Multi coated UV filters

Discussies over filters
Plaats reactie
Patrick_V

Multi coated UV filters

Bericht door Patrick_V » vr feb 26 2010 7:43 pm

Ik heb via internet een B&W MERC UV haze aangescaft voor mijn Nikkor 16-85. Deze is inderdaad multie coated (8 lagen per zijde) maar ik was eigenlijk op zoek naar een goede multi-multi coated UV filter.
Dus betere anti reflectie coating, zoals je op je optiek vind. Weet iemand een merk die goed gecoate MC filters levert?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Multi coated UV filters

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 8:29 pm

B+W, Nikon ...... Hoya. Daarna zou ik het niet meer willen aanraden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 26 2010 8:55 pm

Krijg ik een Euro voor iedere keer dat dit knellende probleem voorbij komt?

Maar als antwoord, en wellicht geheel onverwacht: Nikon.

emdeklerk

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr feb 26 2010 9:04 pm

Hebben die dan ook een ECHTE multie coating ipv 8 laagjes per kant...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 9:23 pm

Wat is "echt"? En waarom is het belangrijk. Ze zijn erg goed. Betere zijn er voor zover ik weet niet. Wat maakt het dan uit of het een bepaalde naam mag hebben? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr feb 26 2010 9:29 pm

Omdat ik de B&W MRC multi coating een beetje belachelijk vind. Ik ben nieuw in de fotografie wereld, maar in de amateur astronomie ben ik behoorlijk wijs. Daar is multi coated ook vaak echt serieuze coating bij goede merken. Zo goed dat je het eerste stuk glas in de lichtweg vaak nog geeneens kan zien onder normale omstandigheden. En de reflecties van lichtbronnen zijn dan vage groene schimmen... Misschien ben ik verwend.

Ik heb Pentax XW oculairen gehad waarbij de totale transmissie rond de 98% lag in het visuele spectrum. Dat zijn stukken glas met 6 a 8 elementen erin...

Isflicka

Bericht door Isflicka » vr feb 26 2010 9:42 pm

En je weet zeker dat dit een 'echte' B&W is en geen namaak. Er zijn tegenwoordig meer nieuwe B&W's te koop dan ooit door B&W zijn geproduceerd.
Patrick_V schreef:Omdat ik de B&W MRC multi coating een beetje belachelijk vind. Ik ben nieuw in de fotografie wereld, maar in de amateur astronomie ben ik behoorlijk wijs. Daar is multi coated ook vaak echt serieuze coating bij goede merken. Zo goed dat je het eerste stuk glas in de lichtweg vaak nog geeneens kan zien onder normale omstandigheden. En de reflecties van lichtbronnen zijn dan vage groene schimmen... Misschien ben ik verwend.

Ik heb Pentax XW oculairen gehad waarbij de totale transmissie rond de 98% lag in het visuele spectrum. Dat zijn stukken glas met 6 a 8 elementen erin...

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr feb 26 2010 9:53 pm

Ik heb het originele hoesje erbij, dus ik denk wel dat ik de originele heb.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr feb 26 2010 9:54 pm

Chinezen kunnen goed hoesjes namaken hoor. Waar besteld?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 26 2010 9:55 pm

Multicoating is per definitie een coating die uit meerdere lagen bestaat. Het correcte Nederlandse woord is dan ook meerlaagscoating. Wat je nu precies bedoelt met het verschil tussen "meerlaagscoating van acht lagen" en "echte multicoating" is me een raadsel. Het principe van de opbouw van die meerdere lagen is dat de transmissiewaarde per laag oploopt, en dat de kleuren van deze waarden zorgvuldig worden gekozen om de merk-eigen kleurweergave te waarborgen. Er worden echt geen acht lagen van dezelfde transmissiewaarde zinloos op elkaar gestapeld. En de eigenschappen van de lagen zijn dan ook altijd afgestemd op de eigenschappen van het glaselement waar ze op gedampt worden: iedere glassoort (denk aan ED-glas) vraagt om zijn eigen coatings. Ook zullen de coatings op een frontlens sterker en krasbestendiger moeten zijn.
Nikon was een van de pioniers van meerlaagscoating. Volgens de heersende opinie waren Zeiss, Nikon en Asahi Pentax hier al mee begonnen rond 1970. Toen Pentax in een gigantische reclamecampagne haar multicoating begon te promoten bleven de anderen niet achter. Het verhaal gaat dat bijvoorbeeld de 1,4/35mm en de 1,2/55mm van Nikon al langer een paar elementen met meerlaagscoating bezaten zonder dat daar ruchtbaarheid aan werd gegeven - tot Pentax goede sier begon te maken en de indruk wekte dat ze de enigen waren.
Sinds begin jaren 1970 zijn alle Nikon-objectieven geleidelijk van meerlaagscoating voorzien. Ook nu is Nikon weer pionier met de Nano-coating, en het lijkt er op dat ze er nu ook echt de enigen mee zijn.
98% transmissie vind ik geen reëel getal, zeker niet als het meerdere glaselementen betreft.
In ieder geval heb ik het nooit nodig gevonden iets anders aan te schaffen dan Nikon-filters. Er zijn nu multicoated NC-filters (neutral color) die in de plaats zijn gekomen van de alom bekende L37C-filters. En die waren al meerlaagsgecoate industrienormen.
De enige uitzondering die ik nog wel eens maak betreft Cokin-filters, die ik zorgvuldig gebruik waar het om tegenlichtopnamen gaat.
Overigens betwijfel ik het nut van haze-filters voor digitale fotografie, of die nu van Nikon of B&W komen. Haze-filters hebben een amberkleur, een echt UV-filter is kleurloos.
emdeklerk

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » vr feb 26 2010 10:05 pm

Die nano coating klinkt als de particle beam coating die andere fabrikanten ook gebruiken. Ik heb de transmissie van de oculairen even opgezocht en het is inderdaad niet 98% in het visuele spectrum maar 96% op 550nM (geel-groen licht). http://www.pentax.jp/english/imaging/bi ... /scope/xw/

Wat ik niet wist is dat de UV-haze filters andere zijn dan de UV filters. Daar kan ik wat mee, bedankt!.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”