laterale en longitudinale chromatische aberratie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

laterale en longitudinale chromatische aberratie

Bericht door JaapV » za mar 13 2010 12:57 am

Hiervan vond ik zojuist, één week oud, een vrij nette korte uitleg op de Nikon NL site:

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/46275/" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Overigens ("semi-off-topic") is die site tegenwoordig imho zéér warrig en gebruiksonvriendelijk, nog meer dan vóórdat Nikon de website omgooide. Voorbeeldje: de meeste van mijn eerder gemaakte bladwijzers / webkoppelingen werken gewoon niet meer: je komt terecht op een internationale verzamelpagina en dan moet je het verder zelf maar uitzoeken. Een béétje commercieel denkend bedrijf van die statuur zorgt er voor dat je dan doorgestuurd wordt naar de nieuwe locatie van die pagina.

Een normale zoekfunctie hadden ze daarvoor ook al niet, dus wat dat betreft is het niet achteruit gegaan... :frown:

Gr.,
Jaap
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: laterale en longitudinale chromatische aberratie

Bericht door a90 » za mar 13 2010 8:38 am

Handige link Jaap, het legt het goed uit. Ik liep verleden week hard tegen een LoCa probleem aan en ben er achter gekomen dat de automatische instelling in NX om LoCa en LaCa tegen te gaan, niet bij alle objectieven automatisch aanstaat of aangaat.

Het was voor mij weer een mooi leermomentje om in geval van LoCa deze instelling te bekijken, ik zal al in de hoogste boom omdat ik dacht dat mijn objectief niet in orde was :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 13 2010 12:41 pm

a90 schreef:Handige link Jaap, het legt het goed uit. Ik liep verleden week hard tegen een LoCa probleem aan en ben er achter gekomen dat de automatische instelling in NX om LoCa en LaCa tegen te gaan, niet bij alle objectieven automatisch aanstaat of aangaat.
Als default staat de correctie voor Laterale chromatische aberratie in Capture NX aan.
(Correctie op de kleurrandjes van scherpe delen aan randen en hoeken).

Voor Longitudinale chromatische aberratie (kleurverschillen bij hoge contrasten en de kleurkarakteristiek bij delen net voor- of achter het scherptepunt) ---> het schuifje met 50 in het midden staat in Capture NX als default uit.

Hoe is die correctie overigens uitgepakt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » za mar 13 2010 2:37 pm

Ik heb hier nog een leuk voorbeeld van LoCa bij een 35-70 f/2.8. De foto's zijn vlak na elkaar genomen:

Afbeelding

volledig beeld foto1: http://www.pbase.com/flashlight/image/7 ... iginal.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
volledig beeld foto2: http://www.pbase.com/flashlight/image/7 ... iginal.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za mar 13 2010 10:57 pm

Léon Obers schreef:Hoe is die correctie overigens uitgepakt?
Verbazend goed Léon, veel beter dan ik had durven hopen. Nagenoeg weg eigenlijk
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 14 2010 1:08 am

Prachtig voorbeeld Flip:

Hier een ander voorbeeld. Zie de verschillen in kleur rond de highlights in de schakels voor en achter het scherpstelpunt:

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”