[D300] Twee instellingsvraagjes

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Stormbringer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

[D300] Twee instellingsvraagjes

Bericht door Stormbringer » za feb 20 2010 2:06 am

Ben vandaag officieel van een Canon 40D naar een Nikon D300 overgestapt (voornamelijk omdat mijn omgeving Nikons heeft). De vele dedicated knopjes zijn geweldig! :) Wel vind ik de grote draaiknop van Canon superieur, ten eerste makkelijker te bedienen (meer oppervlakte, waardoor je meer grip hebt en sneller kunt draaien), ten tweede heb je daar middenin de "ok"-knop waardoor je met één hand door het menu kan bladeren. Door het menu bladeren met de joystick is waardeloos (bij Canon trouwens ook).

Maargoed, ik wil de camera binnenkort bij een belangrijk evenement gebruiken, gebruiksaanwijzing doorgelezen, maar ik snap nog niet alles of wil zeker zijn dat het (niet) mogelijk is:

- Het belangrijkste: Ongetwijfeld een heel simpel iets, maar ik kom er niet uit. Als ik met de joystick handmatig een focuspunt kies, hoe zorg ik ervoor dat de camera daarna automatisch de (51) punten gaat kiezen? Soort reset dus.
- Bij Canon was het erg makkelijk om van Custom Banks te wisselen (middels een draaischijf), voorzover ik zie kan dat hier niet i.c.m. met een Func. knop. Dus ik moet naar het menu om van Banks te wisselen? :huh: En ik snap niet precies wat het verschil is tussen de Custom Banks en de gewone Banks...

Al met al ben ik supertevreden, maar die grote draaiknop! :cry: :cry: :cry:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: [D300] Twee instellingsvraagjes

Bericht door Léon Obers » za feb 20 2010 5:14 am

Stormbringer schreef: Maargoed, ik wil de camera binnenkort bij een belangrijk evenement gebruiken, gebruiksaanwijzing doorgelezen, maar ik snap nog niet alles of wil zeker zijn dat het (niet) mogelijk is:

- Het belangrijkste: Ongetwijfeld een heel simpel iets, maar ik kom er niet uit. Als ik met de joystick handmatig een focuspunt kies, hoe zorg ik ervoor dat de camera daarna automatisch de (51) punten gaat kiezen? Soort reset dus.
Wat betreft AF is alles mogelijk met een Nikon. Die heeft het meest geavanceerde AF focussysteem. :lol:
Inplaats van hier allemaal uit te leggen kan ik je beter verwijzen naar de betreffende blz. in de handleiding.
Blz. 64 tot 70 (72)
Blz. 269 tot 273

Overigens lijkt het mij het handigste een PDF-bestand van de handleiding te downloaden, digitaal is iets makkelijker op te zoeken naar onderwerpen waar je iets over wilt weten dan in een papieren boekje bladeren. Voor het downloaden van handleidingen moet je wel eenmalig een registratie doen bij Nikon Europe.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... 300_nl.pdf

Wat die Custom banks aangaat, zou ik die pas later gebruiken als je wat meer vertrouwt bent met de camera en haar functies. Tenslotte hebben die banken er direct betrekking op, welke persoonlijke instellingen je als complete setup wilt opslaan. Moet je toch eerst weten welke functies er allemaal zijn om ze op te slaan, anders heeft het weinig zin daar een variatie in aan te brengen.

Veel gebruikte menu's die je tussendoor wilt veranderen kun je beter in een zelf aan te maken persoonlijk menu zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » za feb 20 2010 1:56 pm

Stormbringer schreef:- Het belangrijkste: Ongetwijfeld een heel simpel iets, maar ik kom er niet uit. Als ik met de joystick handmatig een focuspunt kies, hoe zorg ik ervoor dat de camera daarna automatisch de (51) punten gaat kiezen? Soort reset dus.
Het is niet helemaal duidelijk wat je wil. Blijkbaar zit je in enkelpunts AF of dynamisch AF-veld, anders kun je geen scherpstelpunt selecteren. Automatisch reset bestaat (gelukkig) niet.
Eén manier om te doen wat je wil is dan overschakelen op automatisch af-veld. Als hij daarbij op AF-S staat, zie je welke scherpstelpunten van de 51 gebruikt worden; op AF-C gebruikt hij ook 51 velden maar je ziet niet welke.

Als je in dynamisch AF-veld zit, gebruikt hij ook 51 velden (als je dat tenminste in het menu hebt ingesteld, minder kan ook); in AF-C volgt hij het onderwerp waarop je eerst had scherpgesteld dan automatisch over alle 51 velden heen (ook als je zelf maar uit bijv. 11 velden kiest om te beginnen met focussen). Misschien is dit wat je wil, ik vind het iig erg handig (51 punten 3D-tracking, waarbij ik zelf uit 11 punten kan kiezen om het focussen te beginnen). Overigens is het dan ook niet echt meer nodig om eerst een scherpstelpunt te kiezen, je zet het actieve scherpstelpunt op het onderwerp, houdt de ontspanknop half ingedrukt en je kiest je kader; het scherpstelpunt beweegt dan mee met het onderwerp.

Succes met je camera!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za feb 20 2010 2:20 pm

Beste S,
Welkom op dit forum.
Heb geduld.
Zelfs ervaren Nikon gebruikers hebben soms weken of maanden nodig om het AF systeem te doorgronden en optimaliseren.
Ik heb het nog niet over het doorlezen -en begrijpen- van ruim 400 pagina's handboek...
Over jouw vragen:
-AF: kijk eens naar de Af draaischakelaar achterop de kamera.
-over menu's: lees ook eens over "my menus".
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 20 2010 3:28 pm

gijs sandberg schreef: Zelfs ervaren Nikon gebruikers hebben soms weken of maanden nodig om het AF systeem te doorgronden en optimaliseren.
Ik snap er nog steeds geen yota van en gebruik toch al zo'n 30 jaar Nikon, waarvan 10 jaar digitaal :D

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » zo feb 21 2010 9:19 pm

Hartstikke bedankt jongens! Snelle en behulpzame reacties op dit forum, da's mooi! :)

PDF van de handleiding is inderdaad erg handig (al is het om het origineel niet te beschadigen).

Ik heb echter even geen lens meer (met mijn eigen duurt het wat langer helaas, en die ik geleend had heb ik weer teruggegeven), dus kan het niet echt uitproberen. Als de mogelijkheid er weer is zal ik hier het resultaat posten.

@Flitslicht: Volgens mij ben jij dezelfde persoon op Gitaarnet, niet? Ik ben daar "artnaz"! ;)

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » do feb 25 2010 1:58 pm

Dat van die banks is ook duidelijk, de gewone banks betreffen alle normale functies, en de custom banks gaan over de custom instellingen. Best slim eigenlijk, al zal ik die custom banks niet gaan gebruiken denk ik.

Ik heb wel een nieuwe vraag: Voorzover ik zie kun je geen bracketing-sequentie doen middels een enkele keer op de ontspanknop drukken? :? Behoorlijk vervelend, nu moet je bijv. elke keer checken of je wel alle 9 sequenties gehad hebt voor je een nieuwe foto maakt. Maar het meest vervelende is dat ik bij de Canon de self-timer op 2 sec. kon zetten, afdrukken, en daarna zorgen dat ik de camera goed stil hield (als je uit de hand fotografeert dus). Nu je minstens drie keer moet afdrukken duurt het ten eerste langer voor je de shots hebt (meer kans dat er iets in beeld komt of gaat bewegen), en je hebt dus veel meer beweging met de camera.

Ik baal hier echt enorm van, maar stiekem hoop ik dat ik toch iets over het hoofd heb gezien of dat er inmiddels een firmwire update hiervoor is (nog niet gechecked).

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: [D300] Bracketing

Bericht door gijs sandberg » do feb 25 2010 2:35 pm

Beste S,
Heb je al geprobeerd om de kamera op snelheid C-H (continue) te zetten.
Volgens mij wordt de sequentie dan gemaakt, zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt.
Ik geef toe: dat aspect van ergonomie zat me ook wel eens dwars, maar het is al vele jaren zo bij Nikon (dus wel consequent).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » do feb 25 2010 2:42 pm

Dag Gijs,

Bedankt! Ja, dat heb ik geprobeerd, maar dat maakt het niet heel veel makkelijker. En met de self-timer kan dat dus sowieso niet...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do feb 25 2010 2:44 pm

Beste S,
Een zelfontspanner is ook geen compleet alternatief voor een draadontspanner....
(die zijn er in soorten en maten, met en zonder draad)
Groeten, Gijs

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 25 2010 4:24 pm

Stormbringer schreef:nu moet je bijv. elke keer checken of je wel alle 9 sequenties gehad hebt voor je een nieuwe foto maakt. Maar het meest vervelende is dat ik bij de Canon de self-timer op 2 sec. kon zetten, afdrukken, en daarna zorgen dat ik de camera goed stil hield (als je uit de hand fotografeert dus). Nu je minstens drie keer moet afdrukken duurt het ten eerste langer voor je de shots hebt (meer kans dat er iets in beeld komt of gaat bewegen), en je hebt dus veel meer beweging met de camera.
Met bracketing is het op zich de bedoeling dat je de sequentie afmaakt, anders mis je een opname. Bij uit de hand fotograferen ligt het dan voor de hand dat je CH gebruikt en het hele rijtje in een keer afraffelt. Het fotograferen met 'S' (single frame) met bracketing is vooral zinvol als je vanaf statief werkt met MLU (opgeklapte spiegel tegen trillingen). Dat verhaal over uit de hand met zelfontspanner fotograferen, daar kan ik me echt helemaal niets bij voorstellen :lol:

En ja, ik post ook wel op gitaarnet. Welkom op het Nikon forum.

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » do feb 25 2010 5:06 pm

Dank! :)

Tuurlijk is een statief en externe ontspanner veel beter, maar als je in een grote stad bent, een moeizame wandeling maakt, of weet ik veel om wat voor redenen geen statief meeneemt (en een draadontspanner zonder statief heeft niet zo heel veel nut), is uit de hand fotograferen wel erg handig.

Bij Canon had ik bijv. de C1 stand ingesteld dat dat een self-timer van 2sec. was + bracketing. Je drukt op de ontspanknop, houd de camera zo goed mogelijk vast, wacht twee seconden, en hij gaat automatisch *click* *click* *click* . Zo heb ik in de vakantie behoorlijk wat foto's met succes gemaakt.

Wat dat betreft baal ik dus wel, want de self-timer kan nu uberhaupt niet meer, je moet de knop ingedrukt houden, en je moet steeds checken of je wel alle foto's geschoten hebt en niet per ongeluk de laatste sequentie bij een volgende foto pas neemt. Ongetwijfeld zal het wel wat makkelijker gaat naarmate je er aan went, maar toch jammer...

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 25 2010 5:26 pm

Maar waarom is dat handiger of beter dan gewoon door de camera kijken, hem goed stil houden en huppetee?

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » do feb 25 2010 5:38 pm

Volgens mij gaat dat wel wat jij wilt. Vul bij Customsettings d5 9 in. Bracketing op 9 shots. Draaiwieltje boven op CL of CH. Ontspanknop ingedrukt houden hij stop dan na 9 shots.
Kan ook in combinatie met Timer.
mvg
Robert

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » vr feb 26 2010 11:35 pm

flitslicht schreef:Maar waarom is dat handiger of beter dan gewoon door de camera kijken, hem goed stil houden en huppetee?
Omdat je (een onregelmatige) kracht uitoefent, en de camera niet helemaal stil houdt. Als je alleen maar hoeft te focussen om de camera zo stil mogelijk te houden gaat het wat beter.

nikonshooter schreef:Volgens mij gaat dat wel wat jij wilt. Vul bij Customsettings d5 9 in. Bracketing op 9 shots. Draaiwieltje boven op CL of CH. Ontspanknop ingedrukt houden hij stop dan na 9 shots.
Kan ook in combinatie met Timer.
mvg
Robert
Ok, bedankt. Maar hoe doe ik dat i.c.m. de Timer als ik al i Cl of Ch zit?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”