Verschil tussen macro en portret objectieven

Discussies over macro/micro objectieven
Julia

Verschil tussen macro en portret objectieven

Bericht door Julia » di mar 02 2010 1:20 pm

Goedendag Iedereen!
Ik ben een beginner dus als dit een stomme vraag is sorry dan :P
Kan iemand mij uitleggen wat is het een verschil tussen een echte macro en portret objectieven?
BV een Nikon AF-D 105mm F/2.0 DC is een portret objectief( met DC kan je bokeh aanpassen en da is heel leuk denk ik), maar kan je hiermee ook in macro schieten? of een Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro ook een hele mooie objectief, maar kan je ook mooie portretten mee maken?
Ik heb gezien dat er ook en macro ringen bestaan voor op de objectief... maar dan ben ik in de waar... is macro een speciale glas?
Ik kan ook met mijn 70-300mm en "portretten" en "macro" schieten maar de kwaliteit is niet de zelfde als van 2 bovengenoemde objectieven... Ik heb namelijk foto's gezien... indrukwekkend.
En als ik logisch nadenk f2.8 of f2.0 is goed en voor de portret en voor de macro. Maar de ene heet macro(micro) en andere niet.... is er een reden waarom Nikon kiest om een woordje "macro" op een objectief wel te plakken en op een andere niet?
Alvast bedankt.

Julia

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Verschil tussen macro en portret objectieven

Bericht door M.Oorthuis » di mar 02 2010 1:36 pm

Met een macro objectief kun je portretten maken, maar met een portret objectief kun je geen (echte) macro's maken.

Een macro objectief onderscheid zich van een normaal objectief doordat dichterbij kan scherpstellen dan een normaal objectief. Als je dus een portet objectief zou gebruiken voor macro kan je niet echt dicht bij jeonderwerp komen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 02 2010 2:01 pm