Hallo, mijn naam is Cor en dit is mijn eerste bericht op dit forum, al volg ik het al een tijdje. Ik woon net buiten New York in de VS.
Ik heb een vraag over een nieuwe camera/lens die ik aan deze groep wilde voorleggen:
Ik heb een D90 met een 16-85mm en nog een aantal andere lenzen (50mm f1.8 ; 80-200mm 2.8; 10-20mm 3.5-4.5; 105 macro; Nikon en andere merken). Ik had een D70 (met een 85mm f1.8 ) die kort geleden is gestolen en die ik kan vervangen (verzekering vergoedt de waarde van een D90 en 85mm f1.8 ). Deze camera werd door mijn vrouw gebruikt. Zij woont tijdelijk met de kinderen in Latijns America en ik wil een fatsoenlijke camera voor haar zodat ze fotos van de kinderen kan maken (school, verjaardags feesten etc.). Hiervoor zou zij een camera met een standaard zoom en de 80-200 kunnen gebruiken.
Ik ben op zoek naar een camera/lens combinatie die zij daar kan gebruiken en die daarna als zij terug komt ook nuttig is voor mijzelf.
Ik denk aan de volgende combinaties:
- Nog een D90 met een 24-70 2.8; de camera voegt later niet veel toe maar de lens is beter dan wat ik nu heb. Ik ben tevreden met mijn huidige D90 en heb niet veel meer nodig. Ik heb dan een betere lens en kan eventueel de bestaande 16-85 verkopen nadat mijn vrouw terug komt. Ik ga er van uit dat de camera meer in waarde daalt, terwijl een lens zijn waarde beter houdt. Daarom is het waarschijnlijk niet zinvol om de camera te verkopen al weet ik niet wat ik met twee D90 cameras moet doen.
- Een D300s met een 16-85mm of een 2.8 standard zoom van Sigma of Tamron. Mijn vrouw zou dan de D90 met een van de zoom lenzen gebruiken. Wanneer zij terug komt kan ik een van de zooms verkopen en heb dan een D90 en een D300s. (D300s + 24-70 is duurder dan ik wil uitgeven)
- Een hele andere richting: Een Panasonic GF1 camera met een 14-45mm zoom en een 40-200mm zoom. De kwaliteit is minder dan de Nikons maar beter dan een compact camera en ik heb dan een mooie compacte tweede camera voor eigen gebruik nadat ze terug is in de VS.
Ik ben hier al een aantal weken over aan het nadenken en kan niet echt tot een keuze komen. Ik heb een aantal voor- en nadelen van de verschillende combinaties genoemd en ben benieuwd of andere photo enthousiasten hier een visie op hebben en nog andere perspectieven kunnen toevoegen. Suggesties voor andere zinvolle combinaties zijn ook welkom.
Bij voorbaat dank voor jullie suggesties.
Cor
Camera / Lens keuze
Re: Camera / Lens keuze
waarom geen D90 met de Nikkor 17-55 2.8? Echt een geweldig oblectief 

Kan ze omgaan met de techniek van de D300s? Vergeet niet dat de D90 wel pretstanden heeft.
De sensors zijn hetzelfde, dus dat maakt niet uit. Sealing van de D300s is beter, en er zitten veel handige knoppen op, maar als je die niet (weet te) gebruik(t)(en) is de D90 net zo goed.
De sensors zijn hetzelfde, dus dat maakt niet uit. Sealing van de D300s is beter, en er zitten veel handige knoppen op, maar als je die niet (weet te) gebruik(t)(en) is de D90 net zo goed.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D90 met de Tamron 17-50mm 2.8 is de beste prijs/kwaliteits verhouding.
Aan de plaatjes zal je niet zien of er nu de Nikkor 17-55mm 2.8 of de Tamron 17-50mm 2.8 op zit.
Maar in je portemonnee hou je wel 800 euro meer over
Groetjes George
Aan de plaatjes zal je niet zien of er nu de Nikkor 17-55mm 2.8 of de Tamron 17-50mm 2.8 op zit.
Maar in je portemonnee hou je wel 800 euro meer over

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bedankt voor de suggesties. Ik ben vanmiddag bij B&H (een camerawinkel hier in NY) geweest om de verschillende cameras en lenzen te bekijken.
De D300s voelt goed degelijk aan en herinnerde mij aan de F100 die ik een in de film dagen gebruikte. Qua functionaliteit vrij dicht bij de D90 maar degelijker en betere AF en een aantal functies zijn makkelijker te bereiken.
De 24-70 2.8 is degelijk en zwaar, misschien groter en zwaarder dan ik zou willen. De 17-55 is iets compacter en lichter en heeft een beperkter bereik (de groothoek heb ik in de 10-20mm Sigma) maar ik zou tele bereik opgeven.
De Panasonic valt waarschijnlijk af. De camera is compact en de kwaliteit is vrij goed volgens test berichten maar het feit dat hij geen optische zoeker heeft is een nadeel.
Tom, als ik voor de D300s zou gaan zou mijn vrouw de D90 gebruiken en ik zou de D300s gebruiken. Zij heeft ervaring met de D70, en de D90 is vergelijkbaar en de automatische standen werken goed genoeg voor haar.
Nogmaals bedankt voor jullie meningen,
Cor
De D300s voelt goed degelijk aan en herinnerde mij aan de F100 die ik een in de film dagen gebruikte. Qua functionaliteit vrij dicht bij de D90 maar degelijker en betere AF en een aantal functies zijn makkelijker te bereiken.
De 24-70 2.8 is degelijk en zwaar, misschien groter en zwaarder dan ik zou willen. De 17-55 is iets compacter en lichter en heeft een beperkter bereik (de groothoek heb ik in de 10-20mm Sigma) maar ik zou tele bereik opgeven.
De Panasonic valt waarschijnlijk af. De camera is compact en de kwaliteit is vrij goed volgens test berichten maar het feit dat hij geen optische zoeker heeft is een nadeel.
Tom, als ik voor de D300s zou gaan zou mijn vrouw de D90 gebruiken en ik zou de D300s gebruiken. Zij heeft ervaring met de D70, en de D90 is vergelijkbaar en de automatische standen werken goed genoeg voor haar.
Nogmaals bedankt voor jullie meningen,
Cor