waarom en wanneer kiezen voor....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
martijn1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

waarom en wanneer kiezen voor....

Bericht door martijn1 » zo mar 07 2010 9:33 pm

1 meestal gebruik ik af-c welk af-veldstant moet ik gebruiken in welke omstandigheden, hoe maken jullie daar een keus in?
2 dezelfde vraag heb ik ook voor af-s
3 de wb heb ik op auto staan is die ten aller tijden te vertrouwen of kan ik die beter aansturen..
4 active d-lighting heb ik uit staan, maken jullie daar wel gebruik van..
5 veel vragen he.. :mryellow: wil een beetje verheldering krijgen en een idee krijgen van jullie die meer ervaring en kennis hebben
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kroontje

Re: waarom en wanneer kiezen voor....

Bericht door Kroontje » zo mar 07 2010 9:42 pm

Hallo

Op vraag 3: Ik heb deze ook op auto staan. Dit kan ik later met CNX2 aanpassen hoe ik hem wil hebben.
Vraag 4 : deze heb ik ook uit staan. Ook dit pas ik later aan indien dit nodig is.
Vraag 5: Lees de boeken van Scot Kelby...bijv en / of Internet is je vriend :wink: maar ook hier in het forum :D

Groet Kroontje

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo mar 07 2010 9:44 pm

Beste Martijn,
Ja, dat zijn een heleboel vragen.
Heb je het handboek al eens bestudeerd en de zoekfunctie (rechtsboven) geprobeerd?

AF: Single bij niet-bewegende onderwerpen, Continue als het wat dynamischer is.
Voorkeuren hangen ook af van de aanpalende kamerafuncties.

Witbalans: naar mijn ervaring op auto, behalve
-gloeilampen
-studioflitsers

Active-D: alleen aanzetten bij hoge cotnrasten.
Pas op: je kan die bij NEF/RAW beelden in Capture NX uitzetten als het aan stond, niet andersom.
In JPG kan je achteraf niets meer terugzetten.

Tip: kijk ook eens naar de optie met preventieve correctie van vertekening, de D5000 is 1 van de eersten die dat heeft.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo mar 07 2010 9:52 pm

1 Afhankelijk van het onderwerp. Bij landschapsfotografie etc. meestal af-s af-c makkelijk bij bv bewegende onderwerpen.
2 Bij af-a gebruik ik meestal enkelpunt om zelf te bepalen waarop ik wil scherpstellen.
3 Meestal op auto maar ik fotografeer in raw en kan dit dus naderhand heel makkelijk aanpassen in NX2.
4 Staat uit of laag en is evt aan te passen in NX2 van nikon.
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

martijn1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door martijn1 » ma mar 08 2010 7:59 am

info heerlijk hou er van :D bedankt heren, jullie zullen allen wel schieten in raw..durf dat zelf nog niet aan omdat het bewerken van foto's voor mij nog hetzelfde is als de krant lezen in het chinees.. :shock: vandaar mijn vragen om in jpeg goede foto's neer te kunnen zetten, uiteraard oefen en lees ik wel met adobe 6 en view nx, zal met de tijd wel komen..de boeken van scott kelby zijn al reeds in mijn bezit..dat wil zeggen deel 1 en 2..de rest volgt zeker nog lekker om te lezen.. :egeek:
preventieve correctie van vertekening zal ik eens opzoeken wat het is en doet, mis aleen nog het antwoord op welk af-veldstant wat precies doet heb zelf vaak bij af-s spotmeting en af-c matrix de eerste zou de belichting puur op het scherpstelpunt meten en matrix het heele beeld, dit is wat ik er van heb begrepen..
ik hoop dat het nu ophoud met sneeuwen..kan ik lekker buiten spelen en oefenen...bedankt
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”