Ik zal vannacht naar een docu op animal planet te kijken. Ging over het gebied rond Tsjernobyl.
Dat moet wel de grootste Urbex fotoplek ter aarde zijn. Heel bizar om te zien.
Beetje ver weg en misschien wat gevaarlijk?!
Beetje overbodig postje mar de urbex fotograaf in hart en nieren zou zich daar dagen kunnen vermaken schat ik zo in.
Grts Peter.
Edit ivm deze reis--> http://www.sovjetreizen.nl/dagexcursiechernobyl.html
miss wel de grootste maar beetje gevaarlijk.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
miss wel de grootste maar beetje gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door strangeartefact op do feb 25 2010 11:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Bijna leeg hier....
Re: miss wel de grootste maar beetje gevaarlijk.
1 voordeel.
Als het donker is kan je na 2 dagen lopen daar altijd de weg vinden. Licht geven doe je dan namelijk al
Maar inderdaad, het zou wel een leuke plek zijn om daar te zijn als de radioactiviteit laag zou zijn
Als het donker is kan je na 2 dagen lopen daar altijd de weg vinden. Licht geven doe je dan namelijk al

Maar inderdaad, het zou wel een leuke plek zijn om daar te zijn als de radioactiviteit laag zou zijn
Dat is zeker indrukwekkend.
Een tijdje geleden was er sprake van dat een aantal mensen vanuit urbexforum.com die richting op gingen, je kon je opgeven voor die reis.
was inclusief gids en bezoek daar.
ik weet eigenlijk niet of die trip al geweest is (en of ze teruggekomen zijn....)
Een tijdje geleden was er sprake van dat een aantal mensen vanuit urbexforum.com die richting op gingen, je kon je opgeven voor die reis.
was inclusief gids en bezoek daar.
ik weet eigenlijk niet of die trip al geweest is (en of ze teruggekomen zijn....)
Op zich is het niet zo gevaarlijk als het lijkt. Als je daar een dag rondloopt dan krijg je nog minder straling "binnen" dan dat je met het vliegtuig vliegt. De enige plekken waar je niet lang moet blijven staan (= meer dan een uur) is daar waar de geigerteller overuren maakt. Vaak zijn dat plekken waar mos groeit, en de reactoren zelf waar je uberhaupt niet mag komen.
ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen, omdat ik daar graag een keer naartoe wil.
ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen, omdat ik daar graag een keer naartoe wil.
Voor de liefhebbers, afkomstig van de site van de fotoacademie;
In april 1986 vindt er een ernstig nucleair incident plaats in de kerncentrale van Tsjernobyl, waarbij een fall-out vrijkomt die 100 maal hoger is dan die als gevolg van de atoombom op Hiroshima.
De beelden van het ongeluk die de jonge Menno Bartelse zich herinnert lieten een onuitwisbare indruk achter.
Gedreven door nieuwsgierigheid en de vraag hoe het gebied er nu, jaren na de kernramp, uit zou zien, pakt de fotograaf in september 2009 zijn Holga camera en vertrekt naar Tsjernobyl.
In een indringend persoonlijk document geeft hij een impressie van de stad en omgeving.
De sfeer die de Holga camera oproept ondersteunt de herinnering en toont de toeschouwer de sporen en de leegte die deze ramp heeft achtergelaten.
Menno Bartelse studeerde aan de Fotoacademie in Amsterdam en is daar nu werkzaam als docent en mentor.
Tsjernobyl 2009
Tweede Laurierdwarsstraat 53
1016 RA Amsterdam
6 t/m 14 maart 2010
zaterdag en zondag van 13.30 uur tot 18.00 uur of op afspraak
Voor meer informatie: 06-11241251
Ik heb een groot deel van deze serie al mogen zien en kan alleen maar zeggen dat ik zeer onder de indruk was van zijn werk.
Het is daarom dan ook een echte aanrader voor de liefhebber van dit onderwerp.
Groet Richard.
In april 1986 vindt er een ernstig nucleair incident plaats in de kerncentrale van Tsjernobyl, waarbij een fall-out vrijkomt die 100 maal hoger is dan die als gevolg van de atoombom op Hiroshima.
De beelden van het ongeluk die de jonge Menno Bartelse zich herinnert lieten een onuitwisbare indruk achter.
Gedreven door nieuwsgierigheid en de vraag hoe het gebied er nu, jaren na de kernramp, uit zou zien, pakt de fotograaf in september 2009 zijn Holga camera en vertrekt naar Tsjernobyl.
In een indringend persoonlijk document geeft hij een impressie van de stad en omgeving.
De sfeer die de Holga camera oproept ondersteunt de herinnering en toont de toeschouwer de sporen en de leegte die deze ramp heeft achtergelaten.
Menno Bartelse studeerde aan de Fotoacademie in Amsterdam en is daar nu werkzaam als docent en mentor.
Tsjernobyl 2009
Tweede Laurierdwarsstraat 53
1016 RA Amsterdam
6 t/m 14 maart 2010
zaterdag en zondag van 13.30 uur tot 18.00 uur of op afspraak
Voor meer informatie: 06-11241251
Ik heb een groot deel van deze serie al mogen zien en kan alleen maar zeggen dat ik zeer onder de indruk was van zijn werk.
Het is daarom dan ook een echte aanrader voor de liefhebber van dit onderwerp.
Groet Richard.
Jammer dat ik die uitzending heb gemist want ik ben 6 of 7 jaar geleden in Pripyat geweest. We waren met mijn ouders twee weken in Tsjechië en toen bleef het maar regenen. Mijn vader kan niet te lang opgesloten zitten dus bedacht hij samen met de Tsjechische huiseigenaar (en oud-collega) het plan om te kijken hoe en of we de Oekraïne in konden rijden. Een paar dagen eerder was dat met Polen voor een bezoek aan Krakow en Auswitsch prima gelukt. Hoe het precies zat weet ik niet meer maar we zijn uiteindelijk na 22 uur en met de belofte om binnen 48 uur zowel Polen als de Oekraïne te verlaten tot Pripyat gekomen. De toegangspas van het bedrijf van mijn vader en mijn studentenkaart samen met blikjes ijskoude cola deden de rest. Pripyat is een echte spookstad waar vooral door soldaten werkelijk alles wat maar bruikbaar was is uitgesloopt. Overigens lopen daar na bijna 25 jaar nog steeds enkele mensen rond die nooit de stad zijn uitgeweest. Er was ook een straat waar duizenden slow worms (ik weet de vertaling niet) van minstens 3 meter lagen te zonnen. Verder maakte vooral de stilte enorme indruk op mij. De omgeving is wel erg groen maar een vogeltje of ander warmbloedig beestje zie je er niet. Het blijft eeuwig zonde dat ik een paar dagen eerder in Wadowice over een stoepje was gevallen want anders had ik nu unieke foto’s gehad (de nikkor 35-70 2.8 zat ergens achter in het spiegelhuis van m’n F90X). De terugweg liep minder voorspoedig want binnen 48 uur de Pools-Tsjechische grens over hebben we niet gehaald waardoor de grenswacht die ons had binnengelaten diep in de nacht van z'n bed werd gelicht en tekst en uitleg aan z'n superieur moest geven. Een Nederlandse buschauffeur heeft ons toen met een vlotte babbel alsnog de grens over gekregen. Al met al is het de moeite waard om er nog eens heen te gaan.
strangeartefact schreef:Ik zal vannacht naar een docu op animal planet te kijken. Ging over het gebied rond Tsjernobyl.
Dat moet wel de grootste Urbex fotoplek ter aarde zijn. Heel bizar om te zien.
Beetje ver weg en misschien wat gevaarlijk?!
Beetje overbodig postje mar de urbex fotograaf in hart en nieren zou zich daar dagen kunnen vermaken schat ik zo in.
Grts Peter.
Edit ivm deze reis--> http://www.sovjetreizen.nl/dagexcursiechernobyl.html
Hou er rekening mee dat het verhaal op die site een verhaal is, en niets met de waarheid te maken heeft. Dat van die motor e.d.PDvD schreef:http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/
Ook erg mooi om te zien....
Wel mooi om een keer te lezen, dat zeker!