D300s Instelvragen
D300s Instelvragen
Ik heb even enkele vragen over mijn D300s.
Ik schiet alle foto's in RAW op 14-bit. Altijd eigenlijk op type Compressie zonder verlies.
Nu heb je ook de instelling Ongecomprimeerd.
Welke is beter?
Mijn vermoeden gaat naar ongecomprimeerd.
Dan kan je in Beeldinstelling instellen kiezen uit:
Standaard, Neutraal, Levendig en Monochroom. Nu staat hij mij op Levendig.
Welke gebruiken jullie?
Als ik nu mijn RAW foto open in PS zie ik in 'Camera RAW 5.6' dat:
Zwarte tinten op 5 staat
Helderheid op +50
Contrast op +25.
Nu ben ik deze instellingen nergens tegen gekomen in de D300s menu's.
Of mis ik nu iets. De helderheid is vaak zo hoog dat de foto's er gewoon niet uit zien. Als ik dan op Standaard klik ziet het er al zoveel beter uit.
Dit moet toch ook gewoon zo geschoten kunnen worden?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik schiet alle foto's in RAW op 14-bit. Altijd eigenlijk op type Compressie zonder verlies.
Welke is beter?
Dan kan je in Beeldinstelling instellen kiezen uit:
Welke gebruiken jullie?
Als ik nu mijn RAW foto open in PS zie ik in 'Camera RAW 5.6' dat:
Zwarte tinten op 5 staat
Helderheid op +50
Contrast op +25.
Nu ben ik deze instellingen nergens tegen gekomen in de D300s menu's.
Of mis ik nu iets. De helderheid is vaak zo hoog dat de foto's er gewoon niet uit zien. Als ik dan op Standaard klik ziet het er al zoveel beter uit.
Dit moet toch ook gewoon zo geschoten kunnen worden?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: D300s Instelvragen
In principe maakt het niet uit met de compressie, omdat hij zonder verlies werkt. Misschien neemt het comprimeren wat tijd, weet ik niet.
Photoshop herkent de interne instellingen in een NEF bestand niet dus het gebruikt eigen instellingen. Die kan je waarschijnlijk ergens instellen als een default profiel die dan voor alle opnamen gelden. Wil je de camerainstellingen (zoals custom WB) gebruiken dan moet je CaptureNX gebruiken als RAW converter. Die geeft naar mijn mening ook iets betere resultaten.
Photoshop herkent de interne instellingen in een NEF bestand niet dus het gebruikt eigen instellingen. Die kan je waarschijnlijk ergens instellen als een default profiel die dan voor alle opnamen gelden. Wil je de camerainstellingen (zoals custom WB) gebruiken dan moet je CaptureNX gebruiken als RAW converter. Die geeft naar mijn mening ook iets betere resultaten.
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb het geprobeerd met mijn D300 en het enige verschil in 14-bit gecomprimeerd en 14-bit ongecomprimeerd is de bestands grootte.
Logisch, er word niets verwijderd en de verwerkings tijd in NC2 is wat langer.
Als beeldinstelling heb ik SD (Standaard) staan, kun je in NC2 alle kanten op, vanuit een neutraal punt.
Heb wel de andere geprobeerd, maar die geven andere kleuren en instellingen.
Monochroom lijkt me duidelijk. Neutraal niet echt mooi en Levendig wat te veel.
Maak maar eens met elke instelling een foto van het zelfde onderwerp.
Mijndert
Logisch, er word niets verwijderd en de verwerkings tijd in NC2 is wat langer.
Als beeldinstelling heb ik SD (Standaard) staan, kun je in NC2 alle kanten op, vanuit een neutraal punt.
Heb wel de andere geprobeerd, maar die geven andere kleuren en instellingen.
Monochroom lijkt me duidelijk. Neutraal niet echt mooi en Levendig wat te veel.
Maak maar eens met elke instelling een foto van het zelfde onderwerp.
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Hangt af wat ik schiet. Carnaval heb ik op Vivid geschoten (dat is toch levendig hè?). Bij een begrafenis zou ik voor Neutraal gaan.dcschuiling schreef: Dan kan je in Beeldinstelling instellen kiezen uit:
Welke gebruiken jullie?
Verder ben ik nog erg zoekende. De jpeg die uit de camera komt is eigenlijk zó goed dat ik die standen zowaar makkelijk begin te vinden. Met de vorige camera schoot ik altijd RAW. Nu werk ik veel met JPEG, en dat scheelt heerlijk tijd met bewerken. Vooral als het snel moet.
Omdat ik de camera nog niet helemaal ken draait er voorlopig nog wel een RAW mee hoor (12bit, zat voor mij), maar die mieter ik weg als ik tevreden ben over de JPEG.

ACR herkent de ingestelde WB wel, maar daar houdt dan ook wel mee op.flitslicht schreef:In principe maakt het niet uit met de compressie, omdat hij zonder verlies werkt. Misschien neemt het comprimeren wat tijd, weet ik niet.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ligt eraan wat "beter" is. De kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn. Dan zou ik zeggen dat gecomprimeerd te verkiezen is omdat je kaartje dan minder snel vol is.dcschuiling schreef:Ik schiet alle foto's in RAW op 14-bit. Altijd eigenlijk op type Compressie zonder verlies.
Welke is beter?
Standaard. Ik kan het achteraf toch nog aanpassen. Levendig vind ik nooit mooi; veel te overdreven kleuren. Ik kan me voorstellen ooit 'm op monochroom te zetten als ik een keer dingen in zwart-wit zou willen doen. Dan kan je zien wat het ongeveer wordt. En kleur heb je toch wel als je NEF's schiet.dcschuiling schreef:Dan kan je in Beeldinstelling instellen kiezen uit:
Welke gebruiken jullie?
OK,
dus Gecomprimeerd zonder verlies zou hetzelfde resultaat moeten geven als ongecomprimeerd. Alleen ik kan meer foto's schieten.
Het schrijven naar kaart zou dan denk ik ong. dezelfde tijd kosten (comprimeren en schrijven tegen groter bestandsformaat en schrijven).
Dan blijf ik doorgaan met Gecomprimeerd zonder verlies.
Dat met Beeldinstelling instellen.
Hoe pas je dat dan aan? Ik neem aan met CaptureNX2? Want in PS heb je deze intellingen volgens mij niet.
Misschien moet ik is kijken naar de trail versie van NX2. Misschien is het qua beeld resultaat beter. Weet het niet.
Ik ben ook van mening dat Levendig iets de overdreven is. Dus maar is een tijdje op Neutraal schieten. Kijken hoe dat uit pakt.
Zijn er nog meer dingen waar ik naar moet kijken qua instellingen voor een beter resultaat?
dus Gecomprimeerd zonder verlies zou hetzelfde resultaat moeten geven als ongecomprimeerd. Alleen ik kan meer foto's schieten.
Het schrijven naar kaart zou dan denk ik ong. dezelfde tijd kosten (comprimeren en schrijven tegen groter bestandsformaat en schrijven).
Dan blijf ik doorgaan met Gecomprimeerd zonder verlies.
Dat met Beeldinstelling instellen.
Hoe pas je dat dan aan? Ik neem aan met CaptureNX2? Want in PS heb je deze intellingen volgens mij niet.
Misschien moet ik is kijken naar de trail versie van NX2. Misschien is het qua beeld resultaat beter. Weet het niet.
Ik ben ook van mening dat Levendig iets de overdreven is. Dus maar is een tijdje op Neutraal schieten. Kijken hoe dat uit pakt.
Zijn er nog meer dingen waar ik naar moet kijken qua instellingen voor een beter resultaat?
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Beeldinstellingen doe je in het menu van de camera aanpassen.
Neem aan dat het met de D300s hetzelfde gaat als met de D300.
Opnamemenu > Beeldinstelling kiezen > kiezen uit: SD(Standaard) NL(Neutraal) VI(Levendig) MC(Monochrome)
Als je wil experimenteren, zet je de keuzes in "Mijn Menu"
Mijndert
Neem aan dat het met de D300s hetzelfde gaat als met de D300.
Opnamemenu > Beeldinstelling kiezen > kiezen uit: SD(Standaard) NL(Neutraal) VI(Levendig) MC(Monochrome)
Als je wil experimenteren, zet je de keuzes in "Mijn Menu"
Mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Dat wist ik wel waar het staat. Zie eerdere post. Maar wel bedankt voor de moeite
Het gaat mij meer om eventuele andere instellingen.
Het gaat mij meer om eventuele andere instellingen.