgt met de WB op zonnig.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 17 2010 1:55 am

Foto is vervangen. Lijkt nu veel meer op de andere uit de serie. Het was trouwens puur het feit dat ik een grijsje had geprikt. Niet meer doen dus in dit soort gevallen.

Origineel:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » za feb 20 2010 7:24 pm

Bewerkte foto is imho veel natuurlijker. diegene in de eerste post is trouwens ook goed.
Zie verder ook mijn variant op de foto met de boot uit Durgerdam in je andere draadje.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”