Kitlens of Sigma 18-200mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Maryanne

Kitlens of Sigma 18-200mm

Bericht door Maryanne » di feb 13 2007 11:21 pm

Ik ben van plan om een D50 camera aan te schaffen en omdat ik een complete mega-leek ben op het gebied van digitale spiegelreflex camera's (op het gebied van analoge eigenlijk ook) zou ik graag jullie mening willen vragen over welke lens/lenzen ik het beste erbij zou kunnen aanschaffen.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor foto's van de kinderen en vakantiefoto's (landschap, architectuur). Een lens is welkom waarmee ik het grut dichterbij kan halen als ze op afstand heerlijk (zichniet bewust van de camera) zitten te spelen. Het continu wisselen van lenzen doe ik nu met mijn analoge camera, maar ervaar dat als niet echt praktisch en ik heb begrepen (logisch) dat je daardoor meer risico loopt om stof in je lens/camera te krijgen.

Ik zit nu te twijfelen of ik de D50 aan zal schaffen met de 18-55mm kitlens en 55-200mm kitlens of de Sigma 18-200 mm. Hoe zit het met de kwaliteit van de beelden, zit daar een groot verschil in, zodat ik daar zelfs als leek kromme tenen van zou krijgen? Ik heb ook gekeken naar de Nikor 18-200 mm, maar die is toch wel weer een stuk duurder. Heb ik daarvoor echt een heel wezenlijk kwaliteitsverschil? (en hij is voor een leukere prijs zo te zien nergens op voorraad)

En nog een ding, hoe zit het met binnenhuis fotograferen. Dat zal niet veel meer zijn dan een verjaardagspartijtje en het Sint en Piet gebeuren, maar is er dan ook een verschil in kwaliteit van bovengenoemde lenzen (kitlenzen en Sigma)

Ik ben benieuwd wat jullie me kunnen adviseren, ik kom er zelf niet echt uit, maar da's wel duidelijk en alvast sorry voor het gebrek aan de juiste "foto-terminologie", ik beloof dat ik me daar verder in ga verdiepen zodra ik mijn digitale camera heb aangeschaft, anders had ik net zo goed een kant en klaar knipding kunnen kopen.

Groetjes,
Maryanne :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di feb 13 2007 11:50 pm

Een uitstekend begin. Je weet al wat je wilt gaan fotograferen. Als ik dat zo lees vraag ik me serieus af waarom je naar een spiegelreflex camera kijkt. Voor dit gebruik zijn heel erg veel uitstekende compactcamera's verkrijgbaar. Uiteraard de Nikon Coolpix series, maar ook andere merken maken zich hier verdienstelijk in. Deze zijn kleiner, handzamer, hebben geen verwisselbare lenzen en dus ook geen stof in het huis! Compacts zijn er ook al met 7-10 Mp's, dus ook daarvoor hoef je niet naar een spiegelreflex te kijken.

Kun je aangeven welke meerwaarde je van een spiegelreflex camera verwacht?

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » wo feb 14 2007 12:04 am

Dag Maryanne,

Optisch gezien zal het allemaal een beetje lood om oud ijzer zijn. Er zullen wel wat verschillen in optische kwaliteit zijn, maar met het gebruik dat jij omschrijft zal dat niet echt merkbaar zijn. Een merkbaar verschil is wel de grootste diafragma-opening. Met de Sigma heb je in het telebereik duidelijk minder lichtsterkte, alhoewel dat nu ook weer niet spectaculair is. Het prijsverschil tussen de Sigma 18-200 en de Nikon 18-200 is te verklaren door de grotere lichtsterkte, de AFS-motor en de VR (Vibration Reduction) bij de Nikon-lens. Zeker bij het 'uit de hand' schieten van je kinderen op 200 mm is een VR-lens wel erg makkelijk en ook aan te bevelen. Binnenshuis maken alle lenzen qua bereik niets uit. Alleen heb je met een grote lens en je ingebouwde flitsertje een probleem bij de 18mm stand. Er is dan kans dat de onderzijde van de foto niet goed uitgelicht is, omdat de lens in de weg zit. Het tweesettertje zal optisch iets beter zijn. In het gebruik sleep je dan niet continu met een grote lens op je camera rond. Het is natuurlijk wel de vraag hoe vaak je dan van lens moet verwisselen, maar dat kun je zelf het beste beoordelen.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

VR

Bericht door George Fennes » wo feb 14 2007 12:09 am

Beste Maryanne,

Je zegt zelf dat je een leek bent op het gbied van fotograferen.

Dat maakt het er niet makkelijker op, ik bedoel dat je dan alles nog moet gaan ontdekken.

Je zal aan de beide kitlenzen de 18-55 en de 55-200 ruim voldoende hebben, daar zal je heel wat situaties mee aan kunnen.

Maar de beide lenzen zijn niet een van de lichtsterkste objectieven, dus met binnen fotograferen zal je al heel snel je flitser moeten gebruiken.

Maar zolang het op huiskamerniveau is, kan je zeker in het begin aardig mee uit de voeten.

Maar ik kan mij herinneren dat een medeforumlid met deze combinatie in een niet al te goed verlichte manege foto's wilde maken, daar mee in de problemen kwam, gewoonweg omdat haar objectieven niet voldoende lichtsterk waren en daardoor met te lange sluitertijden geconfronteerd werd, dus allemaal bewogen opnames.

Dus dat is je beperking, de ingebouwde flits is dan ook geen oplossing, de ruimte is gewoon te groot.

De 18-200 geeft een stukje bedieningsgemak, je hoeft minder lenzen te wisselen, minder kans op stof op je sensor, kan een overweging zijn.

Alhoewel ik denk dat de beide losse objectieven een iets beter resultaat kunnen leveren.

Maar of je dat gelijk echt zult zien is voor mij de vraag.

De Nikkor 18-200mm VR is een beter objectief dan de Sigma optisch gezien en heeft een VR functie dat wil zeggen dat er een mechanisme in het objectief zit ingebouwd die de trillingsonscherpte die jij veroorzaakt in een bepaalde mate elimineerd zodat je met iets langere sluitertijden toch nog redelijk scherpe foto's kan maken.

Op zich een hele goede voorziening en degene die met VR objectieven werken, zijn er laaiend enthousiast over.

Dus heb je de financiën, dan zou ik je dit objectief adviseren met de D50.

Nu zijn de 18-200 VR zo hier en daar wel te krijgen hoor, moet even zoeken op internet.

En anders plaats je hier een oproep, dan wordt er voor je gezocht zodat je de adressen waar ze verkrijgbaar zijn krijgt aangereikt.

Maar van de D50 met de 18-200mm VR zal je zeker geen spijt krijgen, hetgeen je meer moet betalen voor de VR haal je er dubbel en dwars uit.

Wil je nog wat weten, laat maar horen, antwoord krijg je altijd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

gabsor

Bericht door gabsor » wo feb 14 2007 12:21 am

Mocht het toch een DSLR worden:

Denk ook aan tweedehands. Marktplaats is je vriend, zowel voor body´s als lensen.

De D50 is een kwalitatief goede camera, zeker als instap voor de meeste gebruikers meer dan voldoende. Erg goede prijs - kwaliteit verhouding.

Betreffende binnenshuis fotograferen, de D50 heeft een flitser aan boord echter die levert de bekende bleke foto´s op. Indien binnenshuis erg relevant is adviseer ik je om een aparte filtser te kopen, b.v. een Metz AF-44 4i (130,- euro nieuw) of een Sigma EF 500 (rond de 150,- euro nieuw).

Ik heb ervaringen met de beide kit lensen van Nikon, de 18-55mm vond ik bruikbaar maar niet overtuigend, de 55-200 vond ik redelijk. Ik heb ook met een Nikon 18-200mm gespeeld (vriend van me heeft die lens), maar ook daarvoor geldt dat namate je richting wat meer tele gaat (dus de 200mm) de kwaliteit zienderogen afneemt. Echter, voor de toepassing die je noemt zeker geschikt.

Of de 18-200mm de extra investering waard is t.o.v. de kitlensen:
- De 18-200mm heeft in ieder geval het voordeel dat je niet meer hoeft te wisselen.
- VR aan boord (anti bibberitus), voor wat het waard is
- Lichtsterkte over gehele bereik is vrijwel identiek (kit lensen vs. de 18-200mm).
- Ik vond de 18-200mm kwalitatief niet overtuigend, mede gezien het bijhorende prijskaartje.

Een bter alternatief is de Sigma 50-150mm met lichtsterkte f2.8 over gehele bereik en een aantrekkelijk prijskaartje van rond de 600,- euro. Die zou je in combi met de 18-55mm kunnen overwegen, want groothoek heb je wel nodig.

Mochten de financien relevant zijn:
Sigma en Tamron maken ook een 18-200mm lens. Die kosten zo rond de 330,- euro. De Nikon versie kost over de 700,- euro. Ik heb zowel ervaring met de Tamron als de Sigma, kwalitatief op de 18-55mm beter en v.a. de 55mm en hoger gelijkwaardig aan de 55-200mm Nikon kitlens.

Ik heb de kit lensen en de Sigma 18-200mm uiteindelijk verkocht om over te stappen naar lichtsterkere / kwalitatief betere lensen. Voor alle van de door jou genoemde lensen geldt dat het instap / gebruiksgemak lensen zijn, wil je echte kwaliteit zul je toch naar een lichtsterkere variant moeten.

Vraag is echter of je dergelijke investering op dit moment moet doen of eerst moet ´spelen´. Ik zou voor het spelen gaan zodat je op basis van die ervaringen e.v.t. latere (duurdere) keuzes kunt maken. Je ´oude´ spul ben je op marktplaats zo weer kwijt tegen relatief lage afschrijvingskosten.

Maryanne

Bericht door Maryanne » wo feb 14 2007 9:45 am

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga daar eens even goed over nadenken. Het vergelijken van de lenzen wordt zo wel een stuk duidelijker. Eigenlijk zou ik 't liefste de Nikkor 18-200mm kopen, maar omdat ik vooralsnog wil "spelen" met de camera ik toch voor de Sigma ga. Op langere termijn weet ik beter wat ik eigenlijk allemaal verlang van een camera en waar ik tegen aanloop zodat ik dan tzt mijn nieuwe aankopen daarop kan aanpassen (en weet waarvoor ik moet sparen). Niettemin, de beslissing hoeft vandaag nog niet te vallen, zoals ik al zei: effe goed nadenken.

Marnix, je vroeg me waarom ik toch niet voor een gewone digitale camera ga. Kijk, ik wil me toch wat meer gaan ontwikkelen op het gebied van fotografie. Het "oog" hebben voor een mooie compositie ligt niet aan de camera maar aan degene die erachter staat, maar ik denk dat als ik me meer verdiep in de mogelijkheden van een spiegelreflex ik toch creatievere foto's kan maken. Ik heb nu ook een analoge spiegelreflex, de nikon F60 met een nikkorlens 28-80mm en een nikkor zoomlens 75-240 (maar daarbij een een ring binnenin los gegaan wat overigens nog eenmaal een hele grappige foto opleverde) en het was de bedoeling om daar al mee op cursus te gaan, maar dat is nog niet gelukt. Toch heb ik met deze camera de mooiste foto's gemaakt. Ik heb gewoon iets met spiegelreflex.

Schiet me trouwens nog een vraag te binnen. Ik heb dus twee Nikkor AF lenzen. Die kan ik ook gebruiken op de D50 geloof ik, maar dat geeft een verschil met de digitale lenzen en dan roepen ze op het internet over een waarde van 1,5 en dan loop ik vast met mijn beperkte kennis. Zouden jullie me uit willen leggen wat er bedoeld wordt met dat verschil en wat voor effect dat heeft op de foto's? :roll:

Groetjes,
Maryanne

Maryanne

Bericht door Maryanne » wo feb 14 2007 9:56 am

Nog een vraagje aan Gabsor. Op zich wil ik best op Marktplaats kijken en kopen, maar hoe weet ik dat ik niet iets koop wat niet goed is, vol met stof zit etc. Zeker omdat ik geen idee heb waar ik allemaal op moet letten, ze kunnen me vanalles vertellen. En in mijn directe omgeving ken ik ook niemand die er genoeg vanaf weet. Dus daarom vind ik een camera kopen op Marktplaats wat riskier. Hoe zie jij dat dan?

Tjeetje, ik voel me net zo'n kind, want er schiet me nog iets te binnen. Bij mijn oude nikkor zoomlens 75-240mm is dus van binnen iets stuk gegaan, een ring rammelt er los in. Is het normaal gesproken de moeite waard om een lens te laten repareren of kun je die kosten beter uitsparen - zeker nu de aankoop van de D50 er aan zit te komen.

Nou borrelt er geloof ik niks meer naar boven. Groetjes, Maryanne

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo feb 14 2007 9:59 am

Met 1,5 bedoel je de cropfactor neem ik aan. Je huidige lenzen worden dus op je digi een 42-120 en 'n 112-360. Je zult dus wel beter 'n nieuwe kitlens aanschaffen omdat je te weinig groothoek gaat krijgen. Kan zelf de 18-70 kitlens aanbevelen. Daar maak ik prima plaatjes mee. 'k Heb zelf ook nog 'n 28-80 liggen, maar die gebruik ik op digitaal helemaal nooit meer door dat ongunstige bereik. De 70-300 die ik ook nog had van mijn analoge camera was echter weer wel heel interessant, vooral omdat die door die cropfactor nu maar liefst tot 450 komt!

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo feb 14 2007 10:06 am

'k Las zelfs al dumpprijzen van normale winkels voor de D70s van nog geen 400 euro, dus waarom risico lopen met tweedehands? Ga voor eentje met garantie!
'k Weet niet hoe veel zo'n reparatie kost en wat voor eisen je stelt aan de kwaliteit van een nieuwe tele, maar de gewone 70-300 kost niet zo veel. 'k Geloof iets van 125 euro? Als je de VR-versie wilt dan ben je duurder uit. Zelf ga ik 'm mee laten brengen uit de USA waar ie op dit moment 499 dollar kost.

gabsor

Bericht door gabsor » wo feb 14 2007 10:49 pm

Maryanne schreef:Nog een vraagje aan Gabsor. Op zich wil ik best op Marktplaats kijken en kopen, maar hoe weet ik dat ik niet iets koop wat niet goed is, vol met stof zit etc. Zeker omdat ik geen idee heb waar ik allemaal op moet letten, ze kunnen me vanalles vertellen. En in mijn directe omgeving ken ik ook niemand die er genoeg vanaf weet. Dus daarom vind ik een camera kopen op Marktplaats wat riskier. Hoe zie jij dat dan?
Gaat erom hoe jij dat ziet of ehh voelt. Je moet geen dingen doen waar je je niet lekker bij voelt. Ik had hetzelfde toen ik begon, echter ik heb destijds de ´stoute´ schoenen aangetrokken en mijn ervaring is nu dat de vrees erg meevalt. Ik kom veelal amateur fotografen tegen die er absoluut niet op uit zijn een mede foto fanaat een oor aan te naaien. Lekker wetenschappelijk, dat weet ik.

Daarnaast; als je ogen goed werken en je b.v. lensen goed test op je body kun je best vaststellen of aangeboden spul goed is. Stof in de lens is ook waarneembaar met wat licht (of op een foto). Zal m.n. bij zoomers op kunnen treden, bij vaste brandpunt lensen heb je daar vrijwel geen last van. Lensen zijn overigens weer stof vrij te maken, via Nikon Nederland. Zou zelf echter geen lens kopen die stof aan boord heeft.

Betreffende de camera 2e hands kopen:
- stof krijg je hoe dan ook in je camera a.g.v. het wisselen van de lens. Je camera is eenvoudig schoon te maken of schoon te laten maken (zal je toch af en toe moeten (laten) doen). Maak hier geen drama van, hoort bij het spel. Gezien je ervaring of de afwezigheid daarvan zou ik de camera schoon laten maken (max. 30 euro).
- technisch vaststellen of een body goed is, is het eenvoudigst door een foto te nemen en die grondig te analyseren. Tevens de functies van de camera doorlopen, zul je wel wat kennis moeten hebben.
- Als het in de buurt is (waar ik woon) wil ik best ff komen beoordelen ;)
Tjeetje, ik voel me net zo'n kind, want er schiet me nog iets te binnen. Bij mijn oude nikkor zoomlens 75-240mm is dus van binnen iets stuk gegaan, een ring rammelt er los in. Is het normaal gesproken de moeite waard om een lens te laten repareren of kun je die kosten beter uitsparen - zeker nu de aankoop van de D50 er aan zit te komen.
We zijn allemaal kinderen ;)
Ehhh, hangt o.a. van het type lens, de intiele aanschafprijs en de kosten van reparatie vs. nieuwe aanschaf af. Werkt die lens wel 100% compatible op de DSLR´s? Win t.a.v. dit punt ook advies in bij Nikon - of de betere fotozaak. Mijn ervaring hiermee is dat men vooraf een onderzoek doet en dat men de kosten meldt alvorens tot reparatie over te gaan. I.g.v. die kosten hoog zijn, kun je dan alsnog kiezen voor de prullenbak of het museum (indien het ding niet meer werkt).
Nou borrelt er geloof ik niks meer naar boven. Groetjes, Maryanne
Laat maar lekker borrelen hoor. Hoop dat ik goed terug borrel.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » do feb 15 2007 8:50 am

Wat je ook kunt doen is de wat duurdere kitlens van Nikon aanschaffen te weten de 18-70 dx.

Die is kwalitatief een stuk beter dan een sigma of tamron 18-200.

Zo'n nikon koop je vaak rond de 175 euro in zeer goede staat.
Deze heeft ook nog eens een zeer snelle en stille focus.

Ik heb zelf de tamron en sigma mogen testen ivm mogelijke aankoop en heb besloten deze niet te kopen. Moet zeggen dat de Tamron wel iets beter is dan de Sigma.

Succes met je aankopen en het maken van leuke foto's.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lens vergelijk

Bericht door George Fennes » do feb 15 2007 8:54 am

IK heb hier de Tamron 18-200mm liggen, als je wilt mag je die bij mij thuis even komen proberen, dan weet je waarover je praat en/of je tevreden ben met de kwaliteit van dit objectief.

Ook de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 macro, is ook uit te proberen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Maryanne

Bericht door Maryanne » di mar 13 2007 11:17 am

Ik leek misschien van de aardbodem verdwenen, maar ik heb een aantal drukke weekjes gehad en m'n computer maar amper aangekeken.

De rust is weer teruggekeerd en nadat ik mezelf vorige week weer met een zucht achter een hele stapel vakantiefoto's (ca. 240 stuks) had gezet om deze netjes in boeken te plakken, vond ik het genoeg. Weg nostalgie, dat gepruts met fotolijm en handmatig bijschrijven ben ik gewoon helemaal zat. Zet mij maar achter een computer om zo een album te maken, of een cd te branden die je via je dvd kunt bekijken.

Die nikon D50 moest er nu maar 'ns komen en ja dus ook het besluit welke lens erbij. Goed nagedacht, nog wat rondgegoogled en reviews doorgeworsteld en vervolgens een rib uit mijn lijf en die van mijn man getrokken om de Nikon 18-200 mm VR aan te schaffen. Althans besteld. Hij zou op voorraad zijn, maar hij is nog niet binnen (7 maart besteld).

Mijn D50 heb ik wel en gelukkig past daar de 28-80 mm lens op van mijn Nikon F60, dus ik ben al aan het uitproberen en oefenen. Heerlijk dat veel functies hetzelfde zijn als op mijn analoge camera, maar ik heb nog veel te leren. Zo lukte het me gisteravond binnenshuis niet om continu opnames te maken. Vandaag met daglicht proberen, vermoed dat het met de belichting te maken kan hebben. En ik probeerde een diashow te laten zien op de tv door de camera met tv te verbinden, helemaal volgens 't boekje, maar dat wilde ook nog niet. Genoeg uit te zoeken dus.

Dat was mijn update en zoals je ziet er blijft nog een hoop te vragen voor mij als superleek.

Groetjes,
Maryanne

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”