Alle knopjes buiten werking D700?
Alle knopjes buiten werking D700?
Ik had gister even iets vreemds met mijn camera (Nikon D700). De camera maakte wel gewoon foto's, maar alle knopjes deden het niet. Dus ik kon niet naar het menu, ik kon de instellingen niet wijzigen. Echt heel vreemd.. Alsof ik een verkeerd knopje had ingedrukt, maar geloof niet dat er een knop is die alle overige functies buiten werking stelt. Ik heb er nu geen last meer van, ook nooit eerder problemen gehad. Ik hoop eigenlijk dat er een verklaarbare reden voor is .. vandaar dat ik dit toch maar op het forum plaats.
Re: Alle knopjes buiten werking D700?
Lijkt op een "probleem" wat ik had met de D700. Ik had al een paar keer gemerkt dat wanneer ik foto's bekeek op het prachtige D700 schermpje, dit af en toe stopte. De camera reageerde dan niet meer op de multiselector om naar de volgende of vorige foto te gaan.
Ik zat zelfs al te denk om de helse machine naar Beverwijk te brengen voor dit euvel omdat het toch wel vaak voor kwam.
Uiteindelijk blijkt het euvel te worden veroorzaakt doordat ik met mijn linker wijsvinger tijdens het bekijken van foto's tegen het flitserknopje aankwam en indrukte. Dit gaat zonder dat je het merkt. Dit geeft, na uiteraard expres proberen, inderdaad precies het effect wat ik had. Pfoeiiii, scheelt weer een ritje naar Beverwijk.
Misschien was het bij jou ook zoiets.
Ik zat zelfs al te denk om de helse machine naar Beverwijk te brengen voor dit euvel omdat het toch wel vaak voor kwam.
Uiteindelijk blijkt het euvel te worden veroorzaakt doordat ik met mijn linker wijsvinger tijdens het bekijken van foto's tegen het flitserknopje aankwam en indrukte. Dit gaat zonder dat je het merkt. Dit geeft, na uiteraard expres proberen, inderdaad precies het effect wat ik had. Pfoeiiii, scheelt weer een ritje naar Beverwijk.
Misschien was het bij jou ook zoiets.
Ik heb dat even uitgeprobeerd en inderdaad als je het flitserknopje indrukt of ieder andere knop, dan werkt de multiselector niet. Maar dat is (bij mij althans) alleen zolang ik de knop ingedrukt houd, laat ik de knop los dan werkt alles gewoon weer. Gister had ik het een tijdje dat geen enkele knop het deed, terwijl ik geen andere knop per ongeluk indrukte. (misschien vooraf wel iets verkeerds aangeraakt). Maar daarna had ik alles los. Ik kon alleen foto's maken, scherpstellen ging soms wel en soms niet. De camera uit en aan doen hielp ook niet. Volgens mij begon die zoomring (of daarbinnen in ft/m ook te draaien een keer). Echt heel vreemd. Ben er niet gerust op eigenlijk.
Ben benieuwd of het nog eens gebeurd. Het is volgens mij wel gekomen door iets wat ik heb gedaan. wat verkeerde knopjes aangeraakt aan de voorkant.
Ben benieuwd of het nog eens gebeurd. Het is volgens mij wel gekomen door iets wat ik heb gedaan. wat verkeerde knopjes aangeraakt aan de voorkant.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste San,
Heb je ook als de kamera op een statief staat en met een draadontspanner bediend wordt (i.e. hands-off)?
Ik zou het in de gaten houden en (als het systematisch en reproduceerbaar wordt) een mailtje naar Nikon support sturen, via www.nikon.nl .
Bedenk wel dat een expert (of reparateur) niets met een verschijnsel/klacht kan, als het niet reproduceerbaar is.
Groeten, GIjs
Heb je ook als de kamera op een statief staat en met een draadontspanner bediend wordt (i.e. hands-off)?
Ik zou het in de gaten houden en (als het systematisch en reproduceerbaar wordt) een mailtje naar Nikon support sturen, via www.nikon.nl .
Bedenk wel dat een expert (of reparateur) niets met een verschijnsel/klacht kan, als het niet reproduceerbaar is.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dat vind ik altijd zo vervelend als iets onverklaarbaars gebeurd, maar heel sporadisch voorkomt. Zo'n probleem is dan niet te vinden of op te lossen, omdat het niet systematisch is. Zo ben ik met mijn camera en de Sigma 70-200 terug geweest naar de winkel, omdat die combinatie af en toe een storing gaf. Nu gebeurde dit vaker en kon ik het aantonen op de foto's. Maar de verkoper zei dat ze het konden opsturen, maar dat de kans groot is dat ze er niets mee kunnen omdat de storing maar zelden optreedt. Ik was daar niet gerust op en kon gelukkig de Sigma inruilen voor de Nikon 105mm micro.
Maar als dit voorval zich een keer voordoet tijdens een fotosessie of bruiloft, dan heb je wel een probleem.
PS. Op statief met draadontspanner nog niet geprobeerd, het is ook nog maar één keer gebeurd. En nu heb ik nergens last van..
Maar als dit voorval zich een keer voordoet tijdens een fotosessie of bruiloft, dan heb je wel een probleem.
PS. Op statief met draadontspanner nog niet geprobeerd, het is ook nog maar één keer gebeurd. En nu heb ik nergens last van..
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Besste San,
Er is slechts 1 manier om van (potentiele) electrische storingen af te komen: terug naar de Nikon F van vijftig jaar geleden, daar zit niets electrisch in.
Groeten, Gijs
Er is slechts 1 manier om van (potentiele) electrische storingen af te komen: terug naar de Nikon F van vijftig jaar geleden, daar zit niets electrisch in.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Geweldig advies Gijs, ze zal je zeer dankbaar zijn...................NOT
Tja, je had er nou eenmaal geen "grapje" bijgezet
Tja, je had er nou eenmaal geen "grapje" bijgezet

Een tijdje geleden had ik per abuis mijn D700 op de zelfontspannerstand laten staan. Deze stand gebruik ik vaak i.c.m. een statief. Omdat ik ‘m zo in de tas had gedaan was ik er op dat moment niet op beducht en vervolgens leken de symptomen op jouw symptomen. Misschien is het heel iets anders maar ik moest hier wel even weer aan denken.
Het lijkt mijn humor welgijs sandberg schreef:Besste San,
Groeten, Gijs

Misschien een kromme volt?
Ik vermoed dat ik inderdaad iets vreemds heb gedaan vooraf waardoor de camera zo raar deed. Wat/waar is die zelfontspannerstand dan ga ik het even testen. (kan het ook wel even zelf opzoeken)Veneboer schreef:Een tijdje geleden had ik per abuis mijn D700 op de zelfontspannerstand laten staan. Deze stand gebruik ik vaak i.c.m. een statief. Omdat ik ‘m zo in de tas had gedaan was ik er op dat moment niet op beducht en vervolgens leken de symptomen op jouw symptomen. Misschien is het heel iets anders maar ik moest hier wel even weer aan denken.

Deze kun je instellen via het instelwiel (links bovenop de body). Hiermee verstel je ook o.a. je aantal snelheid van de foto's in de continu stand, Live View, etc. In mijn geval had ik de zelfontspanner op 2 seconden ingesteld en kon ik wel foto's maken maar duurde het steeds die 2 seconden voor ie wat deed. Op zich natuurlijk heel logisch met die instelling maar op dat moment had ik het niet door en dacht ik ook dat mijn toestel niet goed was. Voor mij is dat z’on Oh ja moment….
Dank je .. ik had de handleiding er al even bijgepakt. Helaas is dit het ook niet..
Dit zal wel zo'n een gevalletje zijn waar je nooit achter komt :/
Dit zal wel zo'n een gevalletje zijn waar je nooit achter komt :/
Bij sommige combinaties van een lens/camera kan het zijn dat de contactjes niet optimaal contact maken. Ik had dat met een gloednieuwe 70-200 en een D300, die camera viel af en toe plotseling uit met die lens. Draaien aan de lens terwijl hij vast zit in de camera, combo heeft een beetje speling, loste het probleem soms op. Uiteindelijk heb ik de contactjes van de camera schoongemaakt met Deoxit en dat hielp. Het schoonmaken van de lenscontactjes had ik eerst geprobeerd maar dat hielp niet.
- Léon Obers
- Forumlid
Problemen met het wegschrijven van data naar de geheugenkaart kunnen ook dit soort klachten veroorzaken. De camera blijft dan "hangen".
Camera uitzetten en daarna weer aan is dan geen remedie, want uitschakelen van camera schakelt niet het wegschrijven uit van data naar de geheugenkaart als het daarmee bezig was, en het was nog niet afgerond. (Het groene lampje blijft dan ook gewoon door branden).
Haal je foto's eraf, formatteer het kaartje.
Formatteer je geheugenkaartje altijd als je foto's eraf hebt gehaald voor een volgende fotosessie en met een lege kaart begint. Met formatteren wordt een nieuwe FAT-tabel aangemaakt en begin je digitaal "administratief" met een schone nieuwe lei, waarbij je op die wijze problemen tot een minimum beperkt omdat eventuele latente foutjes uit een eerdere FAT-tabel op die wijze worden geschoond.
Camera uitzetten en daarna weer aan is dan geen remedie, want uitschakelen van camera schakelt niet het wegschrijven uit van data naar de geheugenkaart als het daarmee bezig was, en het was nog niet afgerond. (Het groene lampje blijft dan ook gewoon door branden).
Haal je foto's eraf, formatteer het kaartje.
Formatteer je geheugenkaartje altijd als je foto's eraf hebt gehaald voor een volgende fotosessie en met een lege kaart begint. Met formatteren wordt een nieuwe FAT-tabel aangemaakt en begin je digitaal "administratief" met een schone nieuwe lei, waarbij je op die wijze problemen tot een minimum beperkt omdat eventuele latente foutjes uit een eerdere FAT-tabel op die wijze worden geschoond.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank je Leon, ik heb het kaartje nog nooit geformatteerd volgens mij. Ik heb het direct gedaan.
Ook moet ik nog steeds de nieuwe firmware update laten uitvoeren (ik mis het kaartje).
Ook moet ik nog steeds de nieuwe firmware update laten uitvoeren (ik mis het kaartje).