Beste nikon vrienden.
Ik ben van plan om nog voor de feestdagen een externe flitser te kopen.
Nu ben ik er nog niet uit of dat nu een sb600 of een sb800 noet gaan worden.
Ik vraag mij af of de aanzienlijk duurdere zo veel beter is dan zijn voordeligere kleine broertje de sb600?
Natuurlijk alle waarde naar zijn geld maar wat is het verschil?
Graag hoor ik van jullie zijn of haar ervaring met beide flitsers.
Ik fotografeer overigens met de d70s.
Vriendelijke groet
Dick
sb600 of sb800
SB800 of SB600?
Hallo Dick,
Ik heb 2 SB600s die vaak dmv de D70 onboard flash geactiveerd worden. Voor huis, tuin en keuken werk zijn ze voldoende, maar als je het geld hebt om een SB800 te kopen denk ik dat dat een veel betere investering is. SB800 heeft groter GN # en laad sneller op heb ik gehoord. Het hangt af van wat je wilt fotograferen...
Regards,
Herman van Ooijen
Ik heb 2 SB600s die vaak dmv de D70 onboard flash geactiveerd worden. Voor huis, tuin en keuken werk zijn ze voldoende, maar als je het geld hebt om een SB800 te kopen denk ik dat dat een veel betere investering is. SB800 heeft groter GN # en laad sneller op heb ik gehoord. Het hangt af van wat je wilt fotograferen...
Regards,
Herman van Ooijen
Voor normale fotografie volstaat de SB600.
Echter, de SB800 heeft 1 belangrijk voordeel voor me.
Bij het plaatsen van een omnibounce, wordt er aan de onderzijde van de flitskop een schakelaartje geactiveerd, zodat de flitser weet dat er een omnibounce is geplaatst.
Bij de SB600 zal je handmatig de flits output moeten veranderen.
Mvg P
Echter, de SB800 heeft 1 belangrijk voordeel voor me.
Bij het plaatsen van een omnibounce, wordt er aan de onderzijde van de flitskop een schakelaartje geactiveerd, zodat de flitser weet dat er een omnibounce is geplaatst.
Bij de SB600 zal je handmatig de flits output moeten veranderen.
Mvg P
Ik probeer mijn vraag hier maar even te stellen ipv een nieuw topic.
Ik zie een hoop flitser SB600 en SB800 en nog wat lagere SB XX waardes.
Wat is nu goed voor mij D50 voor bijvoorbeeld tijdens een dansuitvoerig (sfeer licht/disco licht) mooie fotos te maken van de personen ?
Is een SB 600 dan al genoeg ?
En een "immitatie" model, is dat aan te raden of werken de software versie's dan niet 100% ?
Ik zie een hoop flitser SB600 en SB800 en nog wat lagere SB XX waardes.
Wat is nu goed voor mij D50 voor bijvoorbeeld tijdens een dansuitvoerig (sfeer licht/disco licht) mooie fotos te maken van de personen ?
Is een SB 600 dan al genoeg ?
En een "immitatie" model, is dat aan te raden of werken de software versie's dan niet 100% ?
Rob,
ook voor de D50 geldt dat alleen de SB-600 en SB-800 volledig TTL werken, alle andere Nikon flitsers kun je alleen in de A- of M-stand gebruiken.
De A-stand van een flitser houdt in dat de flitser een aantal voorgeprogrammeerde standen heeft waarbij je je dient te houden aan het opgegeven diafragma en de afstand die de flitser aangeeft.
In de M-stand dien je alles manueel te berekenen. Wat je dan doet is aan de hand van het richtgetal van de flitser en de afstand van camera tot object het juist te gebruiken diafragma berekent (diafragma = richtgetal gedeeld door de afstand). Stel dat je flitser een richtgetal heeft van 30, en dat de te fotograferen persoon zich op 5 meter bevindt, dan moet je een diafragma van 30 gedeeld door 5 gebruiken, dus f/6 (in de praktijk dus f/5.6 als je het diafragma instelt door middel van de diafragmaring van je lens)
Met een simpele herleiding van de formule f=GN/d ('f' is diafragma, 'GN' het richtgetal, 'd' de afstand), kun je zowel uitrekenen welk richtgetal je nodig denkt te hebben (GN = D x F) als de afstand die je moet nemen om met een bepaald diafragma te kunnen werken (D = GN / F)
Al met al werk je een heel stuk makkelijker met de i-TTL mogelijkheden van de SB-600 en SB-800..
ook voor de D50 geldt dat alleen de SB-600 en SB-800 volledig TTL werken, alle andere Nikon flitsers kun je alleen in de A- of M-stand gebruiken.
De A-stand van een flitser houdt in dat de flitser een aantal voorgeprogrammeerde standen heeft waarbij je je dient te houden aan het opgegeven diafragma en de afstand die de flitser aangeeft.
In de M-stand dien je alles manueel te berekenen. Wat je dan doet is aan de hand van het richtgetal van de flitser en de afstand van camera tot object het juist te gebruiken diafragma berekent (diafragma = richtgetal gedeeld door de afstand). Stel dat je flitser een richtgetal heeft van 30, en dat de te fotograferen persoon zich op 5 meter bevindt, dan moet je een diafragma van 30 gedeeld door 5 gebruiken, dus f/6 (in de praktijk dus f/5.6 als je het diafragma instelt door middel van de diafragmaring van je lens)
Met een simpele herleiding van de formule f=GN/d ('f' is diafragma, 'GN' het richtgetal, 'd' de afstand), kun je zowel uitrekenen welk richtgetal je nodig denkt te hebben (GN = D x F) als de afstand die je moet nemen om met een bepaald diafragma te kunnen werken (D = GN / F)
Al met al werk je een heel stuk makkelijker met de i-TTL mogelijkheden van de SB-600 en SB-800..

ondanks dat er vrij simpele wiskundige formules en schei/natuurkundige processen ten grondslag liggen aan de Fotografie, is het natuurlijk het Gevoel wat een foto maakt tot wat het is, en daar moeten we mee worstelen, met het Gevoel, al kan het nooit kwaad om je inderdaad wat te verdiepen in de werking van je camera. Gewoon jezelf eens dwingen om alles op de M-stand te fotograferen.Rob schreef:zooooooooo dan haha ik ben net het diafragma en de sluitertijden aan het ontdekken.
Het grote verschil tussen de SB-800 en SB-600 is dat de SB-800 het grootste richtgetal heeft (38 t.o.v 30 voor de SB-600). In de praktijk betekent dit dat je 'verder' kunt flitsen met de SB-800, en dat je onderwerpen op een korte afstand meer kunt uitvullen met je flitser, al zul je met beide flitsers niet een hele discotheek kunnen verlichten...alleen de bar denk ik.
Ben me zeker aan het verdiepen omdat het erg leuk is om te fototgraveren.
Maar met een SB600 heb ik dan denk ik al voldoende.
Wat is "uitvullen" ?
Ik heb nu met de build-in filteser vaak dat ik een flash op het onderwerp zie met foto's in de macro stand (bijvoorbeeld een metalen pen fotograveren)
-Is dit minder met een SB600 met bv een omni bounce ?
-Heb je tips om met de build-in dit effect minder te maken ? (aangezien ik nog even moet sparen voor een flitser)
tnx Rob
Maar met een SB600 heb ik dan denk ik al voldoende.
Wat is "uitvullen" ?
Ik heb nu met de build-in filteser vaak dat ik een flash op het onderwerp zie met foto's in de macro stand (bijvoorbeeld een metalen pen fotograveren)
-Is dit minder met een SB600 met bv een omni bounce ?
-Heb je tips om met de build-in dit effect minder te maken ? (aangezien ik nog even moet sparen voor een flitser)
tnx Rob