resolutie van d80?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
eagle

resolutie van d80?

Bericht door eagle » vr feb 09 2007 11:39 pm

Kan iemand mij uitleggen of het klopt dat bij het bekijken van de foto's de resolutie 300 dpi is? Hiervoor had ik fuji camera's en daar werd bij de foto's 72 dpi vermeld. Is dit in te stellen op de d80?

reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door reneo57 » vr feb 09 2007 11:48 pm

dpi is Dots per inch heeft volgens mij alleen met afdrukken te maken niet met bekijken op een scherm.
300 dpi is de standaart voor inkjet printers

Afbeeldingresolutie
Resolutie van een afbeelding daar en tegen kan varrieren en is dus een totaal andere begrip dan uw schermresolutie. De resolutie van uw afbeelding is afhankelijk van uw scan-resolutie instellingen, of de capaciteit van de camera wanneer uw afbeelding met een digitale camera is gemaakt bijvoorbeeld. Indien u de afbeeldingen voor het web gebruikt/bewerkt, hoeven deze niet hogere resoluitie te hebben dan 72 dpi.

Afbeeldingen voor het drukwerk moeten per definitie 300 dpi zijn. Hangt vanaf waar u ze voor nodig heeft. Voor een krant is een minimale vereiste 150 dpi en voor bladen/magazines is het weer 200 dpi.

http://www.ideastraining.com/PDFs/Under ... lution.pdf

eagle

Bericht door eagle » za feb 10 2007 11:04 am

Bedankt voor je reactie.
Maar dit wist ik allemaal al.
Het gaat mij om de vraag dat de fujicamera's in de exif gegevens 72 dpi vermelden en de d80 in de exifgegevens 300 dpi aangeeft.
Iemand die hier iets over kan verklaren?

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 10 2007 11:09 am

wees blij!
dan hoef je dat naderhand niet meer aan te passen naar 300, maar staat 't al gelijk goed!

eagle

Bericht door eagle » za feb 10 2007 12:50 pm

Ja leuk, het formaat dat er bij hoort dan ook maar gelijk als "standaard" gaan hanteren? Ik zal de papierfabrikanten informeren, wel zo makkelijk alle afdrukken op 1 en hetzelfde formaat. Een albummaat, een lijstmaat, een papiermaat, enz.

Maar nu even een serieus antwoord op mijn vraag.

paparazzi

Bericht door paparazzi » za feb 10 2007 1:20 pm

300 dpi is nu eenmaal de standaardwaarde of je de foto nu als drukwerk moet aanleveren of als foto laat afdrukken, dus lijkt me logischer dat camerafabrikanten deze waarde ook als vaste instelling mee gaan geven in hun camera's

dat heeft niets van doen met het formaat waarin je een foto wilt gebruiken, die waardes kunnen uiteraard verschillen, maar van je 300 dpi blijf je als 't goed is vanaf

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za feb 10 2007 1:29 pm

IIRC In de standaard staat dat XResolution en YResolution door de applicaties genegeerd mogen worden. Mijn Pentax en Fuji camera's geven 72dpi aan, dat is een bekijk resolutie voor de monitor. Mijn Nikon geeft 300dpi aan, dat is een printresolutie.
Ligt maar net aan de interpretatie door de fabrikant.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

eagle

Bericht door eagle » za feb 10 2007 1:58 pm

Kijk, daar heb ik wat aan.
Het is dus in orde vwb mijn d80.
Ik vond het vreemd, omdat alle camera's die ik tot nu toe gezien heb een resolutie van 72 dpi aangeven.
Daarom dacht ik ook dat ik wellicht ergens iets in moest stellen.
Bedankt.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za feb 10 2007 11:17 pm

eagle schreef:Kijk, daar heb ik wat aan.
Het is dus in orde vwb mijn d80.
Ik vond het vreemd, omdat alle camera's die ik tot nu toe gezien heb een resolutie van 72 dpi aangeven.
Daarom dacht ik ook dat ik wellicht ergens iets in moest stellen.
Bedankt.
Eagle het maakt helemaal geen ene moer uit of je foto's nu 72 DPI zijn of 300 DPI zolang jij er niet bij vermeld hoe groot ze in pixels en/of cm zijn dan heeft DPI helemaal geen betekenis.

Als jij een foto hebt die 3000x2000 pixels is met een resolutie van 72 DPI dan is deze foto 105 cm breed. Maar als dezelfde foto 300 DPI is is de foto nog 'maar' 25,4 cm groot.

Dus als jou camera standaard aangeeft 300 DPI en jij zegt dat je de foto 75 cm breed wilt laten afdrukken wordt de resolutie automatisch verkleint naar 101 DPI. Dus resolutie gaat pas wat betekenen als jij er een breedte van je foto's bij geeft in pixels of cm.

Dus een standaard of niet het maakt helemaal niks uit. En er is eigenlijk niet een echte standaard voor want sommige hanteren weer 240DPI en vakbladen zelfs meer dan 300DPI. maar je kan net zo goed een afdruk op10 meter breed maken hoor met een 6 mp camera, want de verhouding tussen resolutie en kijk afstand blijft hetzelfde als die 10x15 cm afdruk ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

eagle

Bericht door eagle » zo feb 11 2007 5:27 pm

Opgezetfan dat weet ik, maar het houdt/hield mij bezig, omdat alle camera's die ik ken de resolutie van 72 dpi aangeven en de Nikon 300 dpi.
Ik vraag/vroeg me dus af waarom dit is.
De verhouding pixels/centimeters/inches/afdrukformaten enz. is voor mij gesneden koek, dus daar ligt geen probleem.
Simpel: waarom geeft Nikon 300 dpi aan, waar alle anderen 72 dpi aangeven?

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo feb 11 2007 5:36 pm

eagle schreef:Opgezetfan dat weet ik, maar het houdt/hield mij bezig, omdat alle camera's die ik ken de resolutie van 72 dpi aangeven en de Nikon 300 dpi.
Ik vraag/vroeg me dus af waarom dit is.
De verhouding pixels/centimeters/inches/afdrukformaten enz. is voor mij gesneden koek, dus daar ligt geen probleem.
Simpel: waarom geeft Nikon 300 dpi aan, waar alle anderen 72 dpi aangeven?
stel anders hier je vraag.

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... d=vUJC6-ti

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo feb 11 2007 5:58 pm

eagle schreef:Simpel: waarom geeft Nikon 300 dpi aan, waar alle anderen 72 dpi aangeven?
Verschillende interpretatie door de fabrikant van de camera.
Niet iedereen houdt zich aan 72 of 300. Ik heb foto's van een Olympus die 314 dpi aangeven. En van een Canon (Powershot A95) met 180.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

eagle

Bericht door eagle » zo feb 11 2007 6:18 pm

Roelof (en alle anderen) bedankt.
Het is me duidelijk. Geen probleem met mijn camera dus en daar ging het om.
Veel plezier allemaal met onze prachtige hobby.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”